وکالت اتفاقی چیست؟

به گزارش وبلاگ مایکروتاچ، مسلماً برای بعضی افراد توانایی مالی برای دریافت وکیل دادگستری وجود ندارد و البته که قانون برای اشخاصی که از توان مالی لازم برخوردار نیستند، تدابیری در نظر گرفته است. یکی از آن ها وکیل اتفاقی است.

وکالت اتفاقی چیست؟

وکالت مرسوم در دادگاه ها وکالت دادگستری نام دارد. اما نوع دیگری از وکالت نیز وجود دارد که به آن وکالت اتفاقی گفته می گردد. این نوع از وکالت به منظور جلوگیری از پایمال شدن حقوق افراد به وجود آمده است. به طور کلی طرح شکایت در دادگاه ها یا دفاع در برابر شکایات مطرح شده، نیازمند آشنایی با قوانین و مقرراتی است که نکات و جزئیات بسیاری دارد و هرگونه ناآگاهی یا کوتاهی ممکن است آثار جبران ناپذیری در بر داشته باشد. بنابراین افرادی که تمایل دارند شخص دیگری پرونده آنها را پیگیری کند یا می خواهند به طریق بهتری حق موردنظر خود را مطالبه نمایند، به وکلای دادگستری مراجعه می نمایند. اما در شرایط دیگری افراد می توانند شخص دیگری را که وکیل دادگستری نباشد، به عنوان وکیل خود انتخاب نمایند که به این شخص وکیل اتفاقی می گویند. برای آشنایی بیشتر با وکالت اتفاقی با وبلاگ مایکروتاچ همراه باشید.

وکیل اتفاقی

وکلای دادگستری می توانند به نمایندگی از شخصی که به آنها وکالت داده است، در دادگاه حضور پیدا نموده و کلیه امور مربوط به پرونده موکل خود را در مراجع قضایی و غیرقضایی پیگیری نمایند. اما این نوع از نمایندگی فقط مختص وکلای دادگستری است که دارای پروانه وکالت هستند. زیرا قانون، نکات و ظرافت های خاصی دارد که فقط افراد متخصص در این زمینه می توانند وکالت فردی را برعهده بگیرند. پس شخصی که صرفا از دیگری در بعضی از امور مثل خرید و فروش ملک و… وکالت رسمی دارد، نمی تواند درباره موضوع، به نمایندگی از او در دادگاه حاضر گردد. با این حال قانون موردی را پیش بینی نموده است که افراد دارای اطلاعات و دانش حقوقی اما بدون پروانه وکالت، بتوانند با اجازه کانون وکلا برای بستگان خود وکالت و از حقوق آنها دفاع نمایند. این نوع از وکالت، وکالت اتفاقی نام دارد.

شرایط متقاضی وکالت اتفاقی

مسلماً برای بعضی افراد توانایی مالی برای دریافت وکیل دادگستری وجود ندارد و اشخاصی که توان مالی و مالی ندارند، طبق قانون می توانند از وکیل معاضدتی استفاده نمایند. وکیل معاضدتی وکیلی است که در شرایط ناتوانی مالی موکل، توسط کانون وکلا برای افراد معین می گردد. با وجود این، ممکن است افراد تمایل داشته باشند تا از میان اقوام خود کسانی که مورد اعتماد آنها هستند و اطلاعات حقوقی لازم را نیز دارند، به عنوان وکیل در دادگاه حاضر شوند. بنابراین شخص متقاضی وکالت اتفاقی باید شرایطی داشته باشد که در ادامه شرح داده شده است.

1. اطلاعات و دانش حقوقی کافی داشته باشد.

2. وکیل دادگستری نبوده و پروانه وکالت نداشته باشد.

3. متقاضی وکالت اتفاقی می تواند فقط برای بستگان خود وکالت اتفاقی انجام دهد.

4. خواستار وکالت اتفاقی فقط سه بار در سال می تواند این کار را انجام دهد.

نحوه درخواست وکالت اتفاقی

افرادی که خواستار انجام چنین وکالتی هستند، باید پس از مراجعه به کانون وکلای دادگستری، درخواست خود را به همراه مدارک قانونی دیگر به کانون ارائه دهند. شخص متقاضی باید درخواست دریافت جواز وکالت اتفاقی را بدهد و ضمن معرفی کامل خود و اعلام میزان تحصیلات و تجربیات، دلایل احتمالی مؤثر در قضیه، مشخصات کامل و نشانی موکل یا موکلین موردنظر، درجه قرابت و نزدیکی آنان و مشخصات موضوعی را که قرار است در دادگاه طرح کند و یا عهده دار دفاع از آن گردد اعلام کند. مدارک مورد استناد را پیوست و پس از امضا درخواست خود، آن را در دفتر کانون وکلا ثبت کند.

نکته مهم در خصوص وکالت اتفاقی این است که شخص متقاضی وکالت اتفاقی باید برای هر مورد وکالت خود، درخواست جداگانه ای همراه با ضمایم کامل تهیه و تسلیم کانون وکلا کند. این قاعده در خصوص پرونده هایی که از دو یا چند دعوای مرتبط به هم تشکیل شده باشد نیز صدق می نماید؛ مگر اینکه به تشخیص کانون وکلای دادگستری تکرار اصل تقاضا یا مدارک و مستندات و اطلاعات ضروری نباشد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با شرایط وکالت معاضدتی وکالت معاضدتی و شرایط آن را مطالعه کنید.

منبع: پیام دلتا

به "وکالت اتفاقی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وکالت اتفاقی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید