با این آموزش بیشتر نان های فانتزی را در خانه بپزید

به گزارش وبلاگ مایکروتاچ، برخی فصول مانند ماه رمضان ماه رونق کسب و کار نانوایی هاست؛ از نانوایی های سنتی گرفته تا انواع و اقسام نانوایی های فانتزی ای که نان های جور واجور می پزند.

با این آموزش بیشتر نان های فانتزی را در خانه بپزید

نباید فراموش کنید در خانه هم می گردد بیشتر همین نان های فانتزی را پخت. نان های خانگی هم با کیفیت تر هستند و هم خوشمزه تر. نان خرما و گردو خودش یک غذای کامل است.

مواد لازم

400 گرم آرد

یک ق س پودر خمیر مایه

2 /1 پیمانه شیر ولرم

2 /1 ق چ نمک

50 گرم شکر

50 گرم کره

2 عدد تخم مرغ

مواد داخل نان

300 گرم خرما

100 گرم مغز گردو

مواد لازم برای روی نان

یک عدد زرده تخم مرغ

مقداری کنجد خام

مقداری تخم خرفه

1. شیر ولرم را در کاسه ای بریزید و مایه خمیر را به آن اضافه کنید. بعد یک قاشق از شکر را هم اضافه کنید. در ظرف را بگذارید و آن را در جای گرمی قرار دهید. حدود یک ربع صبر کنید تا مایه خمیر عمل نموده و پف کند.

2. کاسه بزرگی آماده کنید و مایه خمیر را همراه با آرد، شکر و نمک در آن ریخته و با هم مخلوط کنید. تخم مرغ ها را هم به این مواد اضافه کنید و هم بزنید. سپس کره را افزوده و با دست آغاز به ورزدادن کنید تا خمیر یکدست و صافی داشته باشید. خمیر را در ظرفی دربسته و در جای گرمی قرار دهید و مدت یک ساعت صبر کنید تا استراحت نموده و خوب ور بیاید.

3. در این فاصله هسته های خرماها را جدا نموده و همراه با گردو داخل دستگاه غذاساز بریزید و چند بار روشن و خاموش کنید تا به صورت پوره در آید.

4. خمیر استراحت نموده را روی سطحی که پیش از این آردپاشی شده است با وردنه باز کنید. فقط توجه داشته باشید خمیر را به شکل مستطیل با ابعاد حدود 14×30 سانتی متر و با قطری یکنواخت در همه جای خمیر باز کنید.

5. این خمیر مستطیل شکل را به سه قسمت مساوی تقسیم کنید؛ یعنی در واقع خمیر مستطیل به سه مستطیل 10×14 سانتی متری تبدیل می گردد. البته برای جدا کردن هر قسمت از قسمت دیگر فقط کافی است با نوک چاقو روی خمیر خط بیندازید تا محدوده هر کدام از سه مستطیل کوچک تعیین گردد.

6. پوره خرما و گردو را با کاردک روی مستطیل وسطی بریزید و خوب مواد را روی همه جای همان محدوده پهن کنید. سپس دو مستطیل کناری را به صورت نوارهای دو سانتی متری برش بزنید؛ به این صورت که با چاقوی تیز دو عرض مستطیل بزرگ را تا محدوده مستطیل وسطی به هفت تا نوار تقسیم کنید.

7 . حالا نوارهای کناری را به شکل ضربدری روی مستطیل میانی بخوابانید. یعنی یک نوار از سمت راست روی خمیر وسط و مایه خرما بیاورید، بعد یک نوار از سمت چپ روی آن و همین طور به ترتیب تا پایان ادامه دهید.

8 . وقتی همه نوارهای خمیر را به شکل گیس بافت روی یکدیگر قرار دادید، کناره های بافت آن را کمی با دست فشار دهید.

9 . در یک کاسه کوچک زرده تخم مرغ را با چنگال زده و با قلم موی آشپزی سطح نان را به زرده آغشته کنید. سپس مقداری تخم خرفه و کنجد روی نان بپاشید. نان آماده شده را دوباره حدود 15 دقیقه کناری بگذارید تا استراحت کند.

10 . بعد از گذشت این مدت، سینی فر را چرب نموده و نان را روی سینی بگذارید. فر را با حرارت 200 درجه سانتی گراد روشن کنید و بگذارید یک ربع گرم گردد. سپس سینی نان را در طبقه وسط فر قرار دهید و مدت 20 دقیقه صبر کنید تا نان بپزد. بعد از پخت کامل نان، سینی را از فر بیرون آورده و بعد از اینکه نان خنک شد، آن را در ظرف مورد نظر قرار دهید.

از کجا بخریم؟

تخم خرفه، دانه سیاه و ریزی است که می توانید از عطاری ها تهیه کنید.

پودر خمیر مایه را از فروشگاه های لوازم قنادی و شیرینی پزی تهیه کنید.

یه جور دیگه

برای داخل نان علاوه بر پوره خرما و گردو از مغزهای مختلف و دارچین و شکلات هایی که در فر آب نمی شوندهم می توانید بهره ببرید.

منبع: همشهری آنلاین

به "با این آموزش بیشتر نان های فانتزی را در خانه بپزید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با این آموزش بیشتر نان های فانتزی را در خانه بپزید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید