تندی غذا را چگونه بگیریم؟ طرز گرفتن تندی غذا با 6 ترفند سریع

به گزارش وبلاگ مایکروتاچ، فلفل اگر در حد مناسب و متعادل به غذا اضافه گردد، پتانسیل این را دارد که طعم فوق العاده ای به غذا بدهد. اما امان از وقتی که تندی غذا بیش از حد مورد انتظار گردد، نه تنها طعم اصلی غذا زیر سایه تندی آن گم می گردد که حتی در بیشتر مواقع قابل خوردن هم نیست. در چنین شرایطی اغلب افراد دچار سردرگمی شده و نمی دانند برای گرفتن تندی غذا چه کار باید کرد.

تندی غذا را چگونه بگیریم؟ طرز گرفتن تندی غذا با 6 ترفند سریع

خوشبختانه چند راهکار ساده وجود دارد که با یاری آن ها می توان تا حد زیادی به گرفتن تندی غذا یاری کرد. اگر شما هم با این چالش رو به رو شده اید، در ادامه این مطلب از وبلاگ مایکروتاچ مگ همراه ما باشید تا با طرز گرفتن تندی غذا آشنا شوید.

برای از بین بردن تندی غذا چه کنیم؟

5 راهکار سریع را برای گرفتن تندی غذا وجود دارد که در ادامه با همدیگر آنالیز می کنیم:

1. از اسیدها برای گرفتن تندی غذا یاری بگیرید

فلفل های تند مانند چیلی و کاین حاوی ترکیب شیمیایی به نام کپسایسین هستند و کپسایسین دقیقا مسئول همان حس آتش گرفتنی است که بعد از خوردن غذاهای تند در دهانتان تجربه می کنید.

از آنجایی که کپسایسین یک ترکیب قلیایی است، می توان شدت آن را با اسیدها جبران کرد. بنابراین اگر غذایتان به اشتباه تند شد، اضافه کردن ترکیبات اسیدی مانند آب لیمو یا لیمو ترش، سرکه و حتی گوجه فرنگی می توانند به خنثی کردن سطح pH کپساین و کاهش تندی غذا یاری نمایند.

4. حجم غذای خود را بیشتر کنید تا طعم آن متعادل گردد

هر چقدر حجم غذا بیشتر گردد، طعم فلفل در میان آن پخش می گردد و باعث می گردد که کمتر حس گردد. بنابراین اگر زمان کافی دارید و قابلمه شما به مقدار کافی بزرگ است، برترین و مطمئن ترین کاری که می توانید انجام دهید این است که با اضافه کردن مجدد مواد اصلی مثل سس، آب، سبزیجات یا گوشت به غذا، طعم تندی آن را به تعادل برسانید. با این روش خیالتان راحت خواهد بود که طعم غذایتان تحت الشعاع قرار نمی گیرد.

5. آب بیشتری به غذا اضافه کنید

افزودن آب بیشتر به غذا می تواند سرراست ترین و البته موثرترین راه برای کاهش تندی آن باشد زیرا با رقیق شدن غذا اثر تندی آن کمتر می گردد. این ایده به خصوص برای سوپ و خورشت ها پاسخگو است، زیرا هم می توانید تندی آن ها را کاهش دهید و در عین حال طعم آن را دست نخورده نگه دارید.

البته در این مورد نیز حواستان به زمان نیز باشد، زیرا برای خورد رفتن آب غدا و جا افتادن آن احتیاج به زمان است و اگر فرصت کمی دارید، شاید ایده خوبی نباشد.

2. با روغن یا لبنیات از شر تندی خلاص شوید

گرمای شدید کپسایسین را می توان با کمی روغن گیاهی یا لبنیات مختلف نیز خنثی کرد.

از آنجایی که کپسایسین نوعی روغن محلول است، افزودن یک روغن سالم مانند دانه انگور، زیتون یا نارگیل به آن می تواند به حل شدن و رقیق شدن آن یاری کند. البته قبل از اضافه کردن روغن مطمئن شوید که روغن انتخابی، به خوبی با غذای شما ترکیب می گردد و بر طعم آن اثر منفی نمی گذارد. سپس فقط یک قاشق چای خوری از روغن را به آرامی به غذای خود اضافه کنید تا بافت و قوام آن حفظ گردد.

روغن موجود در کره های بادام زمینی، بادام هندی و کنجد نیز به کاهش تندی غذا یاری می نمایند، بنابراین می توان از آن ها به جای روغن گیاهی استفاده کرد.

علاوه بر روغن، محصولات لبنی هم به مقابله با گرمای کپسایسین یاری می نمایند که یکی از دلایل آن وجود کازئین (نوعی پروتئین چربی)، در لبنیات است که می توانند کپسایسین را در خود حل نمایند.

3. غذای خود را با کمی شکر از شر تندی نجات دهید

شکر نیز می تواند به گرفتن تندی غذا یاری کند؛ زیرا روغن ها را جذب می نماید و طعم آن را تا حدودی تغییر می دهد. برای گرفتن تندی غذا با شکر، مقدار کمی شکر یا عسل (هر بار یک قاشق چای خوری) به غذای خود اضافه کنید تا طعم و مزه آن غذا متعادل گردد. بعد از هر بار اضافه کردن شکر، غذا را مزه مزه کنید تا مطمئن شوید که غذای اصلی شما مانند دسر شیرین نشده است.

6. به سراغ سبزیجات شیرین بروید

سبزیجات شیرین مثل هویج و سیب زمینی حاوی مقادیر زیادی قند طبیعی و نشاسته هستند. به همین علت طعم شیرین و ملایمی دارند. از این رو وقتی این سبزیجات را به غذاهای تند اضافه می کنید، قند و نشاسته آن ها با کپسایسین فلفل، تزکیب شده و واکنش نشان می دهد. در واقع این مواد شیرین به نوعی باعث رقیق شدن و کم اثر کردن کپسایسین می شوند.

گرفتن تندی خورشت

برای گرفتن تندی خورشت هایی مثل قیمه، قورمه سبزی، قلیه ماهی و… که چاشنی ترشی دارند، تنها کافی است کمی سرکه یا آبلیمو به غذا اضافه کنید تا تندی آن خنثی گردد. البته حواستان باشد که در اضافه کردن ترشی به خورشت هم زیاده روی نکنید.

اگر چاشنی ترشی خورشت را از اضافه نموده اید و نگرانید با این کار غذایتان ترش تر گردد، استفاده از سیب زمینی به عنوان یک روش طبیعی و موثر برای گرفتن تندی خورشت به شما توصیه می گردد.

عملکرد سیب زمینی در کاستن از تندی غذا، شبیه به یک اسفنج خشک است. همان طور که اسفنج آب را جذب می نماید، سیب زمینی نیز طعم های غالب و تند غذا را در خود حبس می نماید. خوبی استفاده سیب زمینی برای گرفتن تندی خورشت این است که تغییری در طعم غذا ایجاد نمی نماید و پیش از سرو غذا هم می توانید آن را بیرون بکشید تا ظاهر و شکل اولیه غذا برای مهمانان به همان صورت باقی بماند.

برطرف تندی ترشی (هفت بیجار، بادمجان و…)

برترین راهکار برای برطرف تندی ترشی این است که به مواد آن بیفزایید. بعلاوه در صورت امکان پیشنهاد می گردد آب سرکه آن را عوض کنید تا تندی آن به همراه سرکه گرفته گردد.

راهکار دیگر برای گرفتن تندی ترشی، اضافه کردن مقدار کمی مواد قندی مثل شکر، عسل یا شیره انگور به آن است. این کار همانطور که در بالاتر هم گفتیم باعث ایجاد تعادل در مقدار تندی می گردد.

سومین راهکار پیشنهادی ما اضافه کردن هویج به ترشی است. هویج حاوی نشاسته است و مانند سیب زمینی می تواند طعم تند فلفل را به خود جذب کند. از طرف دیگر یکی از مواد اصلی ترشی به شمار میرود، بنابراین خیالتان راحت است که در ظاهر و طعم ترشی شما تغییری ایجاد نمی گردد.

گرفتن تندی سوپ

هر چند که خوردن غذاهای تند برای سرماخوردگی بسیار مفید است اما اگر به تندی حساسیت دارید و تندی سوپ آنقدر زیاد است که نمی توان آن را خورد، برای برطرف این مشکل می توانید از راهکارهای زیر بهره ببرید.

برای کاهش تندی سوپ هایی که حاوی شیر هستند، برترین راه افزودن مقداری شیر، خامه یا ماست شیرین به آن است. این مواد باعث رقیق شدن سوپ و کمرنگ شدن طعم تند آن می شوند. توصیه می گردد به تدریج و طبق سلیقه مقداری از این مواد را اضافه نموده و طعم سوپ را چک کنید تا مطابق سلیقه تان گردد.

برای دیگر سوپ ها که با سبزیجات و چاشنی ترشی درست می شوند، استفاده از آبلیمو یا لیموی تازه در حین پخت سوپ توصیه می گردد. آبلیمو خاصیت خنثی نمایندگی داشته و pH فلفل را تعدیل می نماید. بنابراین می تواند تا حدودی از تندی سوپ بکاهد. توصیه می گردد آبلیمو را به صورت آرام آرام و طبق سلیقه به سوپ اضافه کنید که بیش از حد ترش نگردد.

در مجموع

در این مقاله سعی کردیم با معرفی راهکارهایی، برطرف این مشکل را آسان کنیم. روش های مختلف و آسانی برای تعدیل تندی بیش از حد غذا وجود دارد. می توان با یاری گرفتن از اسیدها، روغن ها و مواد چرب، شکر و حتی افزودن آب یا سبزیجاتی مانند سیب زمینی و هویج، تندی غذا را تا حد مطلوب کاهش داد بدون اینکه به طعم اصلی آسیبی بزند. انتخاب برترین روش بستگی به نوع غذا و سلیقه شخصی دارد.

اگر شما نیز تجربه یا پیشنهادی برای مقابله با مشکل تندی بیش از حد غذا دارید که در اینجا به آن اشاره نشده، حتما آن را با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید.

منبع:

منبع: دیجیکالا مگ

به "تندی غذا را چگونه بگیریم؟ طرز گرفتن تندی غذا با 6 ترفند سریع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تندی غذا را چگونه بگیریم؟ طرز گرفتن تندی غذا با 6 ترفند سریع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید