قرص تراولین چیست و در چه مواردی تجویز می گردد؟

به گزارش وبلاگ مایکروتاچ، خبرنگاران | سرویس سلامت - بیماری حرکت یا همان حالت ناخوشایند تهوع در طول سفر یکی از مشکلاتی است که به هنگام مسافرت های طولانی مدت، بروز می نماید. خیلی افراد برای اینکه بتوانند در طول راستا هم از سفر لذت ببرند حتی قبل از این که سوار اتومبیل و یا دیگر وسایل نقلیه بشوند از داروهای ضد تهوع استفاده می نمایند. مصرف این داروها باعث می گردد بخشی از مغز که تهوع را کنترل می نماید؛ مسدود شده و از این طریق حالت تهوع، رفع گردد. قرص تراولین یکی از این داروهاست که در ادامه قصد داریم بیشتر با آن آشنا شویم.

قرص تراولین چیست و در چه مواردی تجویز می گردد؟

در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از مطلب قرص تراولین مد نظر شماست، با انتخاب عناوین ارائه شده در فهرست موضوعی زیر، به موضوع دلخواه خود برسید.

  • علت دچار شدن به حالت تهوع در سفر
  • معرفی قرص تراولین
  • عوارض و تداخل دارویی
  • مقدار و نحوه مصرف
  • نکاتی که باید بدانید

علت دچار شدن به حالت تهوع در سفر

اختلال حرکت وضعیتی است که اگر برای ساعت ها مجبور باشیدد درون خودرو یا یک وسیله نقلیه عمومی بنشینید، دچار حالت تهوع یا سردرد می شوید. برای رهایی از این حالت می توانید ترفندهایی را به کار ببندید، مثلا منظره اطراف را تماشا کنید یا اینکه چشمانتان را ببندید، پنجره را باز کنید و اجازه دهید هوای تازه وارد خودرو گردد. به علاوه می توانید بیسکوییت، آبنبات های با طعم های ترش، چای نعناع یا چای زنجبیل مصرف کنید. در صورتی که با راهکارهای بالا باز هم این حالت ناخوشایند در شما برطرف نشد، می توانید از داروهای ضد تهوع موجود در داروخانه ها، بهره ببرید.

معرفی قرص تراولین

تراولین (Travelin) با نام دیگر دیمن هیدرینات (dimenhydrinate) از داروهای آنتی هیستامین است که به منظور درمان سرگیجه، تهوع و بیماری مسافرت یا حرکت، مورد استفاده قرار می گیرد. تراولین دارویی قدیمی بوده و به قرص ماشین نیز معروف است. این دارو همچنین برای درمان بیماری منییر (بیماری که بر اثر افزایش مایع گوش میانی ایجاد می گردد) هم تجویز می گردد. اثر این دارو بعد از مصرف تا 6 ساعت، باقی می ماند.

نام های تجاری، موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی

نام های دیگرdimenhydrinate , Dramamine, Hydrate, Driminate, Dinate
موارد مصرفبرطرف حالت تهوع و سرگیجه
عوارض

خواب آلودگی، بیش فعالی، ، ، تاری دید، شنیدن صدای زنگ در گوش، بینی یا گلو، تهوع، ، مسائل بینایی، مشکل در ادرار، کاهش فشار خون، مسائل تنفسی

تداخل دارویی آنتی بیوتیک هایی مانند (آمیکاسین، جنتامایسین، کانامایسین، نئومایسین، استرپتومایسین و توبرامایسین)، داروهای ضد افسردگی (مانند آمی تریپیتلین، کلومیپرامین، دسیپرامین، دوکسپین، ، نورتریپتیلین، تری میپرامین)، آنتی هیستامین ها (مانند)، داروهای ضد سرفه و سرماخوردگی، تئوفیلن، داروهای ضد تشنج، خواب آور و آرامبخش، شل نماینده های عضلانی و…

مقدار و نحوه مصرف

بزرگسالان و بچه ها بزرگتر از 12 سال می توانند این قرص را در صورت احتیاج هر 4 تا 6 ساعت، مصرف نمایند. همچنین بچه ها زیر 12 سال با نظر پزشک می توانند هر 6 تا 8 ساعت یک قرص مصرف نمایند.

نکات قابل توجه در ارتباط با مصرف قرص تراولین

  • این دارو را دقیقا طبق دستور پزشک، بهره ببرید.
  • در صورتی که پس از مصرف این دارو دچار گرفتگی شدید معده، تنگی نفس یا درد شدید، به پزشک معالج خود اطلاع دهید. همچنین در صورت مشاهده بثورات پوستی، کهیر و یا هر گونه واکنش آلرژیک به این دارو، از مصرف دارو خودداری و به پزشک، مراجعه کنید.
  • فهرست تمامی داروهای خود را (چه گیاهی و چه شیمیایی) در اختیار پزشک قرار دهید. ممکن است بعضی داروها، اثرگذاری داروی تراولین را کاهش یا افزایش دهند.
  • اگر باردار هستید؛ بدون مشاوره با پزشک خود، آغاز به مصرف این دارو نکنید.
  • مادران بارداری که با شیر خود فرزندشان را تغذیه می نمایند باید در خصوص خطرات و مزایای استفاده از قرص تراولین با پزشک خود، صحبت نمایند.
  • در صورت فراموش کردن یک دوز به محض به یاد آوردن آن را مصرف کنید. اما در صورتی که زمان مصرف دوز بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را استفاده نکنید و دوز بعدی را نیز دو برابر ننمایید.
  • مصرف قرص تراولین و سایر داروهای مشابه، به دلیل اینکه احساس خواب آلود در فرد ایجاد می نمایند؛ برای راننده مناسب نیستند.
  • این دارو برای بچه ها زیر دو سال با نظر پزشک باید مصرف گردد.
  • در صورتیکه سابقه ابتلا به آب سیاه چشم، مسائل تنفسی، آسم، اختلالات پروستات، مسائل چشمی یا تشنج هستید، موارد را به اطلاع پزشک خود برسانید.
  • بهتر است برای کاهش تحریکات گوارشی دارو را با غذا مصرف کنید.
  • در صورت داشتن هرگونه حساسیت دارویی، با پزشک مشورت کنید.
  • در دوره مصرف این دارو، الکل مصرف نکنید.
  • در افراد سالمند احتمال بروز سرگیجه و فشار خون با مصرف این دارو، بیشتر است.

برطرف حالت تهوع با راهکارهای آسان

علاوه بر مصرف دارو، حالت تهوع را می توان با راهکارهای خانگی نیز، درمان کرد. به این منظور باید سری به قفسه داروهای گیاهی عطاری ها بزنید و آنچه که احتیاج دارید را تهیه کنید. یکی از درمان های معروف و کم هزینه در زمینه برطرف حالت تهوع، استفاده از دمنوش زنجبیل است. این گیاه دارای طبع گرمی بوده و می تواند تهوع را تا حد زیادی برطرف کند. برای آشنایی با سایر روش ها و گیاهان دارویی بهتر است لینک های زیر را مطالعه کنید:

بیشتر بخوانید:

  • درمان خانگی حالت تهوع و استفراغ
  • آشنایی با خواص زنجبیل و فواید مصرف آن

سخن آخر…

هیچ کس از مسافرت رفتن آن هم با حال جسمی نه چندان خوب، مسرور نمی گردد اما ناگزیر بر اثر عوامل مختلف مثل دوری جهت و نشستن طولانی مدت در اتومبیل ممکن است دچار این حالت ناخوشایند گردد. در چنین شرایطی شاید بهترین تصمیم استفاده از داروهای ضد تهوع باشد، البته پیشنهاد می کنیم ابتدا روش های دیگر را امتحان کنید و اگر بهبودی حاصل نشد به سراغ داروها بروید. برای این منظور توصیه می کنیم مطلب 16 روش آسان برای درمان ماشین گرفتگی در بچه ها و بزرگسالان را مطالعه کنید. اگر شما هم تجربه استفاده از داروهای ضد تهوع مانند تراولین را دارید و مصرف آن ها برای شما نتیجه بخش بوده است، لطفا دیدگاه خود را به وسیله بخش نظرات و پرسش ها با ما و سایر همراهان وبلاگ مایکروتاچ به اشتراک بگذارید.

برگرفته از: webmd.com

منبع: setare.com

به "قرص تراولین چیست و در چه مواردی تجویز می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرص تراولین چیست و در چه مواردی تجویز می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید