طرز تهیه فرنی زعفرانی، دسری با طعم بستنی سنتی

به گزارش وبلاگ مایکروتاچ، خبرنگارانـ فرنی یکی از دسر های سنتی ایرانی است که از کودکی تا بزرگسالی همچنان محبوب است و طرفداران زیادی دارد. پایه فرنی شیر است که معمولا آن را با آرد برنج و در برخی منطقه ها دیگر با آرد گندم و نشاسته در طعم های متفاوت زعفرانی، وانیلی و یا شکلاتی تهیه می کنند. این دسر خوشمزه و لطیف معمولا یکی از غذا های اصلی بچه ها در ماه های ابتدایی غذا خوردن است و همچنین در مراسم مذهبی مثل افطاری های ماه رمضان و یا به صورت دسر برای مهمانی ها و جشن ها تهیه می شود.

طرز تهیه فرنی زعفرانی، دسری با طعم بستنی سنتی

به گزارش وبلاگ مایکروتاچ، فرنی زعفرانی نوعی فرنی است که برای تهیه آن علاوه بر زعفران از بستنی وانیلی و خامه هم استفاده می کنند که طعمی خاص و منحصر به فرد دارد. در ادامه این مطلب آموزش فرنی زعفرانی همراه نکات مهم مربوط به تهیه این دسر تقدیم شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه فرنی زعفرانی

شیر: 3 لیوان

شکر: 3 قاشق غذاخوری

آرد سفید گندم: 3 قاشق غذاخوری

نشاسته ذرت: 3 قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده غلیظ: 2 قاشق غذاخوری

بستنی وانیلی ساده: 1 لیوان

گلاب: 2 قاشق غذاخوری

خامه صبحانه: 100 گرم

پودر پسته و غنچه گل برای تزیین: به مقدار لازم

نکات مربوط به مواد اولیه

نکات مربوط به نشاسته ذرت

نشاسته ذرت شبیه آرد است و رنگ سفیدی دارد. نشاسته ذرت همچنین بافت نرمی دارد، به طوری که اگر مقداری از آن را بین دو انگشتتان بمالید، صدایی شبیه به جیرجیر از آن می شنوید. استفاده از نشاسته ذرت در انواع دسر ها و غذا ها عامل غلظت است. توجه داشته باشید که نشاسته گندم با نشاسته ذرت تفاوت دارد و نمی توان این دو را جایگزین یکدیگر کرد. نشاسته ذرت را می توانید در بسته بندی های بهداشتی از فروشگاه های مخصوص لوازم قنادی تهیه کنید.

نکات مربوط به گلاب

همانطور که می دانیم گلاب عصاره خوشبوی گل محمدی است که مرغوب ترین نوع آن در شهر های کاشان و میمند فارس تهیه می شود. امروز در همه فروشگاه ها و سوپر مارکت ها شیشه های گلاب را در اشکال و با نام های تجاری گوناگون می بینیم که بسیاری از آن ها خالص نیستند و عطر و بوی گلاب اصیل را ندارند. گلاب اصل بوی گل محمدی می دهد و شما بوی ترشیدگی از آن استشمام نمی کنید. رنگ گلاب اصل شفاف، روشن و بدون رسوب است. گلاب اصل همچنین طعمی سنگین و مایل به تلخی دارد؛ پس هنگام خرید گلاب به این نکات توجه داشته باشید.

نکات مربوط به زعفران

همیشه سعی کنید از زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید؛ چون هرقدر زعفران را با آب بیش تری دم کنید، کم رنگ تر می شود و مجبور می شوید برای به دست آوردن رنگ دلخواه تان از زعفران بیشتری استفاده کنید؛ بنابراین نحوه دم کردن زعفران بسیار مهم است. برای دم کردن زعفران ابتدا زعفران را بدون اضافه کردن شکر یا قند کاملاً پودر کنید. بعد به ازای 1 قاشق چای خوری زعفران 2 قاشق سوپ خوری آب جوش و 2 تکه یخ به آن اضافه کنید. افزودن یخ باعث می شود به زعفران شوک وارد شود و رنگ بیش تری پس بدهد.

زعفران را در ظرف دردار در فریزر نگهداری کنید و موقع استفاده اجازه بدهید در دمای محیط یخ زدایی شود. پس از هر بار استفاده دوباره زعفران به جای مانده را داخل فریزر قرار دهید. حواستان باشد زعفرانی که استفاده می کنید، تقلبی نباشد. برای اینکه بفهمید زعفران تقلبی یا خالص است. زعفران را بین انگشتتان بگذارید و فشار بدهید. اگر روغن پس نداد؛ یعنی خالص است. زعفران های تقلبی معمولاً براق هستند.

طرز تهیه فرنی زعفرانی

ابتدا آرد سفید و نشاسته ذرت را توی قابلمه بریزید و با نصف لیوان شیر خوب هم بزنید تا آرد و نشاسته کاملا در شیر حل شوند و حالت گلوله ای نداشته باشند. بعد باقی شیر را اضافه کنید و خوب هم بزنید. قابلمه را روی شعله میانه اجاق گاز بگذارید و آنقدر هم بزنید تا فرنی جوش بیاید. سپس شعله اجاق گاز را کم کنید و شکر را اضافه کنید. کمی دیگر فرنی را هم بزنید تا شکر کاملا آب شود. حالا بستنی وانیلی را که از قبل بیرون از فریزر گذاشته اید و شل شده است، به فرنی اضافه کنید و باز هم بزنید و در مرحله آخر گلاب و زعفران را توی قابلمه بریزید و فرنی را هم بزنید تا به غلظت برسد و روی آن چین بیافتد.

سپس اجاق گاز را خاموش کنید و خامه را به فرنی اضافه کنید. در این مرحله فرنی را خوب هم بزنید تا خامه کاملا با مواد دیگر یک دست شود. حالا فرنی آماده را توی ظرف های مورد نظر سرو بریزید. می توانید روی فرنی را پس از خنک شدن با غنچه گل و پودر پسته تزیین کنید. نوش جان.

نکته مهم

اگر در مرحله آخر پخت متوجه شدید که فرنی بیش از حد غلیظ و سفت شده است، قبل از خاموش کردن اجاق و اضافه کردن خامه حتما کمی دیگر شیر به فرنی اضافه کنید تا بعد از خنک شدن، فرنی شما حالت سفت و تکه ای نداشته باشد.

منبع: فرارو

به "طرز تهیه فرنی زعفرانی، دسری با طعم بستنی سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه فرنی زعفرانی، دسری با طعم بستنی سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید