عوارض جانبی ملوکسیکام

به گزارش وبلاگ مایکروتاچ، ملوکسیکام یا موبیک یک داروی غیر استروئیدی ضد التهابی (NSAID) بوده که عمدتا برای درمان درد، سفتی و کاهش تورم ایجاد شده به وسیله آرتروز مورد استفاده قرار می گیرد. همچون همه داروهای دیگر، این دارو هم دارای عوارض

عوارض جانبی ملوکسیکام

مترجم: سهیلا حاجی زاده

منبع:راسخون

ملوکسیکام یا موبیک یک داروی غیر استروئیدی ضد التهابی (NSAID) بوده که عمدتا برای درمان درد، سفتی و کاهش تورم ایجاد شده به وسیله آرتروز مورد استفاده قرار می گیرد. همچون همه داروهای دیگر، این دارو هم دارای عوارض جانبی متنوعی می باشد.

مصارف ملوکسیکام

ملوکسیکام عمدتا برای درمان استئوآرتریت، روماتیسم مفصلی و آرتریت روماتوئید بچه ها مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو در سال 2000 به تصویب رسیده و در حال حاضر تحت نام تجاری رایج موبیک به فروش می رسد. ملوکسیکام به شکل قرص و بعلاوه به صورت مایع در دسترس می باشد. اداره غذا و دارو این دارو را برای درمان حیوانات و بعلاوه سگ ها به تصویب رسانده است. ملوکسیکام می تواند یا هنگام خوردن غذا و یا بعد از خاتمه یافتن غذا مصرف شود. با این حال، چون مصرف این دارو باعث درد معده می شود، توصیه می شود که از مصرف این دارو همراه با غذا خودداری شود. مصرف بیش از حد این دارو می تواند منجر به ایجاد عوارض جانبی جدی شود و از این رو، توصیه می شود که این دارو زیر نظر پزشک متخصص مصرف شود.

عوارض جانبی ملوکسیکام

برخلاف داروهای دیگر، ملوکسیکام می تواند عوارض جانبی جدی را ایجاد کند، که در این مورد شما باید بلافاصله با پزشک مشورت کنید.

برجسته ترین عوارض جانبی ملوکسیکام عبارتند از:

زخم معده: یکی از عوارض جانبی جدی ملوکسیکام این است که این دارو می تواند باعث درد شدید و در طول زمان (اگر برای طولانی مدت مصرف شود) باعث سوراخ شدن معده می شود. این دارو می تواند تهدید نماینده زندگی هم باشد.

کاهش عملکرد کلیه: یکی از عوارض جانبی جدی این دارو این است که منجر به کاهش ارسال خون به کلیه ها شده و از این رو آسیب های غیر قابل برگشتی را به کلیه های بیمار وارد می نماید.

واکنش های آلرژیک: واکنش های آلرژیک مانند خارش پوست یا تورم صورت، زبان و لب ها عوارض جدی دیگر ملوکسیکام می باشد.

مسائل تنفسی: این دارو می تواند باعث مشکل شدن تنفس شده که این امر منجر به تشویش و اضطراب می شود.

درد قفسه سینه: عوارض جانبی ملوکسیکام باعث تنگی قفسه سینه شده که منجر به درد شدید این ناحیه می شود.

دفع خون در ادرار، مدفوع و استفراغ: یکی از عوارض جانبی جدی ملوکسیکام ممکن است به وسیله علائمی مانند ملنا یا خون در ادرار و مدفوع به وسیله بیمار تجربه شود.

ضعف در یک قسمت بدن: یکی از عوارض جانبی و قابل توجه این دارو این است که باعث فلج شدن قسمتی از بدن از جمله ناتوانی در صحبت کردن می شود.

زردی پوست و چشم: عوارض دیگر ملوکسیکام تغییر در رنگ چشم ها و پوست می باشد. بیمارانی که این دارو را مصرف می نمایند، علائمی از زردی چشم ها و پوست را نشان می دهند.

چند تا از رایج ترین عوارض ملوکسیکام که ممکن است جزئی باشند و احتیاج به دارویی نداشته باشند عبارتند از:

حالت تهوع، مسائل گوارشی، از دست دادن اشتها، اسهال یا یبوست، سرگیجه و غش کردن، احساس سوزش در دل، خستگی، سردرد، اختلال در بینایی و ناآرامی و افسردگی

نگرانی ها و هشدارها هنگام استفاده از ملوکسیکام

بیمارانی که دارای سابقه آسم هستند، باید به شدت از این دارو اجتناب نمایند چون دارای عوارض جانبی متعددی می باشد. در صورتی که ملوکسیکام با آسپرین مصرف شود، احتمال بالاتری برای توسعه زخم معده وجود دارد. افرادی که اخیرا تحت عمل جراحی قلب قرار گرفته اند، باید قبل از مصرف ملوکسیکام با پزشک مشورت نمایند چون احتمال خطر حملات و سکته قلبی وجود دارد. ملوکسیکام با بعضی داروهای دیگر تداخل دارد. به منظور جلوگیری از عوارض، بیماران باید ابتدا با پزشک خود در رابطه با مصرف مکمل ها یا داروهای متنوع دیگر بحث نمایند. در صورتی که الکل، سیگار و یا هر گونه ماده مخدر دیگری را مصرف می نمایند، باید پزشک خود را در جریان قرار دهند. بیماران باید پزشک خود را از مصرف داروهایی جهت درمان فشار خون بالا و یا هر گونه داروی ضد التهابی دیگر مطلع نمایند. بعلاوه باید از مصرف هر گونه داروی تجویز نشده با این دارو خودداری شود.

زنان باردار در طول سه ماهه اول و دوم بارداری خود باید به شدت از مصرف داروی ملوکسیکام خودداری نمایند. این دارو دو تا از رگ های خونی اصلی قلب و ریه را بسته و ممکن است باعث مرگ جنین شود. برخلاف دیگر داروهای التهابی، ملوکسیکام یک داروی بسیار قوی بوده و باید به منظور اجتناب از عوارض جانبی مرتبط با این دارو، تنها بعد از مشورت با پزشک مصرف شود.

منبع: راسخون

به "عوارض جانبی ملوکسیکام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض جانبی ملوکسیکام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید