نقلی ترین قلعه ایران را تماشا کنید!

به گزارش وبلاگ مایکروتاچ، قلعه سفید ندوشن قدمتی مربوط به دوران افشاریه و زندیه دارد. این قلعه بر روی کوهی کم ارتفاع در شهر ندوشن در کنار رودخانه عبوری از کنار آبادی که اکنون به خیابان تبدیل شده است، قرار گرفته است.

نقلی ترین قلعه ایران را تماشا کنید!

وبلاگ مایکروتاچ: بنای تاریخی قلعه سفید ندوشن که متعلق به دوره افشاریه ، زندیه است . برفراز کوهی کم ارتفاع(درسمت شرقی ندوشن) درکنار رودخانه عبوری از کنارآبادی که درحال حاضر به خیابان تبدیل شده است ، قراردارد .

این قلعه بصورت سنگی توام با خشت وگل می باشد . بکارگیری آجردرقسمتهای از مدخل بنا دیواره بیرونی بنا به استثنای سردرورودی همه ازقلوه سنگ سفید از جنس سنگ کوهی که قلعه برآن بنا شده است ، بوده وقسمتهای داخلی همه از خشت وگل است با اندودی از گچ درسطوح داخلی اتاقها ، قلعه دردو طبقه - بنا شده ودرچهار گوشه آن چهار برج ساخته شده است دراین قلعه چاهی با عمق 15 متر حفر شده است که به هنگام پناه بردن مردم به قلعه ، ازآب آن استفاده می کرده اند .

البته بعضی از پیرمردان و کهنسالان ندوشن معتقدند است ، این قلعه را حکومت اصفهان برای مرزبانی بین یزد واصفهان ساخته است ، زیرا اینجا سابقا ودرزمان حکومت آل مظفر دریزد ، جزو اصفهان بوده است . واین قلعه را حکومت اصفهان برای مرزبانی ونگهبانی ساخته است . اگرچه اکثریت براین عقیده اند که این قلعه را مردم برای محافظت از ده ساخته وبه هنگام حمله سارقان واشرار به آن پناه می برده اند .

ساختمان این قلعه با مصالحی نظیر سنگ، خشت و گل ساخته شده است همچنین قسمت هایی از بنا آجر هم استفاده شده. دیواره بیرونی بنا به غیر از سردر ورودی با قلوه سنگ سفیدی از جنس سنگ همان کوهی که قلعه بر روی آن قرار گرفته، ساخته شده است.

این قلعه دو طبقه است و در هر چهار گوشه آن برجی قرار گرفته. جالب است بدانید درون قلعه چاه آبی به عمق پانزده متر حفر شده که مردم هنگام پناه بردن به داخل قلعه از این چاه آب می کشیده اند. در کل قلعه به دلایل دفاعی آن دوره بر روی تپه قرار گرفته است.

مسجد جامع ندوشن، مسجد آمنه گل، قنات تاریخی ندوشن، برج چهار در، آب انبار شاه عباسی و سنگ آب های ندوشن از جاذبه های گردشگری این منطقه هستند.

این قلعه در تاریخ 5 بهمن سال 1378 با شماره 2555 از طریق سازمان میراث فرهنگی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: توریسم آنلاین

به "نقلی ترین قلعه ایران را تماشا کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقلی ترین قلعه ایران را تماشا کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید