8 آسباد شهرستان درمیان در دست بازسازی است

به گزارش وبلاگ مایکروتاچ، مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان درمیان، از بازسازی 8 آسباد این شهرستان با اختصاص 2 میلیارد ریال اعتبار خبر داد.

8 آسباد شهرستان درمیان در دست بازسازی است

میراث آریا: روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی، امیراسماعیل شهسواری روز پنج شنبه 22 مهرماه 1400 گفت: این آسبادها بین 10 تا 60 درصد بازسازی شده و آواربرداری، اجرای ناودان، بازسازی، استحکام بخشی دیوارها و اجرای پوشش های گنبدی از جمله اقدامات بازسازیی در این آثار تاریخی بوده است.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان درمیان، با بیان اینکه تا به امروز 126 آسباد در شهرستان درمیان شناسایی شده است، گفت: از این تعداد 11 آسباد در بخش مرکزی، 94 آسباد در بخش گزیک و 21 آسباد در بخش قهستان شناسایی شده است.

شهسواری اظهار کرد: بیشترین حجم اعتبارات بازسازیی شهرستان را در زمینه بازسازی آسبادها به دلیل ثبت جهانی این آثار در آینده هزینه کرده ایم و در سایر آثار تاریخی اقدامات بازسازی اضطراری را انجام دادیم.

او اضافه نمود: بخش زیادی از آسبادهای منطقه به صورت کامل تخریب شده و فقط سنگ های آسیاب به جای مانده است که برای بازسازی کامل آنها به اعتبارات زیاد نیاز داریم.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان درمیان اظهار داشت: بازسازی و احیای آسبادها برای ثبت در فهرست آثار جهانی انجام می شود که باید برای ثبت جهانی به صورت 100 درصد تعدادی از آسبادهای این شهرستان را بازسازی و راه اندازی کنیم.

شهسواری گفت: تا خاتمه سال جاری راه اندازی یک آسباد در دستور کار قرار گرفته است و تجهیزات مورد نیاز نیز آماده شده است.

او ادامه داد: بیشتر آسبادهای شهرستان درمیان در شهر طبس مسینا شناسایی شده و تا به امروز در این شهر 60 آسباد شناسایی و از سال 1384 تا به امروز بیش از 27 باب بازسازی شده است.

شهسواری گفت: آسبادهای طبس مسینا در 2 طبقه ساخته شده اند که طبقه همکف شامل فضای محدود برای نگهداری آرد و انباشت گندم و طبقه دوم از سه جهت با دیوارهای خشت و گلی محصور شده و ضلعی که باد وارد بنا می شود، فاقد دیوار است بنای این آسبادها با مصالح خشت و گل ساخته شده است و اغلب آنها به دوره قاجاریه تعلق دارد.

منبع: توریسم آنلاین

به "8 آسباد شهرستان درمیان در دست بازسازی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 آسباد شهرستان درمیان در دست بازسازی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید