10 فیلم زندگی نامه ای که دست کم گرفته شده اند؛ از بلک بری تا هنرمند فاجعه

به گزارش وبلاگ مایکروتاچ، فیلم های زیادی در ژانر زندگی نامه ساخته شده اند. از معروف ترین این فیلم ها می توان به شبکه اجتماعی (2010)، حماسه کولی (2018)، گرگ وال استریت (2013)، چشمان تمی فی (2021) و… اشاره کرد. فیلم های بیوگرافی از این جهت که به بررسی روند رشد شخصیت ها و سازمان های معروف می پردازند و سعی می کنند اتفاقات را ریشه یابی کنند و شخصیت ها را به مخاطب بشناسانند، مهم هستند. اما در این میان، فیلم های زندگی نامه ای خوبی هم هستند که مورد توجه مخاطبان قرار نمی گیرند و در میان انبوه تولیدات سینمایی گم می شوند. استیو جابز، ایر، و راکت من از فیلم های دست کم گرفته شده ای به حساب می آیند که به مقدار سایر آثار این ژانر، مورد توجه و قدردانی قرار نگرفته اند.

10 فیلم زندگی نامه ای که دست کم گرفته شده اند؛ از بلک بری تا هنرمند فاجعه

باب مارلی: یک عشق که به تازگی منتشر شده است، یکی دیگر از آثار ژانر محبوب فیلم های زندگی نامه ای است و هنوز خیلی زود است که بگوییم این فیلم در حافظه مخاطبان می ماند یا نادیده گرفته می شود. فیلم های زندگی نامه ای اغلب با واکنش های متفاوتی روبه رو می شوند، زیرا همان طور که چندین مورد از این فیلم ها تحسین شده اند و جوایز گوناگونی را به دست آورده اند، تعداد بسیار زیادی از فیلم های این ژانر از فکر مردم محو شده اند. ساختن یک فیلم زندگی نامه ای مجذوب کننده می تواند کاری دشواری باشد زیرا مخاطبان گاهی اوقات در پایان فیلم در این فکر هستند که فیلمی که دیدن کرده اند، چقدر بر اساس واقعیت ساخته شده و دقیق است. از طرفی، فیلم هایی وجود دارند که با جزئیات بسیار ریزی به توضیح وقایع تاریخی می پردازند و در نوع خود بی نظیرند، اما در نهایت در بین دیدنگران نادیده گرفته می شوند.

فیلم های زندگی نامه ای لیست زیر، به این علت که فروش کمی در باکس آفیس داشته اند و یا به این علت که از طریق دیگر فیلم های پرسروصدا به گوشه ای رانده شده اند، قدردانی و توجهی را که شایسته آن بوده اند، دریافت نکرده اند. با این وجود، دیدنگرانی که در پی یک اثر نو و مجذوب کننده هستند، این فیلم های زندگی نامه ای دست کم گرفته شده را می توانند با اطمینان خاطر انتخاب کنند.

10. سیزده زندگی در کتابخانه پرایم ویدیو گم شد

  • سال تولید: 2022
  • کارگردان: ران هاوارد
  • بازیگران: کالین فارل، ویگو مورتنسن و جوئل ادگرتون
  • امتیاز راتن تومیتوز: 85 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 66 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.8 از 10

در تابستان 2018، جهان مجذوب داستان یک تیم فوتبال جوانان تایلندی شد که در غاری سیل زده گرفتار شده است. برای چندین روز، گروهی از غواصان در اعماق دریا چالش های طاقت فرسا را پشت سر گذاشتند تا همه 12 بازیکن و کمک مربی آن ها را نجات دهند. این داستان در سرتاسر جهان خبرساز شد، بنابراین به نظر می رسید گزینه بسیار مناسبی برای یک اقتباس سینمایی باشد. چند سال بعد ران هاوارد در 2022 تصمیم گرفت فیلم سیزده زندگی را بسازد.

سیزده زندگی بسیار شبیه داستانی است که از آن اقتباس شده است و یک تجربه پرتنش و هیجان انگیز است، حتی اگر از پایان بندی آن آگاه باشید. با وجود ستارگانی چون کالین فارل، ویگو مورتنسن و جوئل ادگرتون، فیلم به همان اندازه درباره غواصانی است که جان خود را به خطر انداخته اند تا بازیکنان گرفتارشده ای که در انتظار ناجیانشان بودند را نجات دهند. علی رغم این که داستان واقعی این فیلم جهانیان را مجذوب خود کرد و افراد بسکمک روند نجات این تیم را دنبال می کردند، سیزده زندگی چه در زمان اکران و چه در زمان پخش در پرایمو ویدیو به یکی از فیلم های زندگی نامه ای دست کم گرفته شده بدل شد که نتوانست توجه دیدنگران را به خود جلب کند.

9. هنرمند فاجعه یک تجربه مجذوب کننده برای هواداران فیلم اتاق است

  • سال تولید: 2017
  • کارگردان: جیمز فرانکو
  • بازیگران: جیمز فرانکو، تامی ویسو، دیو فرانکو
  • امتیاز راتن تومیتوز: 91 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 76 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.3 از 10

اتاق (2003) را بسکمک به عنوان برترین فیلم بدی که تا به حال ساخته شده، می شناسند. این فیلم که نویسنده، کارگردان و بازیگر اصلی آن تامی ویسو است، به شدت مزخرف است و بدون اینکه کارگردان اثر خواسته باشد، دیدنگران را از خنده روده بر می کند. و اتفاقا همین مساله باعث شد پس از اکران اتاق، این فیلم موجی از هواداران دوآتشه پیدا کند و هواداران آن تبدیل به یک فرقه شوند. جیمز فرانکو که مجذوب تأثیر فرهنگی اتاق شده بود، با فیلم هنرمند فاجعه در سال 2017، روایت خود را از روند تولید فیلم اتاق ارائه کرد. فرانکو کارگردانی این اثر را بر عهده داشت و در نقش تامی ویسو بازی می کند. در این فیلم نشان داده می شود که تامی با بازیگری باانگیزه به نام گرگ سسترو ـ با بازی دیو فرانکو ـ ملاقات می کند و این دو تصمیم می گیرند تا فیلم بزرگی با هم بسازند. اگرچه که هیچ کدام نمی دانستند در حال ساختن یکی از بدترین فیلم های تمام دوران تاریخ سینما هستند. گرگ بیچاره در زمان دوستی با ویسو، با برایان کرنستون محبوب نیز به صورت اتفاقی ملاقات می کند و کرنستون به او قول یک نقش خوب در فیلمی مهم را می دهد. اما ویسو گرگ را مجبور می کند از بازی در این فیلم صرف نظر کند و تمام وقت خود را صرف ایفای نقش در فیلم اتاق نماید.

جیمز فرانکو پوچ و عجیب بودن مورد نیاز برای ایفای نقش تامی ویسو را به خوبی نشان می دهد، مردی عجیب که پیشینه و رفتارهای دیوانه وارش را باید دید تا باور کرد. علاوه بر این، هواداران اتاق از دیدن چندین صحنه بازسازی شده در هنرمند فاجعه، از جمله صحنه بدنام و مفتضح اوه، سلام مارک! لذت خواهند برد. هنرمند فاجعه از برترین فیلم های زندگی نامه ای دست کم گرفته شده این لیست است.

8. دولمایت نام من است بازگشتی بزرگ برای ادی مورفی محسوب می شود

  • سال تولید: 2019
  • کارگردان: کریگ برور
  • بازیگران: ادی مورفی، کریس راک
  • امتیاز راتن تومیتوز: 97 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 76 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.2 از 10

ادی مورفی یکی از بزرگ ترین ستاره های سینمای دهه 1980بود. اما در دهه 2010، با کم رنگ شدن حضورش در فیلم ها، به نظر می رسید در حال فراموش شدن است و کار حرفه ای او به بن بست رسیده بود. سپس در سال 2019، این بازیگر کمدی با حضورش در فیلم دولمایت نام من است ـ که از طریق نتفلیکس ساخته شده بود ـ به مخاطبان یادآوری کرد که حضورش در آثار سینمایی هنوز تا چه اندازه مجذوب کننده است. مورفی نقش رودی ری مور، یک کمدین را بازی می کند که سال ها است در حرفه اش زحمت می کشد اما آنطور که باید دیده نمی شود. رودی ری مور پس از مدتی شخصیت خیالی دولمایت را خلق می کند .

مورفی در این فیلم برترین بازی خود را رو کرده است و تلاش او برای به تصویر کشیدن شخصیت ری مور، به احیای جایگاهش به عنوان یک بازیگر حرفه ای کمک شایانی کرد. گروه بازیگری چشمگیری ـ از جمله کیگان-مایکل کی، داواین جوی راندولف، و وسلی اسنایپس ـ نیز در کنار مورفی در فیلم می درخشند. در حالی که مورفی نامزد دریافت گلدن گلوب شد، دولمایت نام من است در مقایسه با سایر فیلم های مطرح سال 2019 جایزه چندانی کسب نکرد و از فیلم های زندگی نامه ای دست کم گرفته شده و قدرنادیده محسوب می شود.

7. بنیانگذار علت محبوبیت روزافزون مک دونالد را توضیح می دهد

  • سال تولید: 2016
  • کارگردان: جان لی هنکاک
  • بازیگران: مایکل کیتون، نیک آفرمن
  • امتیاز راتن تومیتوز: 81 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 66 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.2 از 10

مک دونالد یکی از معروف ترین و پیروز ترین فست فودهای زنجیره ای است که تا به امروز وجود داشته است. اما بسکمک از مردم از نحوه تبدیل این فست فود زنجیره ای به شکلی که الان است، بی اطلاع اند. در بنیان گذار مایکل کیتون در نقش ری کروک، یک فروشنده سختگیر از دهه 1950 که با یک فروشگاه همبرگر به رهبری برادران مک دونالد روبه رو می شود، بازی می کند. کروک که تحت تأثیر سیستم آن ها قرار گرفته است، پتانسیل توسعه را در این کسب وکار می بیند، اما روش های او منجر به اصطکاک و چالش با شرکای نوش می شود.

با توجه به معروفیت مک دونالد در صنعت فست فود، یک فیلم زندگی نامه ای درباره روند رشد این کسب وکار مجذوب کننده خواهد بود. مایکل کیتون یکی از دست کم گرفته شده ترین بازی های خود را در نقش ری کروک اجرا می کند. در حین دیدنی بنیان گذار، بینندگان از اقدامات و عزم کروک برای برتری دادن خود بر دیگران شوکه خواهند شد. به نظر می رسد وقتی درباره فیلم های زندگی نامه ای پیرامون شرکت های معروف صحبت می کنیم، بنیان گذار در این میان مغفول مانده است.

6. شتاب یک فیلم مسابقه ای هیجان انگیز است

  • سال تولید: 2013
  • کارگردان: ران هاوارد
  • بازیگران: دانیل برول، کریس همسورث
  • امتیاز راتن تومیتوز: 88 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 74 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.1 از 10

ران هاوارد می داند چگونه یک فیلم زندگی نامه ای مجذوب کننده بسازد. زیرا فیلم شتاب در سال 2013 مورد تحسین منتقدان قرار گرفت، اما پس از آن به بحث های زیادی منجر نشد. تمرکز فیلم بر رقابت بین دو اتومبیل ران فرمول یک، یعنی جیمز هانت و نیکی لاودا در اواسط دهه 1970 میلادی است. در حالی که این دو در زندگی شخصی شان در حال اوج گرفتن هستند، در میدان مسابقه هم می خواهند تا نقطه نهایی پیش بروند، که این تصمیم در نهایت منجر به برخی رویدادها می شود. بیشتر دیدنگران، فیلم های زندگی نامه ای مسابقه ای را مجذوب کننده می دانند (مانند فیلم هیجان انگیز فورد در برابر فراری (2019) و گرن توریسمو (2023) که به طرز غافلگیرکننده ای فیلم خوبی است!). با این حال، تقریبا به اندازه کافی در مورد شتاب صحبت نمی شود.

در این فیلم شاهد صحنه های مسابقه ای باورنکردنی ای به لطف کارگردانی ران هاوارد و موسیقی ای مجذوب کننده از هانس زیمر هستیم. به علاوه، دانیل برول برترین بازی دوران حرفه ای خود را در نقش نیکی لاودا ارائه می کند و کریس همسورث هم توانایی بازیگری خود را در نقش جیمز هانت به نمایش می گذارد. علیرغم محبوبیت همسورث، شتاب مورد توجه بسکمک از بینندگان قرار نگرفت و از جمله فیلم های زندگی نامه ای دست کم گرفته شده محسوب می شود.

5. ایر روند ساختن کفش ایر جردن را نشانمان می دهد

  • سال تولید: 2023
  • کارگردان: بن افلک
  • بازیگران: مت دیمون، بن افلک، ویولا دیویس، جیسون بیتمن، کریس مسینا
  • امتیاز راتن تومیتوز: 93 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 73 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.4 از 10

مایکل جردن یکی از برترین بسکتبالیست های تمام دوران است، بنابراین طبیعی است که فکر کنیم که ایر کاملا بر او تمرکز خواهد داشت. در عوض، این فیلم زندگی نامه ای که تولید سال 2023 است، بر روی کفش ورزشی ایر جردن تمرکز دارد که به او کمک کرد تا معروفیتش به سطح فوق العاده ای برسد. بن افلک کارگردان فیلم ایر است و در آن به ایفای نقش هم می پردازد. دوست دیرینه او، مت دیمون هم در این فیلم بازی می کند و می توان گفت که ایر از همکاری های پیروز و مجذوب کننده این زوج سینمایی است. فیلم در مورد زمانی است که بخش بسکتبال نایک با شکست روبرو شده بود و کارمندانی را نشان می دهد که سخت تلاش کردند تا مایکل جردن را پای قرارداد با نایک بیاورند. علاوه بر کارگردانی و فیلمنامه شگفت انگیز، بقیه تیم بازیگری ایر که شامل ویولا دیویس، جیسون بیتمن، کریس مسینا و… می شود، فوق العاده است.

این فیلم پس از اکران مورد تحسین قرار گرفت، اما بودجه سنگین آن باعث شد که نتواند به اندازه کافی در گیشه فروش داشته باشد. ایر پس از ورود به پرایم ویدیو هم به سرعت در جهانی پخش گم شد و یافتن آن را برای هواداران سخت تر کرد. همچنین در مرنام اسکار به شدت مورد بی توجهی قرار گرفت. با این حال هنوز باید ایر را برای ارائه داستانی در مورد یکی از بزرگ ترین همکاری ها در تاریخ ورزش تحسین کرد.

4. دیدن راکت من هواداران التون جان را راضی می کند

  • سال تولید: 2019
  • کارگردان: دکستر فلچر
  • بازیگران: تارون ادگرتون، جیمی بل
  • امتیاز راتن تومیتوز: 89 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 69 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.3 از 10

در سال 2018، فیلم زندگینامه ای حماسه کولی در جشنواره ها و باکس آفیس خبرساز شد. این فیلم با وجود واکنش های متفاوت، بیش از 900 میلیون دلار به دست آورد و رامی ملک را برنده جایزه اسکار کرد. یک سال بعد، راکت من امیدوار بود که به پیروزیتی مشابه دست یابد. داستان این فیلم درباره این است که چگونه التون جان از یک اعجوبه موسیقی به سوپراستاری بین المللی تبدیل شد. راکت من می داند که چگونه می تواند لحظات تاریک زندگی التون جان را با لحظات پرانرژی تر با استفاده از موسیقی خود متعادل کند. تارون ادگرتون به عنوان خواننده نمادین اجرای پیروزمندانه ای ارائه می دهد و برای اجرای خود جایزه گلدن گلوب را دریافت کرد. علیرغم این برد، راکت من تنها نزدیک به 200 میلیون دلار درآمد داشت، در اسکار به شدت مورد بی مهری قرار گرفت و از آن زمان تا به امروز مورد توجه قرار نگرفته است. با این وجود، هواداران موسیقی مجذوب کننده التون جان باید این فیلم را دیدن کنند.

3. نخستین انسان فضا و زندگی نیل آرمسترانگ را مورد بررسی قرار می دهد

  • سال تولید: 2018
  • کارگردان: دیمین شزل
  • بازیگران: رایان گاسلینگ، کلر فوی
  • امتیاز راتن تومیتوز: 87 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 84 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.3 از 10

دیمین شزل یکی از بااستعدادترین فیلمسازانی است که در صنعت سینما کار می کند. فیلم های ویپلش و لالالند او که بر اساس موسیقی ساخته شده بودند، حرفه او را متحول کردند. اگر دنبال مدرک دیگری دال بر پیروزیت این کارگردان باشیم، باید بگوییم که لالالند اسکار برترین کارگردانی را برای او به ارمغان آورد و او را به جوان ترین دریافت کننده این جایزه تبدیل کرد. با این حال، با نخستین انسان، شزل از نقطه امن خود خارج شد تا یک فیلم زندگی نامه ای درباره نیل آرمسترانگ و ماموریت مشهور آپولو 11 بسازد که منجر به راه رفتن او روی ماه شد. در مقایسه با فیلم های دیگر شزل، نخستین انسان به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است. این فیلم برنده اسکار برترین جلوه های بصری شد و نامزدی سه جایزه اسکار دیگر را هم به دست آورد، اما بحث ها در مورد آن چندان دنباله دار و گسترده نبود.

رایان گاسلینگ در نقش نیل آرمسترانگ بازی درخشانی ارائه می دهد و به طرز خارق العاده ای در مقابل کلر فوی، که نقش همسر آرمسترانگ، یعنی جانت شیرون را بازی می کند، به ایفای نقش می پردازد. به نظر می آید دیمین شزل از همکاری قبلی خود با رایان گاسلینگ راضی بوده و دوست داشته این بازیگر دوباره در اثر او ظاهر شود. همانطور که کارگردانی یک فیلم فضایی برای شزل غیرمتعارف و بعید است، نخستین انسان هنوز هم یک اثر خیره کننده در فیلم شناسی این کارگردان جوان محسوب می شود. هم شزل و هم گاسلینگ در حال حاضر در هالیوود بسیار محبوب هستند، بنابراین برای برخی از هواداران شوکه کننده است که این فیلم در سال های اخیر تنو حیاتی نداشته و در رده فیلم های زندگی نامه ای دست کم گرفته شده قرار گرفته است.

2. بلک بری یکی از فیلم های زندگی نامه ای دست کم گرفته شده سال 2023 بود

  • سال تولید: 2023
  • کارگردان: متیو جانسون
  • بازیگران: جی باروچل، گلن هاورتون، متیو جانسون
  • امتیاز راتن تومیتوز: 98 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 78 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.4 از 10

سال 2023 سالی پر از فیلم های زندگی نامه ای دست کم گرفته شده و قدرنادیده، از جمله ایر و بلک بری بود. فیلم اخیر زیاد مورد توجه قرار نگرفت، اما افرادی که آن را دیدند می گویند که انتظارات آن ها از فیلم پایین بوده اما پس از دیدنی بلک بری غافلگیر شده اند. بلک بری ظهور و سقوط اولین گوشی هوشمند جهان را توضیح می دهد و نشان می دهد محصولی که تکنولوژی را متحول کرد چگونه به محصولی تبدیل شد که در روبروه با رقابت و کشمکش های تجاری از هم پاشید. به کسانی که زمانی تلفن بلک بری داشتند، هنگام دیدنی این فیلم زندگی نامه ای نادیده گرفته شده، احساس نوستالژی دست خواهد داد. علی رغم فروش پایین در باکس آفیس، منتقدان و مخاطبان تحت تاثیر فیلمنامه شوخ طبعانه بلک بری و ساخت مستندگونه آن قرار گرفتند. علاوه بر این، جی باروچل و گلن هاورتون به ترتیب در نقش نابغه فناوری مایک لازاریدیس و جیم بالسیلیِ تاجر دو اجرای شگفت انگیز ارائه می دهند. حتی برخی معتقدند که نقش هاورتون در نقش بالسیلی باید نامزدی اسکار را برای او به ارمغان می آورد.

1. استیو جابز نویسندگی درخشان و اجرای فوق العاده ای از مایکل فاسبندر دارد

  • سال تولید: 2015
  • کارگردان: دنی بویل
  • بازیگران: مایکل فاسبندر، کیت وینسلت
  • امتیاز راتن تومیتوز: 85 از 100
  • امتیاز متاکریتیک: 82 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.2 از 10

فیلم جابز ساخته 2013 با بازی اشتون کوچر در نقش استیو جابز، فیلم زندگینامه ای پرمخاطبی نبود و انصاف را در روایت خود رعایت نکرد. اما این موضوع مانع نشد تا دنی بویل استیو جابز را نسازد. به جای پیروی از فرمول کلیشه ای فیلم های زندگی نامه ای، این فیلم که در سال 2015 ساخته شد، به داستان زندگی استیو جابز می پردازد که در حالی که با مسائل شخصی و حرفه ای دست وپنجه نرم می کند، خود را برای عرضه سه محصول آماده می کند. این سه محصول، اولین مکینتاش در سال 1984، یک کامپیوتر نو برای شرکت نکست (NEXT) در سال 1988 و آی مک در سال 1998 بودند. استیو جابز شایسته تجلیل بیشتر است زیرا کارگردانی، نویسندگی و بازی های آن باعث شد تا این اثر به یکی از فیلم های زندگینامه ای مجذوب کننده و غیرمتعارف و البته دست کم گرفته شده تبدیل شود.

کارگردانی بویل با فیلمنامه بی نظیر آرون سورکین اثر فوق العاده ای به وجود آورده، و این فیلمنامه مانند فیلمنامه ای که او برای شبکه اجتماعی (2010) نوشت ارزش بردن جایزه اسکار را داشت. مایکل فاسبندر در نقش یک غول بزرگ فناوری، اجرای استادانه و پیچیده ای را به نمایش می گذارد و بازیگران فوق العاده دیگری مانند کیت وینسلت، جف دانیلز و ست روگن او را همراهی می کنند. کیت وینسلت در اینجا به ایفای نقش مکمل می پردازد، اما این مساله باعث نمی شود تا از درخشش او در این فیلم چشم پوشی کنیم. اما متاسفانه با وجود بردن دو گلدن گلوب و یک بفتا، استیو جابز آنقدر که می خواست در باکس آفیس و اسکار پیروز نشد.

منبع: CBR

منبع: دیجیکالا مگ

به "10 فیلم زندگی نامه ای که دست کم گرفته شده اند؛ از بلک بری تا هنرمند فاجعه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 فیلم زندگی نامه ای که دست کم گرفته شده اند؛ از بلک بری تا هنرمند فاجعه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید