بررسی فصل دوازدهم کاوش های باستان شناس تل آجری

به گزارش وبلاگ مایکروتاچ، فصل دوازدهم کاوش های باستان شناسی مشترک ایران - ایتالیا در تل آجری پارسه، فارس و فصل پنجم کاوش باستان شناسی در محوطه تاریخی بازه هور، آتشکده قلعه دختر بررسی شد.

بررسی فصل دوازدهم کاوش های باستان شناس تل آجری

به گزارش وبلاگ مایکروتاچ از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علیرضا عسکری چاوردی در این نشست به ارائه بخشی از فعالیت های اجرا شده در فصل دوازدهم کاوش های باستان شناسی ایران - ایتالیا در تل آجری پارسه، فارس پرداخت و گفت: برنامه فصل دوازدهم کاوش در محوطه تل آجری به مدت 2 ماه با حضور هیأت مشترک ایرانی ایتالیایی به سرپرستی نگارنده و پی یر فرانچسکو کالیری انجام شد.

وی اضافه کرد: در نتیجه کاوش فصل های پیشین ساختمانی با جهت شمال غربی جنوب شرقی در این محوطه به دست آمد، با کشف کتیبه های میخی بابلی و ایلامی و باتوجه به کارکرد بنا تعیین شد این بنا یک دروازه یادمانی بوده است. این بنا در دوره هخامنشی متروک شد، سپس در اثر زمین لرزه ای بزرگ تخریب و در دوره های بعد دیوارهای آن به غارت رفت. در این فصل برج های شمال غربی، بخشی از راهروی شمال غربی و امتداد ضلع شمالی بنا کاوش و نمایان شد.

فصل پنجم کاوش باستان شناسی در محوطه تاریخی بازه هور

در ادامه میثم لباف خانیکی گزارشی از فصل پنجم کاوش باستان شناسی در محوطه تاریخی بازه هور، آتشکده قلعه دختر (روستای رباط سفید شهرستان مشهد استان خراسان رضوی) ارائه کرد و گفت: مطالعات میدانی باستان شناسی که از سال 1393 در محوطه تاریخی بازه هور دنبال شده، نشان داده است که در جبهه جنوبی این محوطه و بر فراز بلندی موسوم به کوه دختر، مجموعه معماری مهمی قرار داشته که از فضاهای متعدد معماری و ستون ها و دیوارهای مزین به گچ بری های زیبا برخوردار بوده است.

این باستان شناس اضافه کرد: باتوجه به ظرافت و نفاست گچ بری های مکشوفه، مقدمتاً چنان فرض شد که در این مکان، عمارتی باشکوه برپا بوده که در احداث آن هزینه و نیروی زیادی صرف شده است (لباف خانیکی 1398). در نتیجه کاوش سال 1398 تردیدی در کاربری این مجموعه به عنوان یک آتشکده مهم باقی نماند (لباف خانیکی 1399). به منظور شناخت بیش تر فضای ستون دار مجاور چهارتاقی و نیز ماهیت فضاهای خشتی جبهه جنوبی محوطه، پس از اخذ مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کاوش باستان شناسی در قلعه دختر بازه هور انجام شد و اهداف مورد نظر کاوش تا حدود زیادی تحقق یافت.

برنامه میدانی بررسی باستان شناسی حریم محوطه لیان

در ادامه نوروز رجبی به ارائه گزارش کوتاه از برنامه میدانی بررسی باستان شناسی حریم محوطه لیان؛ منطقه هلیله و هزارمردان جزیره بوشهر پرداخت و گفت: برنامه میدانی باستان شناسی برآورد به منظور معین عرصه و حریم تُل پی تُل (لیان) در شبه جزیره بوشهر با مجوز پژوهشگاه و پشتیبانی و حمایت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر آغاز شد. تُلِ پی تُل یکی از کلیدی ترین و شناخته شده ترین محوطه های باستانی ایران به ویژه در هزاره سوم و دوم پ.م (دوره های عیلام قدیم و میانه) است که امروزه در محدوده پایگاه نیروی دریایی ارتش واقع شده است.

وی شرح داد: تُل پی تُل با تمام شناختگی و اهمیتی که در باستان شناسی و تاریخ ایران دارد، با شماره 2772 در سال 79 در فهرست آثار ملّی به ثبت رسیده است. برنامه برآورد تُل پی تُل با رویکردی حفاظتی از راه شناخت پیکره تپه و گستره لایه ها و نهشت های فرهنگی آن (عرصه) و شناساندن چشم انداز و بستر محیطی و تاریخی (حریم) و پیشنهاد چارچوب و ضوابطی برای اطمینان از سلامت اثر انجام شد.

منبع: دنیای سفر

به "بررسی فصل دوازدهم کاوش های باستان شناس تل آجری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بررسی فصل دوازدهم کاوش های باستان شناس تل آجری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید