کدام خوراکی ها به کاهش آسیب آلودگی هوا یاری می نماید؟

به گزارش وبلاگ مایکروتاچ، آلودگی هوا چهارمین دلیل مرگ در جهان محسوب می گردد و بعد از فشار خون بالا، مصرف دخانیات و سوءتغذیه، آلودگی هوا چهارمین دلیل مرگ و میر است و دومین دلیل مرگ ناشی از بیماری های غیر واگیر بعد از مصرف دخانیات قرار گرفته است. این نشان می دهد که آلودگی هوا اثر زیادی بر افزایش مرگ های زودرس در جهان دارد.

کدام خوراکی ها به کاهش آسیب آلودگی هوا یاری می نماید؟

به گزارش وبلاگ مایکروتاچ، بعضی از گروه ها مانند بچه ها، افراد مسن، مادران باردار و بیماران قلبی و ریوی در شرایط آلودگی هوا، بیشتر در معرض خطر قرار دارند. در شرایط آلودگی هوا مردم و بویژه گروه های حساس باید شیر و لبنات کم چرب مصرف نمایند و مصرف روزانه دو لیوان شیر کم چرب به کاهش عوارض ناشی از آلودگی هوا یاری می نماید زیرا کلسیم موجود در شیر مانع از جذب آلاینده هایی مانند فلزات سنگین می گردد.

میوه های دارای ترکیبات آنتی اکسیدان از مواد غذایی مفید در زمان آلودگی هوا هستند. مصرف میوه های دارای ترکیبات آنتی اکسیدان از سلول های بدن در مقابل آسیب تماشا در شرایط آلودگی هوا محافظت می نماید که سیب یکی از میوه های سرشار از آنتی اکسیدان است. بعلاوه میوه های دارای ویتامین A، E و C خاصیت آنتی اکسیدان دارند.

مرکبات و میوه های با رنگ نارنجی، زرد و قرمز، موز، خرمالو، انواع فلفل های سبز و نارنجی، هویج، چای سبز و سیاه، روغن های سویا، آفتابگردان، کلزا و زیتون نقش آنتی اکسیدانی دارند و در شرایط آلودگی هوا از بدن مراقبت می نمایند.

بعلاوه مصرف دو وعده ماهی در هفته در شرایط آلودگی هوا بسیار مهم است؛ زیرا ماهی به علت وجود ویتامین E و امگا 3 به کاهش عوارض آلودگی هوا یاری می نماید.

مصرف زیاد آب و مایعات در زمان آلودگی باعث شستشوی دستگاه گوارش و برطرف عطش و خشکی دهان ناشی از این شرایط هوایی می گردد و از سوی دیگر، با مصرف آب، بخشی از آلودگی هوا که وارد بدن شده، از راه ادرار، دفع می گردد.

در شرایط آلودگی هوا، مصرف نوشابه های گازدار به علت ایجاد اختلال در جذب عناصر مفید در بدن، می تواند آثار سوء آلودگی هوا را دو برابر افزایش دهد.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، در شرایط آلودگی هوا، مصرف روزانه حداقل 400 گرم میوه و سبزیجات که معادل 3 واحد میوه و 2 واحد سبزی است، بسیار مفید است. هر واحد میوه به مقدار یک عدد میوه با مقدار میانه و هر واحد سبزی به مقدار یک خیار سبز، هویج یا گوجه فرنگی است اما مصرف روزانه یک عدد سیر بسیار مفید است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "کدام خوراکی ها به کاهش آسیب آلودگی هوا یاری می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام خوراکی ها به کاهش آسیب آلودگی هوا یاری می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید