تاکید بر نقش اسباب بازی در دنیای امروز

به گزارش وبلاگ مایکروتاچ، مدیرعامل کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان در مراسم اهدای جوایز هفتمین جشنواره ملی اسباب بازی با قدردانی از دست اندرکاران جشنواره، این رویداد را فرصتی برای شتاب دهی به رشد صنعت اسباب بازی مطرح کرد.

تاکید بر نقش اسباب بازی در دنیای امروز

به گزارش وبلاگ مایکروتاچ و به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین المل کانون، مهدی علی اکبرزاده گفت: تمام آنچه در این دنیا به دست بشر رقم می خورد پشتوانه آن به تعلیم و تربیت برمی گردد. در دنیای کنونی، با وجود تنوعی که در تمام عرصه ها وجود دارد، از اسباب بازی به روش های گوناگون استفاده می گردد. درواقع به یاری اسباب بازی می توان تعلیم و تربیت را در عرصه های مختلف عملی کرد.

او افزود: قبلاً در خانه ها اسباب بازی های محلی و بومی می ساختیم اما الآن اسباب بازی آن قدر اهمیت پیدا نموده که از بُعد تجاری و ابعاد مختلف از این صنعت بهره برداری می نمایند. ما باید براساس تحولاتی که در دنیا رخ داده و اهمیتی که به این مقوله داده می گردد، توجه بیشتری به این صنعت داشته باشیم.

مدیرعامل کانون پروش فکری بیان نمود: یکی از ابزارهای مهم در هر نظام تربیتی بازی و اسباب بازی ست. جشنواره اسباب بازی بهانه و بستری ست تا خلاقان، علاقه مندان و صنعت گران در این حوزه خودشان و محصولاتشان را به روز نمایند و در منظر دیگران قرار دهند. در کنار این، فرصت رقابتی هم شکل می گیرد که سازنده خواهد بود.

علی اکبرزاده گفت: کسانی که در بخش رقابتی جشنواره شرکت کردند، محصولات شان داوری شده اما قطعاً محصولات برجسته ای وجود دارد که در جشنواره شرکت نکردند و ما امیدواریم این بستر گسترده تر گردد. کانون پرورش فکری به یاری متخصصان و علاقه مندان صنعت اسباب بازی می تواند شتاب دهنده خوبی در این حوزه باشد و ما انتظار تحولات زیادی را در آینده این صنعت داریم.

مهدی علی اکبرزاده گفت: خیلی از وقت ها خانواده ها برای تهیه اسباب بازی موردنظر خود سردرگم می شوند. خانواده ها نیازمند مرجعی هستند تا وقتی به آن مراجعه می نمایند، اسباب بازی مناسب برای هر سن و جنس را پیدا نمایند. کانون پرورش فکری و در ذیل آن شورای نظارت بر اسباب بازی می خواهد در این زمینه وارد گردد، سایر نهادها هم می توانند در این جهت کانون را همراهی نمایند.

مدیرعامل کانون در سرانجام اطلاع داد: تصمیم داریم همزمان با ماه مبارک رمضان در طرحی از افطار تا سحر نمایشگاه فروش اسباب بازی را در کانون پرورش فکری داشته باشیم.

در ادامه دبیر هفتمین جشنواره ملی اسباب بازی گفت: خوشحالم که در بین ما، تصمیم گیران و بزرگان صنعت اسباب بازی حضور دارند. کل جشنواره چیزی علاوه بر حس قدرشناسی از 576 اثر و 71 فراوری نماینده ای ست که جشنواره اسباب بازی را برای حضور انتخاب کردند.

آیدین مهدی زاده تهرانی برگزاری چهار نشست تخصصی و حضور بیش از شش سخنران از نقاط مختلف دنیا را نشانگر پذیرفته شدن در این صنعت دانست و افزود: دیگر مهم بودن صنعت اسباب بازی دغدغه ما نیست، زیرا الآن همه افرادی که در این حوزه فعالیت دارند پای کار هستند و برای ارتقای این صنعت کوشش می نمایند.

کانون یکی از متولیان صنعت اسباب بازی ست

بعلاوه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی در مراسم اهدای جوایز برگزیدگان هفتمین جشنواره ملی اسباب بازی گفت: در تمدن های امروز و آینده که به شدت امیدواریم که دوباره تمدن ایرانی را در عرصه های دنیای قوی تر از گذشته ببینیم، تکیه به دانش و دانش بنیان بودن تمدن ها اهمیت جدی دارد و وقتی ملتی می خواهد دانش بنیان حرکت کند، بزرگ ترین سرمایه آن سرمایه شناختی آحاد جامعه است.

مجید نیلی بیان نمود: ارتقاء سرمایه شناختی جامعه و استفاده بهتر از توانمندی آحاد جامعه از کودکی آغاز می گردد و مسلماً اسباب بازی نقش بسیار جدی و مهمی دارد. و با توجه به این نگاه، ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی طبق ماموریتی که به آن داده شده، یکی از وظایف و برنامه های جدی خود را ارتقاء سرمایه شناختی جامعه ایرانی قرار داده است.

او گفت: مسلماً در این جهت راهی طولانی و بزرگ پیش روی ماست اما قدم های اولیه بسیار مهم ما این است که ابزارهایی را در اختیار جامعه قرار دهیم که به وسیله استفاده از آن ابزارهای زیرساخت توانمندی های شناختی که همان کارنمودهای اجرایی هستند، از سوی جامعه بیشتر شناخته گردد و در عین حال بچه ها با استفاده از ابزارهای مختلف بتوانند کارنمودهای اجرایی خود را فعال نمایند. در این راه، نقش بی بدیل اسباب بازی انکارناپذیر است و همین طور که بارها گفته شده اسباب بازی به واسطه قیمت مناسبی که دارد ورودش به همه خانه ها چه از نوع فیزیکی و چه دیجیتال می تواند نقش مهمی داشته باشد و به عبارت دیگر، اثر فاصله طبقاتی را روی توسعه کارنمودهای بچه ها کاهش دهد. این مسئله ای بسیار جدی و مهم است که باید در سطح کشور به آن توجه کنیم.

او گفت: بر اساس روالی که در ستاد وجود دارد، فعالیت اول، سیاست گذاری در سطح کشور است. بر اساس مأموریت شورای انقلاب فرهنگی، ستاد سعی می نماید سیاست گذاری خود را به وسیله نهادهای ملی انجام دهد و نهاد ملی متولی اسباب بازی در کشور تعیین است و کانون در آن نقش محوری دارد و میزبان این نهاد ملی ست.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی افزود: برای همین، ما از کانون خواهش کردیم به مسئله اسباب بازی های شناختی وارد گردد و در حقیقت یک کمیته ارزیابی ملی ایجاد کند تا بتواند در دو مرحله به صنعت اسباب بازی یاری کند و سطح فراورینمایندگان را ارتقاء بدهد و اسباب بازی های نو ایجاد کند. از طرف دیگر معیارهای ملی را با ارزیابی بازی هایی که با نگاه شناختی طراحی شده اند، ایجاد کند.

نیلی گفت: بازی شناختی در دنیا موضوعی شناخته شده و به سرعت در حال رشد است و برای ما مهم است که با توجه به ویژگی های فرهنگی خودمان این اسباب بازی ها را فراوری و وارد جامعه کنیم. در آینده ای بسیار نزدیک ادعا برای شناختی بودن اسباب بازی در جامعه رشد خواهد نمود و وجود این نهاد ملی درون کانون و شورای نظارت بر اسباب بازی بسیار مهم و اساسی ست. بنابراین تشکر ویژه می کنم از دوستان در کانون و مجموعه ای که در حقیقت نظارت بر اسباب بازی را در ایران به عهده دارند، این مرکز ایجاد شده و در دو سطح بازی ها را ارزیابی خواهد نمود. ما کار خود را با این نگاه آغاز نموده ایم، حتی قبل از این که با کانون همکاری خود را آغاز کنیم به بازی سازان کشور در بخش اصول شناختی و دانش یادگیری برای توسعه اسباب بازی یاری می کنیم و این کار در ستاد ادامه دارد.

او افزود: ستاد از کانون حمایت ویژه ای خواهد نمود تا بتواند سمینارهای علمی و کارگاه های آموزشی و منتورینگ برای بازی سازان بگذارد تا بتوانند با روش های نوین و شناختی در طراحی اسباب بازی آشنا شده و از آن استفاده نمایند. این مأموریت اول ماست. مأموریت دومی که برای خود در نظر گرفته ایم، حمایت مالی از آنالیز اثربخش بازی هایی ست که بر اساس رویکرد شناختی طراحی شده است. به علت این که پژوهش ها گران قیمت هستند، ستاد آمادگی این را دارد تا بازی های برتر را که اقبال عمومی به آن وجود دارد و با رویکرد شناختی طراحی شده، از سوی نهادهای مستقل علمی اثربخشی آن را به آزمون بگذارد که روال آن را کانون اعلام خواهد نمود و ستاد به عنوان حامی وارد شده و ادامه خواهد داد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی تأکید کرد: امیدواریم با توجه به این که توسعه اسباب بازی های نو در کشور علاوه بر این که متکی به ساخت ایرانی و فرهنگ ماست، راه خودش را به بازارهای بین المللی باز کند و امیدواریم ایران با این برند نو اسباب بازی، حداقل در منطقه با توجه به این که دنیا هنوز در این صنعت خالی ست بازیگر خوبی باشد و فراورینمایندگان ما با این برند نو بیش از گذشته وارد بازارهای دنیای شوند.

ایران در حوزه خلاقیت و فراوری، صاحب سبک است

در بخش دیگری از این برنامه فرهاد نوری، معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت گفت: توسعه صادرات محصولات خلاق از جمله اسباب بازی موضوع جالب توجه و مهمی ست. در سازمان توسعه تجارت جلسات مختلفی برای نمره دهی، ارزیابی و انطباق با مدل های دنیای برگزار شده تا جهتی برای رشد صنایع مختلف باشد.

او با اشاره به تحریم ها و مسائل مالی کشور بیان نمود: در سال 1400 توانستیم به رقم 90 میلیارد دلار در حوزه تجارت خارجی برسیم که حدود 43/5 میلیارد دلار آن در حوزه صادرات و حدود 46/5 میلیارد دلار در حوزه واردات بود. 90 میلیارد دلار تجارت خارجی نویدبخش روزهای بهتر است. در حوزه منابع خلاق از جمله اسباب بازی، نقاط قوت زیادی داریم که از سوی اندیشه های جوان و نوگرا در قالب شرکت های خلاق، فناورانه و دانش بنیان با حمایت دستگاه های مختلف صورت گرفته و روبه رشد است.

معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت بیان نمود: با وجود خلاقیت های علمی، فرهنگی و هنری، امیدواریم حوزه خارجی ما در این صنعت رشد کند؛ البته دغدغه مهم ما در این زمینه پیوست فرهنگی ست. این پیوست فرهنگی به ما می گوید از دانش روز دنیا استفاده کنیم و آن را با فرهنگ خودمان تطبیق دهیم. درحال حاضر شکاف بین نسلی در خانواده ها نشان از این دارد که ما در این بخش کوتاهی داشتیم و باید جبران کنیم. ما در سازمان توسعه تجارت آمادگی داریم در حوزه اسباب بازی در حوزه صادرات آن چه را داریم به اشتراک بگذاریم.

نوری با بیان این که یکی از منابع پروژه های فرهنگی تأمین مالی ست، افزود: درکنار تأمین مالی باتوجه به سطوح مدیریت، یک پروژه باید از درون، شاخص های موفقیت را داشته باشد که یکی از مهم ترین این شاخص ها، اقبال عمومی ست. در حوزه خلاقیت و فراوری، کشور ما صاحب سبک و سخن است و باید ایده ها را به محصول تبدیل کنیم، محصولاتی که جامعه قبول داشته باشد و به کار بگیرد.

او در سرانجام گفت: ما در سازمان توسعه تجارت در قالب همکاری مشترک با کانون پرورش فکری و شورای نظارت بر اسباب بازی و سایر سازمان ها آمادگی داریم کارهایی را که در زمینه صنعت اسباب بازی صورت گرفته پیاده سازی کنیم تا عدد صادرات این صنعت رشد کند. درحال حاضر این رقم 4/5 میلیارد دلار است و با جایگاه واقعی خود فاصله دارد.

در سرانجام این مراسم یادبود زنده یاد جوانشیر بنیاب طراح و پیشکسوت صنعت اسباب بازی برگزار و جوایز برگزیدگان بخش رقابتی هفتمین جشنواره ملی اسباب بازی کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان اهدا شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تاکید بر نقش اسباب بازی در دنیای امروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاکید بر نقش اسباب بازی در دنیای امروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید