مدیریت دخل و خرج با توجه به چند نکته مهم

به گزارش وبلاگ مایکروتاچ، نحوه مدیریت دخل و خرج یکی از مشکلاتی است که به خصوص جوانان در مسائل اقتصادی با آن روبرو هستند. با تکیه بر نکاتی همچون اولویت بندی اقتصادی، معین کردن درآمد خالص، برنامه ریزی اقتصادی و ... می توانید مهارت مدیریت دخل و خرج در زندگیتان را بهبود بخشید.

مدیریت دخل و خرج با توجه به چند نکته مهم

مدیریت دخل و خرج

مدیریت دخل و خرج چیزی است که بسیاری از جوانان هنوز آن را بلد نیستند. بیشتر اوقات افراد عادت نموده اند به قول معروف بخور و نمیر زندگی نمایند بنابراین مفهوم کنارگذاشتن پول برای پس انداز کردن شاید برای آنها عجیب به نظر برسد. زندگی مستقل و داشتن درآمد به طور طبیعی باعث می شود جوانانی که تازه وارد بازار کار می شوند تشویق شوند تا فراتر از هزینه های شخصیشان و چگونگی پرداخت قبوض و خدمات رفاهی، هزینه های زندگی، هزینه های کارت بانکی و ... فکر نمایند. گاهی اوقات نیز هزینه ها آنچنان با هم ترکیب می َشوند که در نتیجه آن بسیاری از افراد ذهنیت ذخیره پول را کنار می گذارند.

اما تغییر ذهنیت کاملا بستگی به خودتان دارد و با یادگیری مدیریت دخل و خرج آغاز می شود. اگر شما در مدیریت اقتصادی تجربه آنچنانی نداشته باشید شاید وقت آن رسیده باشد که خودتان را وارد چالش مدیریت دخل و خرج کنید. در این مقاله به نکاتی اشاره می کنیم که شما به یاری آن می توانید هزینه های خودتان را تحت کنترل داشته باشید.

چگونه می توانیم مهارت مدیریت دخل و خرج را پرورش دهیم؟

اولویت های اقتصادی خود را بشناسید

قبل از بودجه بندی، شما باید اولویت هایتان را بشناسید. اگر به این مرحله بی توجه باشید نمی توانید پولتان را مدیریت کنید و بر این اساس پولی که بدست می آورید را هزینه کنید. شما باید بتوانید اهداف اقتصادی خودتان را با عادات اقتصادیتان در یک راستا قرار دهید. به عنوان مثال شما یک بدهی دارید که اضطراب آن شما را آزار می دهد. شاید پرداخت این بدهی اولویت شماره یک شما باشد.

بسیاری از کارآفرینان بر این باورند که شما باید اولویت های اقتصادیتان را در راستای ارزش هایتان قرار دهید. بدین معنا که مهم ترین هزینه های شما باید آنچه باشد که برایتان از اهمیت بالایی برخوردار است. این ارزش می تواند یک سفر خارج از کشور خوب و یا مراقبت از سلامتیتان باشد. وقتی شما اولویتتان را بشناسید، می توانید هزینه های دیگرتان را کم کنید و از حداکثر ظرفیت ممکن برای ذخیره پول به منظور رسیدن اولویت مهمتان بهره گیرید.

بیشتر بخوانید: از خرج کردن پول برای این چیزها خودداری کنید!

درآمد ماهیانه تان را تعیین کنید

به قول معروف هرچه اندازه گیری شود، مدیریت می شود. چگونه می توان پولتان را بدون آنکه بدانید چقدر درآمد دارید مدیریت کنید؟ اگر شما عدد تعیینی در دست ندارید، درآمد خالص ماهیانه تان را محاسبه کنید. زمانی که شما به یک عدد تعیین رسیدید، باید جایی هم برای درآمدهای دیگرتان قرار دهید. به عنوان مثال ممکن است شما گاه و بیگاه پرستار کودک باشید، وبسایتی داشته باشید که از تبلیغات آن درآمد داشته باشید و یا هر هفته کلاس فیتنس برگزار کنید. هر درآمد اضافه که به دستتان رسید، آن را به درآمد خالصتان اضافه نمایید.

حواستان به نحوه خرج کردن پولتان باشد

شاید وقت آن رسیده باشد که به عنوان یک بازرس، شرایط اقتصادی خودتان را پیگیری کنید. برای این که بتوانید عادات اقتصادی خودتان را شناسایی کنید باید کمی به رفتار اقتصادیتان در یک ماه دقت کنید. شرایط کارت بانکی، قبوض، اجاره خانه، خروجی دستگاه های خودپرداز، پرداخت های اینترنتی و ... را آنالیز کنید. شما می توانید یا به صورت الکترونیکی و یا به صورت دستی اطلاعات به دست آمده را بنویسید و مجموع هزینه هایتان را یادداشت کنید.

این کار به شما یاری می نماید تا هزینه هایتان را طبقه بندی کنید. به عنوان مثال شما می توانید هزینه ها را به گروه احتیاج، قرض و میزان پول ذخیره شده دسته بندی کنید. همچنین شما می توانید جزئی تر این مسئله را آنالیز نمایید و هزینه های خود را به به تفریح، غذا، سفر و حمل نقل و ... نیز دسته بندی کنید. این کاملا سلیقه ایست و به شخص شما بر می شود.

زمانی که توانستید هزینه های خودتان را شناسایی کنید، هر دسته را جمع بزنید و ببینید قسمت اعظم پول شما در چه راهی خرج می شود. شاید حتی تعجب کنید که چقدر پول صرف غذا می کنید و یا چه درصد بالایی از پولتان را نسبت به درآمدتان صرف هزینه های خانه می کنید.

برنامه بریزید

اکنون که هزینه ها و درآمدتان را تعیین کردید باید برنامه ریزی کنید. بهترین نوع برنامه ریزی آن است که با اولویت هایتان در یک راستا باشد.

به عنوان مثال تصور کنید که یک ورزشکار تناسب اندام هستید. زمانی که هزینه هایتان را جمع می بندید می بینید که به طور میانگین در یک ماه شما بیشتر پولتان را برای عضویت در باشگاه، کلاس یوگا و یا لوازم ورزشی صرف می کنید. اگر این ها برایتان مهم باشند نباید از آنها صرف نظر کنید و یا آن را کاهش دهید اما به منظور رسیدن به اولویت هایی که برای خودتان قرار داده اید که شاید ضروری نیز باشند باید از بعضی هزینه های دیگرتان در جاهای دیگر صرف نظر کنید یا آن را کاهش دهید. به عنوان مثال در چنین شرایطی بهتر است در یک فروشگاه ارزان خریدهایتان را انجام دهید و یا از غذای خانه به جای غذای خارج از خانه استفاده کنید.

به برنامه تان پایبند باشید

به محض این که برنامه ریزی کردید، حداقل برای یک ماه آن را امتحان کنید. شما به چنین زمانی احتیاج دارید تا بفهمید که آیا این برنامه به شما یاری می نماید یا نه. در غیر این صورت شما شاهد مزایای برنامه ریزی اقتصادی خود نخواهید بود.

نتیجه این که بودجه خودتان را پیدا کنید و به آن پایبند باشید. به همین سادگی است. پیشنهاد می شود فضای اطراف خودتان را پر از نتایج دیداری از اهدافتان کنید. بدین معنا که به عنوان مثال اگر یک سفر رویایی را هدف خود می دانید تصاویر محل مورد نظر را در اطراف خودتان قرار دهید و به آن نگاه کنید تا هدفتان تازگی خودش را از دست ندهد.

از فرصت های رایگان استفاده کنید

شما نباید امکاناتی که در اختیار دارید را نادیده بگیرید. اگر به عنوان مثال مدیریت شرکت شما بیمه تکمیلی ارائه کرد باید حداکثر بهره را از آن ببرید چون یک پول رایگان در اختیار شماست. همچنین اگر فروشگاهی محصولات مشابهی را با قیمت بسیار مناسب تری نسبت به جاهای دیگر ارائه کند بهتر است از آن خرید کنید.

شما چه راه هایی را برای مدیریت دخل و خرج می شناسید؟ دیدگاه های خود را با مخاطبان وبلاگ مایکروتاچ درمیان بگذارید!

برگرفته از: money.usnews و smartasset

منبع: setare.com

به "مدیریت دخل و خرج با توجه به چند نکته مهم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیریت دخل و خرج با توجه به چند نکته مهم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید