ضرورت ایجاد دبیرخانه دائمی برای جشنواره نشان شیرازه
به گزارش وبلاگ مایکروتاچ، به نقل از ستاد خبری چهارمین دوره نشان شیرازه، هومان حسن پور، رئیس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران درباره اهمیت پیکره و اجرای کتاب گفت: جلد کتاب بر اساس نوع جهان بینی که ناشر و مخاطب نسبت به کتاب دارند، متفاوت است. ممکن است طراحی جلدی برای کتابی مناسب باشد و برای کتاب دیگر مناسب نباشد. بیشتر ناشران پیروز سعی کرده اند طرح جلدشان متناسب با مضمون کتاب و ذائقه مخاطب باشد و این اهمیت بسیاری دارد.
وی اضافه کرد: گاهی جلد برخی کتاب ها با مخاطب صحبت می کند و او را برای خرید ترغیب می کند. گاهی هم برخی از کتاب ها از شهرت خاصی برخوردارند که احتیاجی به جلد پُرکار ندارند. در هر حال مهم است که طراحی جلد کتابی چقدر با مطالب داخل آن در ارتباط بوده و با فرهنگ اجتماع هماهنگ باشد. همان طور که سبک و سیاق طراحی جلد در کشورهای دیگر بسته به ذائقه مخاطب متفاوت است و ممکن است در کشور ما مورد استقبال قرار نگیرد.
حسن پور با بیان اینکه جلد کتاب، پوششی است که تعیین کننده محتوای آن است، ادامه داد: در مقطعی از تاریخچه طراحی جلد کتاب، قسمتی از کتاب را روی جلد طراحی می کردند؛ اما در حال حاضر طراحی های جلد نمادین شده و ذائقه مخاطب می پسندد با او به شکل نمادین صحبت گردد. نمادین صحبت کردن هم احتیاج به مفهوم دارد و کسی را می خواهد که بتواند آن را به خوبی منتقل کند. برای مخاطب حرفه ای و کتاب خوان تر، جلد کتاب ها نیز باید پیچیده تر باشد. از آن سو برای مخاطب مبتدی که از رمان های غنی استفاده نکرده و با گفتمان کتاب چندان آشنا نیست، جلد کتاب باید ترغیب کننده تر باشد. به طور کلی جلد، محتوا و ذائقه اجتماع باید با هم تنظیم گردد. در غیر این صورت، نتیجه کار چندان جالب نمی گردد.
رئیس اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران با اشاره به طراحی جلد به عنوان یکی از مواردی که در پیروزیت یک کتاب موثر است، عنوان کرد: ناشران بازاری و مترویی یک سبک جلد استفاده می کنند و ناشرانی که کتاب هایشان در کتابفروشی هاست به سبک دیگری علاقمند هستند. برای یک ناشر ویراستاری می تواند حیاتی ترین عنصر باشد و برای ناشر دیگر این گونه نباشد. این موضوعات به ناشر و ذائقه مخاطبش برمی گردد که باید به آن دقت کرد. گاهی مخاطب می بینید کتابی ویرایش خوبی ندارد، دیگر سمت آن انتشارات نمی رود. ناشر باید به مخاطب توجه کند. جلد کتاب هم همین است، باید برای تک تک این موارد زحمت کشیده گردد، هر کدام از این موارد می تواند یک کتاب را ناپیروز کند.
وی در ادامه عنوان کرد: مواردی بوده که جلد کتاب از نظر فنی و گرافیکی کار بسیار غنی و تمیزی بوده ولی مخاطب را فریب داده و مخاطب اصلی سراغ آن نیامده است. بدین ترتیب مخاطب دیگری آن را خریداری کرده و از آن خوشش نیامده و این باعث عدم استقبال آن فرد از کتاب شده است. این ها مواردی هستند که همانند زنجیر کاملا با هم در ارتباط هستند.
حسن پور درباره برگزاری جشنواره نشان شیرازه نیز گفت: اگر مکانیزم کار درست تعیین شده باشد، یعنی جشنواره ضمن فراگیر بودن، با مخاطب ارتباط برقرار کرده و نظر او را جلب کند، می تواند مفید واقع گردد و پیروز عمل کند. برگزاری هر جشنواره ای نسبی است و در بسترها و شرایط متفاوت بازدهی های مختلفی دارد ولی به طور کلی حرکت روبه جلویی است.
وی اضافه کرد: همواره معتقدم که دبیرخانه جشنواره ها باید دائمی باشند. این بسیار مهم است که دبیرخانه یک جشنواره تمام تجربیات ثبت کرده و به دوره های بعدی منتقل کند. در این صورت کاری از اول تکرار و تجربه نمی گردد، نقاط قوت، تقویت می شوند و نقاط ضعف تکرار نمی گردد. همچنین زمینه تجزیه و تحلیل را فراهم می کند. جشنواره هایی که منقطع هستند به صورت علمی منتقل نمی شوند و نتایج کار آن ها ثمربخش نخواهد بود. دبیرخانه دائمی به یک سیستم بسیار کمک می کند که در دوره های بعدی با تجربه های بهتری جشنواره را برگزار کند. نمی دانم دوسالانه نشان شیرازه هم چنین سیستمی دارد یا خیر که اگر داشته باشد عملکرد بهتری خواهد داشت، هر چند جشنواره های فراگیرتر و با قدمت بیشتر هنوز این مشکل را دارند و باید حتما به آن توجه گردد.
علاقه مندان برای شرکت در این جشنواره و کسب اطلاعات بیشتر می توانند به پایگاه اطلاع رسانی این جشنواره به آدرس https://shirazeh.farhang.gov.ir/ مراجعه کنند.
منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران