طرز تهیه دلمه برگ مو بدون گوشت به 2 روش ویژه گیاهخوارن

به گزارش وبلاگ مایکروتاچ، دلمه یک غذای خوشمزه است که اگر بدون گوشت تهیه گردد گیاهی و البته سالم تر خواهد بود. بنابراین اگر می خواهید مصرف گوشت را کم کنید یا گیاهخوارید قطعا دلمه بدون گوشت گزینه خوبی برای شماست. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه دلمه با مرغ را هم مرور نموده بودیم و در ادامه طرز تهیه دلمه برگ مو بدون گوشت را به دو روش آنالیز می کنیم.

طرز تهیه دلمه برگ مو بدون گوشت به 2 روش ویژه گیاهخوارن

مواد لازم برای تهیه دلمه برگ مو بدون گوشت با سویا

  • برنج 3 پیمانه
  • لپه 2 پیمانه
  • سویا 1 پیمانه
  • پیاز 2 عدد
  • سبزی دلمه 1 پیمانه
  • برگ انگور به اندازه لازم
  • آبغوره به اندازه لازم
  • شکر به اندازه لازم

طرز تهیه دلمه برگ مو بدون گوشت با سویا

1. آماده کردن مواد اولیه

در اولین مرحله از طرز تهیه دلمه برگ مو بدون گوشت درست مثل طرز تهیه دلمه با گوشت باید مواد لازم این غذا را تهیه و آماده کنید. برای آغاز خوب است برگ موها را بشویید و بعد در آب جوش بگذارید تا رنگش عوض گردد و کاملا نرم گردد. بعد آن ها را از آب خارج کنید و در آبکش بگذارید.

بعد به سراغ آماده کردن سویا بروید. برای این کار ابتدا سویا را آب بکشید بعد آن را به مدت نیم ساعت در آب قرار دهید تا نرم گردد. بعد داخل آبکش بریزید و با دست خوب آبش را بگیرید.

یکی دیگر از کارهایی که باید همان ابتدا انجام دهید این است که برنج و لپه را که از قبل خیسانده اید، آبکش کنید و بپزید. لپه را در قابلمه بریزید و بگذارید بپزد. بعد برنج را آبکش کنید. همه این مواد را نگهدارید و کار پخت مایه میانی دلمه را آغاز کنید.

2. آماده کردن مایه میانی دلمه

اکنون نوبت آن رسیده که موادی که در مرحله قبل آماده کردید برای تهیه مایه میانی دلمه به کار ببرید. پس ابتدا در یک ماهیتابه یا قابلمه مناسب اندازهی روغن بریزید و پیازی که ریز خرد نموده اید را خوب سرخ کنید. بعد زردچوبه و ادویه مناسب را اضافه کنید. در نهایت ابتدا سویا را بریزید و بگذارید خوب سرخ گردد تا هم رنگش تغییر کند و هم کاملا از خامی دربیاید. بعد اندازهی زعفران آب شده رویش بریزید و در نهایت به ترتیب برنج آبکش و سویا پخته شده و البته سبزی دلمه را اضافه کنید و مدام هم بزنید تا مواد خوب به خورد هم بروند. در نهایت نمک، فلفل و ادویه را به اندازه کافی اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مایه میانی دلمه شما آماده گردد.

3. آماده کردن چاشنی دلمه و پیچیدن دلمه

آخرین مرحله در طرز تهیه دلمه برگ مو بدون گوشت این است که دلمه ها را بپیچید. برای پیچیدن دلمه کافی است در هر برگ اندازهی از مایه دلمه بریزید و بعد آن را شکل مدنظرتان بپچید. فقط حواستان باشد اگر لازم بود برای بهتر پیچیده شدن دلمه از دو یا سه برگ بهره ببرید حتما این کار را انجام دهید. دلمه های پیچیده شده را در قابلمه مدنظرتان بچینید و بعد اندازهی آب بریزید و بگذارید به جوش آید بعد چاشنی دلمه را با اندازهی آب دیگر اضافه کنید و در قابلمه را ببندید تا دلمه شما به مدت 45 دقیقه تا یک ساعت خوب بپزد. دلمه گیاهی و بدون گوشت شما در این مرحله آماده شده و می توانید آن را با مواد مختلف تزیین کنید و لذت ببرید. نوش جان!

مواد لازم برای تهیه دلمه برگ مو بدون گوشت با بلغور گندم

  • برنج به اندازه لازم
  • لپه به اندازه لازم
  • بلغور گندم به اندازه لازم
  • رب به اندازه لازم
  • پیاز به اندازه لازم
  • سبزی دلمه به اندازه لازم
  • برگ انگور به اندازه لازم
  • آبغوره به اندازه لازم
  • شکر به اندازه لازم

مواد لازم برای تهیه دلمه برگ مو بدون گوشت با بلغور گندم

برای تهیه دلمه بدون گوشت گیاهی باید تمام مراحل بالا را که برای تهیه دلمه با سویا طی کردید انجام دهید فقط به جای سویا باید از بلغور گندم بهره ببرید. فقط بلغور را هم قبل از تهیه مایه میانی دلمه بخیسانید تا نرم گردد. بعد درست مثل طرز تهیه دلمه با سویا پیاز را سرخ کنید و باقی مواد را اضافه کنید. فقط دقت داشته باشید به مواد در این حالت تهیه دلمه رب هم اضافه کنید تا رنگ مواد کمی به قرمزی بزند و بعد دلمه را بپیچید و با سس یا چاشنی مدنظرتان یا همان ترکیب سرکه و شکر و آب بجوشانید.

نکات تکمیلی برای تهیه دلمه

پختن دلمه کار زمان بری است و قطعا تهیه آن احتیاج به صبر و حوصله دارد. اما سوای صبر و حوصله باید نکاتی را هم برای تهیه دلمه در نظر بگیرید تا حاصل کارتان یک دلمه خوشمزه باشد.

نکاتی برای وا نرفتن دلمه

برگ های انگور را زیاد پر نکنید از آنجایی که مایه میانی دلمه حاوی برنج نیم پز شده است، پس از پخته شدن، منبسط می گردد. اما در عین حال حواستان باشد خیلی سفت برگ را نپیچید چون ممکن است در حین پخت باز نگردد.

یکی از نکات مهم دیگر برای وانرفتن دلمه این است که قبل از سرو به آن استراحت دهید. این زمان استراحت به برگ های انگور اجازه می دهد تا به سرعت باز نشوند و به جای مانده چاشنی یا سس دلمه را بیشتر به خود جذب نمایند.

انتخاب چاشنی یا سس متفاوت برای پخت دلمه

تهیه چاشنی دلمه یا همان سسی که قرار است دلمه در آن بپزد کاملا سلیقه ای است بنابراین می توانید هم از ترکیب آبغوره و شکر بهره ببرید هم رب انار، هم استاک یا آب سبزیجات. بنابراین برحسب ذائقه خود می توانید سس های مختلف تهیه کنید.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه دلمه برگ مو بدون گوشت به 2 روش ویژه گیاهخوارن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه دلمه برگ مو بدون گوشت به 2 روش ویژه گیاهخوارن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید