طرز تهیه دلمه برگ مو با مرغ خوشمزه و مجلسی

به گزارش وبلاگ مایکروتاچ، دلمه یکی از غذاهایی است که می توانید آن را در تابستان با برگ مو بپزید یا این که برای فصل های دیگر از فلفل دلمه یا بادمجان و گوجه بهره ببرید. اما دلمه برگ مو یکی از مجذوب کننده ترین هاست. قبلا در کتاب کاله طرز تهیه دلمه برگ مو با گوشت چرخ نموده را آنالیز نموده بودیم و اکنون طرز تهیه دلمه برگ مو با مرغ را مرور می کنیم.

طرز تهیه دلمه برگ مو با مرغ خوشمزه و مجلسی

مواد لازم برای تهیه دلمه برگ مو با مرغ

  • مرغ چرخ نموده 450 گرم
  • برنج پخته شده 2 فنجان
  • لپه پخته شده 2 فنجان
  • پیاز 2 عدد
  • سبزی دلمه 1.5 فنجان
  • برگ انگور تازه 60 برگ
  • آب مرغ 4 فنجان
  • روغن زیتون فوق بکر 2 قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل به اندازه لازم

طرز تهیه دلمه برگ مو با مرغ

1. آماده کردن برگ موها

اولین مرحله از طرز تهیه دلمه برگ مو با مرغ این است که برگ های انگور را برای دلمه آماده کنید. برای این کار برگ ها را خوب بشویید و بعد آن ها را در یک قابلمه بزرگ که آب جوش ریخته اید بریزید و بگذارید برگ ها نرم شوند. بعد آن ها را از قابلمه آب خارج کنید و بگذارید داخل آبکش تا آبش برود.

2. پختن برنج و لپه

دومین مرحله از طرز تهیه دلمه برگ مو با مرغ این است که مواد داخل دلمه را آماده کنید. این مرحله شامل آبکش کردن برنج و پخت لپه است. طرز تهیه برنج آبکش را می توانید در کتاب کاله بخوانید.

3. آماده کردن مواد داخل دلمه

سومین مرحله از طرز تهیه دلمه برگ مو با مرغ این است که مواد داخلی دلمه را مخلوط کنید. برای این کار ابتدا در یک ماهیتابه پیاز را که خرد نموده اید در اندازهی روغن سرخ کنید. بعد گوشت چرخ نموده مرغ را اضافه کنید و تفت دهید تا گوشت مرغ سرخ گردد بعد اندازهی نمک، فلفل و ادویه مناسب اضافه کنید. سپس برنج، لپه و سبزی دلمه را هم اضافه کنید و خوب هم بزنید.

4. تهیه سس، پیچیدن و پخت دلمه

در مرحله آخر از تهیه دلمه ابتدا دلمه ها را بپیچید برای این کار یک برگ را روی یک سطح صاف بگذارید و اندازهی از مایه داخل را روی آن بریزید و به هر شیوه که دوست دارید دلمه را بپیچید. (فقط حواستان باشد دلمه را طوری ببندید که باز نگردد) باید سس آن را آماده کنید. سس دلمه برگ انگور اینجا ترکیبی از استاک مرغ یا گوشت است که می توانید به جای آنکه خانگی تهیه نموده باشید از گالینابلانکا بهره ببرید و آن را در آب جوش بریزید و روغن زیتون را بریزید و کمی هم بزنید بعد این سس را روی دلمه ها که پیچیده اید بریزید و در قابلمه را ببندید و اجازه دهید دلمه به مدت 40 تا 55 دقیقه بپزد.

نکات تکمیلی برای تهیه دلمه

تهیه و پخت دلمه کاری است که باید برایش حوصله به خرج دهید و در کنار این ها باید بتوانید برای تهیه دلمه جزییات و فوت وفن های آن را هم کامل بدانید تا انواع دلمه حتی تهیه دلمه برگ مو شیرازی اصیل را هم به درستی انجام دهید.

انواع سس یا چاشنی برای پخت دلمه

دلمه را می توانید با سس های مختلف بپزید تا طعم های متفاوتی از دلمه را تجربه کنید. اما برترین سس ها و چاشنی ها موارد زیر هستند.

سس گوجه فرنگی

معمولا رایج ترین سس برای پخت دلمه سس گوجه است. برای تهیه آن رب را با آب یا آب نارنج و نمک، فلفل مخلوط می نمایند و دلمه را داخل آن می پزند. طرز تهیه دلمه برگ مو؛ همراه با سس مخصوص دلمه را می توانید در کتاب کاله مرور کنید.

سس رب انار

یکی دیگر از سس های خوشمزه برای پخت دلمه سس رب انار است. برای تهیه آن باید رب انار را با آب و نمک، فلفل و البته اندازهی آب نارنج یا آبلیمو آماده کنید و دلمه را با آن بپزید. طرز تهیه دلمه برگ مو با چاشنی رب انار را در کتاب کاله بخوانید.

سس با آب گوشت و مرغ

سس دلمه می تواند ترکیبی از آب مرغ یا آب گوشت باشد یعنی یا آب مرغ یا آب گوشت خانگی یا استاک تهیه کنید بعد آن را یا با رب مخلوط کنید یا به همان شکل دلمه را در آن بپزید.

نگهداری به جای مانده دلمه

دلمه را می توانید برای چند روز در ظرف دربسته در یخچال نگهداری کنید یا حتی می توانید آن را فریزی کنید و بعد وقتی آن را مصرف کنید بهتر است یک شب در یخچال بگذارید یا در مایکروویو گرم کنید یا در ماهیتابه ای با کمی آب بجوشانید فقط مراقب باید دلمه نپاشد و باز نگردد.

نگهداری برگ مو برای فصول دیگر

برگ مو یا همان برگ انگور فقط در تابستان است بنابراین خوب است اگر دوست دارید همواره دلمه برگ انگور درست کنید. برگ های انگور را به صورت شور نگهداری کنید. روش نگهداری برگ مو برای حفظ تازگی آن را می توانید در کتاب کاله مطالعه کنید.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه دلمه برگ مو با مرغ خوشمزه و مجلسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه دلمه برگ مو با مرغ خوشمزه و مجلسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید