چطور برنامه غذایی مان را با مصرف داروهای ضد کلسترول هماهنگ کنیم؟

به گزارش وبلاگ مایکروتاچ، استاتین ها (statin) متداول ترین نوع داروهای کاهش دهنده چربی خون هستند که با بالا رفتن سطح کلسترول خون و رسیدن آن به محدوده خطر، تجویز می شوند.

چطور برنامه غذایی مان را با مصرف داروهای ضد کلسترول هماهنگ کنیم؟

وبلاگ مایکروتاچ: آمارها نشان می دهد که 28 درصد بزرگ سالان بالای 40 سال، روزانه یکی از انواع داروهای استاتین را مصرف می نمایند. خیلی از مردم فکر می نمایند همین که در حال مصرف دارو هستند، کلسترول خونشان پایین می آید و دیگر لازم نیست هیچ توصیه غذایی را رعایت نمایند و آزادند که هر غذایی را که دوست دارند، بخورند، درحالی که با وجود مصرف استاتین ها، انجام تغییر در شیوه زندگی، داشتن یک برنامه غذایی صحیح و افزایش فعالیت بدنی روزانه ضروری است تا اثرات مفید دارو تقویت گردد. در ادامه با مهم ترین توصیه های غذایی که باید موقع مصرف داروهای استاتین رعایت کنید، آشنا می شوید.

1. از الگوی غذایی مدیترانه پیروی کنید

اضافه کردن یا حذف یک غذای خاص از برنامه غذایی روزانه، تأثیر آن چنانی روی کلسترول خونتان ندارد، اما رعایت یک الگوی غذایی سالم می تواند به شما یاری کند تا چربی بد خونتان را پایین بیاورید. برنامه غذایی مدیترانه ای شامل میوه ها و سبزیجات تازه، روغن زیتون، آجیل و دانه های روغنی، حبوبات و انواع ماهی است. تحقیقات نشان داده است که پیروی از این رژیم هم چربی خون را پایین می آورد و هم خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کم می نماید طوری که نتایج پژوهشی که در مجله نیوانگلند (NEWENGLAND) منتشر شده، نشان داده است افرادی که برنامه غذایی شان بر پایه رژیم مدیترانه ای برنامه ریزی شده، 30 درصد کمتر از دیگران دچار بیماری های قلبی و عروقی می شوند.

2. کم چرب را فراموش کنید، کمتر کربوهیدرات بخورید

خیلی ها همین که متوجه می شوند چربی خونشان بالا رفته، همه انواع چربی و روغن را از رژیم غذایی روزانه شان حذف نموده و در عوض مصرف کربوهیدرات ها را در رژیمشان به شدت بالا می برند. مشکل اینجاست که اغلب این کربوهیدرات ها از نوع تصفیه شده هستند که قند ساده زیادی دارند و شما را توی یک دردسر درست وحسابی می اندازند. درواقع حکایت جایگزین کردن چربی و روغن با کربوهیدرات های ساده، حکایت از چاله درآمدن و توی چاه افتادن است. کربوهیدرات های تصفیه شده، ریسک چاقی، اضافه وزن، دیابت و افزایش کلسترول خون را چند برابر می نمایند. در مطالعه ای که نتایج آن در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شده، نشان داده است افرادی که از رژیم های کم کربوهیدرات با چربی اشباع کم پیروی می نمایند، دو برابر بیش از کسانی وزن کم می نمایند که رژیمشان محدودیت سفت و سختی از نظر کالری و چربی دارد.

3. مراقب مصرف شیرینی، کلوچه و حتی ماست باشید!

مصرف انواع و اقسام شیرینی ها از مافین گرفته تا کلوچه و کیک های ساده اسفنجی که قند بالایی دارند، برای کسانی که کلسترول خونشان بالاست ضرر دارد، اما این افراد حتی در مصرف ماست هم باید احتیاط نمایند! انواع ماست های طعم دار، نوشیدنی های شیرین شده، نوشابه، شربت و... نیز حاوی قند بالایی هستند که به صورت مصنوعی به این خوراکی ها اضافه شده است و به گفته متخصصان، مصرف غذاهای شیرین شده خطر کاهش کلسترول خوب خون یا HDL را سه برابر می نماید. اگرچه افرادی که عادت به مصرف این خوراکی ها ندارند، هم تری گلیسرید (نوعی چربی خون که با بروز بیماری های قلبی و عروقی مرتبط است) پایین تری دارند و هم کلسترول خوب خونشان بالاتر است.

4. در مصرف گریپ فروت زیاده روی نکنید

خوردن گریپ فروت یا نوشیدن آب این میوه، روی داروهای استاتین، اثر منفی دارد. فورناکومارین (furanocoumarin) نوعی ماده شیمیایی است که به وفور در گریپ فروت یافت می گردد و نحوه عملکرد داروهای استاتین را در بدن تغییر می دهد. البته این ماده در نارنگی هم وجود دارد و مقدار استاتین ها را در عروق خونی بیشتر می نماید و می تواند به طور بالقوه مسمومیت زا باشد.

اما اگر کلسترول خونتان فقط کمی بالا یا نزدیک به مرز خطر است و هنوز دارویی برایتان تجویز نشده، با خیال راحت گریپ فروت بخورید و اتفاقاً مصرف آن را در برنامه غذایی روزانه تان بیشتر کنید، چون برخی مطالعات به ویژه مقاله ای که در مجله بین المللی کشاورزی و شیمی مواد غذایی منتشر شده، نشان داده در افرادی که روزانه یک عدد گریپ فروت می خورند، یک ماه بعد LDL یا کلسترول بد خون تا 5/15 درصد پایین می آید. ضمناً اثرات ضد تری گلیسریدی گریپ فروت های قرمز از انواع سفید آن بیشتر است.

5. شام چرب نخورید اما هرگز صبحانه را حذف نکنید

وقتی پای سلامت قلب و عروق در میان باشد، صبحانه مهم ترین وعده غذایی است که باید در طول روز مصرف کنید چون به گفته متخصصان دانشگاه هاروارد، اگر وعده صبحانه را از برنامه غذایی روزانه تان حذف کنید، کلسترول خونتان بالا رفته و ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی یا سکته و مرگ ومیر ناشی از آن، برایتان 27 درصد بیشتر می گردد، هرچند اصلاً قرار نیست برای صبحانه سوسیس و کالباس و گوشت های پرچرب بخورید، اما برخلاف آنچه پیش از این تصور می گردد، مصرف یک عدد تخم مرغ در روز اشکالی ندارد و بر اساس نتایج تازه ترین تحقیقات باعث بالا رفتن کلسترول بد خون نمی گردد.

6. چربی ترانس نخورید اما همه انواع چربی را از برنامه غذایی تان حذف نکنید

چربی ها معروفیت بدی دارند اما همه شان هم بی فایده و مضر نیستند و اصلاً نباید از برنامه غذایی روزانه حذف شوند. چربی های ترانس که در شیرینی ها، دسرهای آماده، قهوه های خامه دار، پیتزا و غذاهای منجمد و... وجود دارد، در صدر لیست پرخطرترین چربی ها قرار می گیرند و باید به طور کامل حذف شوند. مصرف چربی های اشباع در حد تعادل اشکالی ندارد، اما برترین نوع چربی ها در برنامه غذایی، چربی ای است که در آجیل، روغن زیتون، آووکادو و ماهی یافت می گردد البته چربی های خوب هم پرکالری هستند، بنابراین حتماً موقع مصرفشان باید مراقب حجم وعده ای که می خورید باشید تا کالری اضافه دریافت نکنید و چاق نشوید.

7. شکلات را جدی بگیرید

اگر عاشق شکلات هستید اما می ترسید کلسترولتان بالا برود، نفس راحت بکشید! شکلات های تیره و تلخ می توانند بخشی از برنامه غذایی دوستدار قلب و عروق باشد. مطالعاتی که در دانشگاه سن دیه گو (SANDIEGO) صورت گرفته، نشان داده است افرادی که روزانه حدود 60 گرم شکلات تلخ (70 درصد کاکائو) می خورند در مقایسه با کسانی که عادت به مصرف شکلات سفید (صفر درصد کاکائو) دارند، LDL پایین تر و HDL بالاتر دارند چون شکلات های تیره سرشار از انواع آنتی اکسیدان های طبیعی نظیر فلاوونوئیدها (flavonoid) هستند.

8. پنیر بخورید

متخصصان دانمارکی به کسانی که کلسترول خونشان بالاست، توصیه می نمایند روزانه 150 گرم پنیر بخورند. این محققان می گویند اگرچه مصرف پنیر به صورت روزانه باعث می گردد دریافت چربی در روز بالا برود، اما تأثیری روی LDL ندارد و از آنجا که پروتئین بالایی دارد، می تواند یک وعده غذایی سیرنماینده باشد.

منبع: همشهری آنلاین

به "چطور برنامه غذایی مان را با مصرف داروهای ضد کلسترول هماهنگ کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور برنامه غذایی مان را با مصرف داروهای ضد کلسترول هماهنگ کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید