علائم دندان درآوردن نوزاد چیست؟

به گزارش وبلاگ مایکروتاچ، انگیزه - هنگامی که سن کودک شما بین 4 تا 7 ماه است، معمولا علائم دندان درآوردن در او دیده می گردد. فرآیند دندان درآوردن ممکن است با ناراحتی ها و دردهایی همراه باشد، زیرا کودک اولین دندان هایش را درمی آورد. دندان های کودک که می توانند از سن 3 ماهگی تا 14-12 ماهگی درآیند، آغاز به رشد می نمایند و درنهایت از لثه عبور می نمایند. این امر می تواند با تورم و درد همراه باشد. در موارد بسیار نادر، بعضی از نوزادان (1 نفر از هر 2000 نفر) ممکن است تقریبا با یک دندان قابل رؤیت متولد شوند.

علائم دندان درآوردن نوزاد چیست؟

بسیار مهم است که بتوانیم علائم دندان درآوردن نوزاد را تشخیص دهیم، زیرا در چنین مواقعی خواهیم دانست چه اقداماتی ضروری است انجام دهیم. در این مقاله قصد داریم علائم دندان درآوردن نوزاد را بازگو کنیم. با ما همراه شوید.

علائم رایج دندان درآوردن نوزاد

همان طور که نوزاد شما رشد می نماید و چند ماه نخست زندگی اش را پشت سر می گذارد، می توانید انتظار داشته باشید دندان های جلویی اش بین 4 تا 7 ماهگی ظاهر شوند و علائم معمولا بین 3 تا 5 روز قبل از دیده شدن دندان ها ظهور می نمایند. از مهمترین علائم دندان درآوردن نوزاد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1. گاز دریافت بیش از حد معمول

این علامت دندان درآوردن، کودک شما را به یک خون آشام تبدیل خواهد نمود. در این دوران کودک شما شروع به گاز زدن هر چیزی می نماید، از قاشق پلاستیکی گرفته تا اسباب بازی ها و سینه مادر. امروزه تعداد زیادی اسباب بازی مخصوص دندان درآوردن در بازار موجود است که به کودک شما یاری خواهد نمود.

2. تراوش زیاد آب از دهان

هنگام دندان در آوردن نوزاد، ترشحات آب دهان آن ها زیاد می گردد و در بعضی موارد اصلا متوقف نمی گردد. هنگامی که نوزادان در حال دندان در آوردن هستند، بدن آن ها برای جلوگیری از تورم لثه، بزاق اضافی فراوری می نماید.

3. مشکل خواب

از دیگر علائم دندان درآوردن نوزاد می توان به بیدار شدن از خواب در تایم های کوتاه مدت به ویژه در شب اشاره نمود. در ساعت های آرام شب، به دلیل حواس پرتی های کمتر، کودک اغلب احساس دندان درد بیشتری دارد.

4. بثورات، سرفه و اسهال

آب دهان زیاد می تواند موجب ایجاد بثوراتی در صورت، به ویژه در اطراف دهان، چانه و قفسه سینه گردد؛ بنابراین بسیار مهم است که چهارچشمی مراقب نوزاد خود باشید و آب دهان او را مرتب پاک کنید. در بعضی از نوزادان علائم دیگری مانند سرفه و اسهال ایجاد می گردد.

5. مکیدن بیش از حد معمول

همانند گاز دریافت، این علائم دندان درآوردن نوزاد نتیجه کوشش کودک برای از بین بردن فشاری است که به لثه هایش وارد می گردد.

6. کاهش اشتها

هنگامی که نوزادان در معرض درد قرار دارند، معمولا تمایلی به خوردن ندارند. به رغم مخالفتشان، سعی کنید تا جایی که ممکن است به آن ها غذا دهید. اگر میزان کالری کودک به طور چشمگیری کاهش پیدا کرد، با پزشک او تماس بگیرید.

7. کشیدن گوش ها و مالش چانه و گونه

بچه ها می توانند بسیار زیرک بوده و ماساژ خود را مدیریت نمایند. یکی از علائم غیر معمول دندان درآوردن نوزاد، کشیدن گوش هایش است. با کشیدن و مالیدن اطراف فک، آن ها فشاری مقابله ای را ایجاد می نمایند که درد را کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید: رنگ مدفوع نوزاد؛ چه رنگی طبیعی و چه رنگی غیرطبیعی است؟

8. زود رنجی و کج خلقی

از اینکه نوزاد شما هنگام دندان درآوردن کج خلق و زود رنج شده است، ناراحت نشوید. درد لثه ناشی از دندان درآوردن، باعث می گردد کودک کمی بیش از حد تحریک پذیر گردد. در چنین مواقعی، نوزاد خود را از عواملی که او را ناراحت می نماید دور کنید.

9. تب

ممکن است نوزادی که در حال دندان درآوردن است دمای بدنش کمی بالا رود که تب دندان درآوردن نامیده می گردد. علی رغم مخالفت بعضی از پزشکان، بسیاری از ماماها در نوزادانی که در حال دندان درآوردن هستند تب خفیفی را (زیر 37 درجه سلسیوس) تشخیص می دهند. این در حالی است که تب واقعی، درجه حرارتی بیشتر از 37 درجه فارنهایت است و ارتباطی به دندان درآوردن ندارد و می تواند نشانه بیماری یا عفونتی باشد که احتیاج به درمان دارد. در صورتی که تب کودک شما را اذیت کرد و به بالای 37 درجه سلسیوس رسید یا اگر کودک شما علائم دیگری از بیماری را نشان داد، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی کودک خود تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید: پایین آوردن تب نوزاد با راه های خانگی و ساده

دندان درآوردن یا سرماخوردگی؟

تحقیقات نشان داده که دندان درآوردن بیشتر اوقات از شش ماهگی شروع می گردد. این همان زمانی است که ایمنی نوزاد که به وسیله جفت از مادرش دریافت شده است، کاهش می یابد. به این معنا که سیستم ایمنی بدن نوزاد در حال ایجاد شدن است. در این زمان، نوزادان نسبت به عفونت ها و بیماری های جزئی آسیب پذیر می شوند. از آنجا که این دو تغییر در حال وقوع هستند، علائم دندان درآوردن نوزاد می تواند با یک بیماری جزئی یا سرماخوردگی اشتباه گرفته گردد. این امر شرح می دهد که تنها 70-80 درصد والدین علائم دندان درآوردن نوزاد خود را گزارش داده اند و 20-30 درصد به جامانده، علائم را به یک بیماری جزئی یا سرماخوردگی مرتبط دانسته اند.

هر چه علائم طولانی تر شوند، احتمال کمتری وجود دارد که مربوط به دندان درآوردن باشند. اگر نوزادی به جای یک یا دو شب به مدت 4 تا 5 شب ناراحتی کرد، اگر اسهال او بیش از یک روز ادامه یافت، یا اگر درجه حرارت بدن او بیشتر از 38.5 درجه بود، باید به جای مقصر دانستن دندان ها با پزشک تماس بگیرید.

نتیجه گیری

دندان درآوردن یک ورزش رقابتی نیست و دندان های نوزاد شما در زمان خودش درمی آیند. اگر دندان ها بر اساس برنامه زمان بندی در نیامدند نگران نباشید، زیرا سیستم بدنی هر کودک با دیگری متفاوت است. برای اطلاعات بیشتر در مورد علائم دندان درآوردن نوزاد، جمع بندی زیر را از دست ندهید.

آیا نوزاد شما در حال دندان درآوردن است؟

نشانه های رایج دندان درآوردن:

  • زود رنجی و کج خلقی
  • آب دهان زیاد که ممکن است موجب ایجاد جوش هایی در اطراف دهان او گردد.
  • گاز دریافت اشیا یا کشیدن گوش هایش-ممکن است نشانه درد لثه ناشی از دندان درآوردن باشد.
  • مشکل در خواب به ویژه هنگام شب.

نوزاد شما هنگام دندان درآوردن چه علائم دیگری را تجربه نموده است؟ تجربیات خود را با ما و سایر مخاطبین به اشتراک بگذارید. از اینکه تا سرانجام این مقاله با انگیزه همراه بودید از شما سپاس گذاریم.

منبع: مجله انگیزه

به "علائم دندان درآوردن نوزاد چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم دندان درآوردن نوزاد چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید