راهنمای کامل روغن تراپی مو در خانه

به گزارش وبلاگ مایکروتاچ، احتمالا شما هم از آن دسته افرادی هستید که برای رسیدگی به موهای خود در پی شامپوهای مناسب و ماسک موی درجه یک می گشت اما تا به حال به روغن تراپی مو فکر هم نکرده اید. شاید تصور می کنید که استفاده از روغن برای رسیدگی به مو باعث چرب شدن آن می گردد. اما باید بدانید که این تصور غلطی است چون روغن های مناسب می توانند باعث شادابی و سلامت موهایتان شوند.

راهنمای کامل روغن تراپی مو در خانه

در این مطلب از وبلاگ مایکروتاچ مگ قرار است یک راهنمای مراقبت از مو با روغن باشد و در آن به طور کامل با روغن تراپی مو آشنا شوید. بعلاوه یاد بگیرید که کدام روغن ها برای مو مناسب هستند. بعلاوه یاد می گیرید که چطور خودتان روغن تراپی مو را در خانه انجام دهید. اگر هم موهای فر دارید به شما توصیه می کنیم که حتما این مطلب را بخوانید چون راز زیبایی بیشتر برای موهای شما در همین کار ساده پنهان شده است.

روغن تراپی مو چسیت؟

روغن تراپی مو روشی است که در آن با استفاده از روغن های طبیعی و معطر موها و پوست سر را ماساژ می دهند علاوه بر دریافت خواص درمانی روغن ها، رطوبت و درخشندگی بیشتری به موها اضافه نمایند. چرب کردن مو می توند مو را نرم نموده، ویتامین ها و مواد معدنی لازم که در شست وشوهای مکرر از دست رفته اند را به روشی سالم تامین کند. این کار برای قرن ها در هند مورد استفاده قرار می گرفته و یکی از اصول درمانی طب آیورودا است.

فواید روغن تراپی مو

تقریبا تمام روغن های گیاهی خواص درمانی و تقویتی خاصی برای مو دارند و استفاده از آن ها برای محافظت از مو مزایای زیادی در اختیار شما قرار می دهد. در زیر به صورت خلاصه مزایای روغن تراپی مو را می خوانید:

  • کاهش خشکی پوست سر و موها
  • یاری به برطرف شوره سر
  • کاهش موخوره
  • کاهش شکستن مو
  • افزایش جریان خون در پوست سر
  • تقویت موهای سالم
  • افزاش رشد مو
  • افزایش ضخامت مو
  • افزایش استحکام مو

برترین روغن برای روغن تراپی مو در خانه

روغن های معطر و گیاهی از تقطیر یا تبخیر گیاهان به دست می آیند و علاوه بر عطر خوب، خواص بسیار زیادی برای سلامتی شما دارند. یکی از مزایای سلامتی این روغن ها بهبود شرایط سلامتی موا است. در این بخش قرار است با 10 روغن معطر عالی برای رشد، استحکام و درخشندگی مو آشنا شوید.

بعلاوه بعد از معرفی هر روغن آموزش روغن تراپی مو با همان روغن را می خواهید. پس اگر در پی این هستید که روغن تراپی مو چند بار در هفته مناسب است، حتما بخش روش استفاده را هم با دقت بخوانید و سپس برای خرید روغن مو اقدام کنید.

1. روغن اسطوخدوس

روغن اسطوخدوس با کاهش استرس و تحریک سلول ها، باعث رشد سریع موها می گردد. بعلاوه خواص ضدمیکروبی و ضدباکتریایی این روغن می تواند سلامت پوست سر شما را افزایش دهد.

روش استفاده از روغن اسطوخدوس

چند قطره روغن اسطوخدوس را با 3 قاشق غذاخوری روغن زیتون یا روغن نارگیل ذوب شده مخلوط کنید و سپس به صورت مستقیم روی پوست سر خود بمالید. اجازه دهید 10 دقیقه روی پوست باقی بماند و سپس به روش همیشگی موها را با شامپو بشویید. شما می توانید این کار را چند بار در هفته انجام دهید. بعلاوه بهتر است مناسب ترین محصولات شامپو و مراقبت مو را انتخاب کنید تا مطمئن باشید فواید روغن در شست وشو از بین نمی رود.

2. روغن نعناع فلفلی

به هر قسمت از بدن که روغن نعناع فلفلی بزنید گردش خون در همان منطقه افزایش پیدا می نماید و احساس سرما و سوزن سوزن شدن ایجاد می نماید. به همین علت می تواند به رشد موهای شما یاری کند. در مطالعه ای تعیین شد که استفاده از روغن نعناع فلفلی تعداد فولیکول ها، کیفیت آن ها و بعلاوه رشد موا را افزایش می دهد.

روش استفاده از روغن نعناع فلفلی

2 قطره روغن نعناع فلفلی را با کمی روغن نارگیل ذوب شده یا زیتون مخلوط کنید و پوست سر خود را به آرامی با این مخلوط ماساژ دهید. اجازه دهید روغن 5 دقیقه روی سر باقی بماند و سپس به روش همیشگی موها را با شامپو و نرم نماینده بشویید.

3. روغن رزماری

اگر در پی افزایش ضخامت مو و افزایش رشد آن ها هستید حتما از این روغن بهره ببرید. روغن رزماری می تواند فرآیند فراوری سلولی را بهبود بخشد و به همین علت یک انتخاب عالی برای استفاده روی موها است. در تحقیقات مختلف مشاهده شده است که این روغن می تواند به خوبی ماینوکسیدیل رشد موها را تحریک کند اما خارش کمتری روی سر ایجاد می نماید.

روش استفاده از روغن رزماری

چند قطره روغن رزماری را با روغن زیتون یا روغن نارگیل ذوب شده مخلوط کنید و به پوست سر خود بمالید. اجازه دهید 10 دقیقه روی پوست سر باقی بماند و سپس به روش همیشگی موها را با شامپو بشویید. برای رسیدن به نتیجه بهتر باید این کار را 2 بار در هفته انجام دهید.

4. روغن چوب سدر

این روغن با متعادل کردن فعالیت غدد فراوری نماینده روغن در پوست سر باعث رشد مو و کاهش ریزش آن می گردد. بعلاوه خواص ضدقارچی و ضدباکتریایی آن می تواند از بروز شوره سر و ریزش موها جلوگیری کند.

روش استفاده از روغن چوب سدر

چند قطره روغن چوب سدر را با 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون یا روغن نارگیل ذوب شده مخلوط کنید و پوست سر خود را به خوبی با این ترکیب ماساژ دهید. بعد از ماساژ اجازه دهید روغن 10 دقیقه روی پوست سر باقی بماند و سپس به روش همیشگی موها را با شامپو بشویید.

5. روغن علف لیمو (بادرنجبویه)

شوره سر یک مشکل شایع در بین افراد است و از بین بردن آن به یک بخش مهم از سلامتی مو تبدیل شده است. روغن علف لیمو یا بادرنجبویه می تواند به خوبی شوره سر را از بین ببرد. در مطالعه ای که در سال 2015 انجام شد تعیین شد که شوره سر افراد فقط بعد از یک هفته روغن تراپی مو با این روغن به شکل قابل توجهی کم شده است.

روش استفاده از روغن علف لیمو (بادرنجبویه)

روش روغن تراپی مو با روغن علف لیمو بسیار ساده است. روزانه چند قطره روغن علف لیمو را با شامپو یا نرم نماینده خود مخلوط کنید و در طول شست وشو حسابی پوست سر را با شامپو ماساژ دهید.

6. روغن آویشن

آویشن با تحریک پوست سر و جلوگیری از ریزش موها می تواند به رشد مو یاری کند. روغن آویشن هم مثل روغن چوب سدر برای درمان ریزش موی سکه ای بسیار مفید است.

روش استفاده از روغن آویشن

روغن آویشن بسیار قوی است پس باید در مصرف آن کاملا محتاط باشید. فقط 2 قطره کوچک از این روغن را با 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون یا روغن نارگیل ذوب شده مخلوط کنید و روی پوست سر بمالید. اجازه دهید حدود 10 دقیقه به همان حالت باقی بماند و سپس به روش همشگی موهای خود را با شامپو بشویید.

7. روغن مریم گلی

خواص روغن مریم گلی تقریبا شبیه به روغن اسطوخودوس است و می تواند رشد موها را افزایش دهد. بعلاوه در استحکام مو و جلوگیری از شکستن موها هم موثر است.

روش استفاده از روغن مریم گلی

3 قطره روغن مریم گلی را با نرم نماینده یا 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون یا نارگیل مخلوط کنید. اگر تصمیم دارید به صورت روزانه از این روغن بهره ببرید باید این ترکیب فقط 2 دقیقه روی سر باقی بماند. اگر قرار است هفته ای یک بار از آن بهره ببرید می توانید مخلوط را به مدت 10 دقیقه روی سر قرار دهید. در هر دو روش بعد از گذشت زمان مناسب، موها را به روش همیشگی با شامپو بشویید.

8. روغن درخت چای

روغن درخت چای خواص پاک نمایندگی قوی، ضدباکتریایی و ضدمیکروبی دارد. اگر هم به صورت موضعی استفاده گردد می تواند به جدا کردن فولیکول های مو و افزایش رشد موها یاری کند. در مطالعه ای که در سال 2013 انجام شد تعیین شد مخلوط روغن درخت چای و ماینوکسیدیل می تواند خواص ماینوکسیدیل را به شکل عجیبی افزایش دهد. بعلاوه در تحقیقی در سال 2015 تعیین شد که روغن درخت چای در از بین بردن شوره سر موثر است.

روش استفاده از روغن درخت چای

10 قطره روغن درخت چای را با شامپو یا نرم نماینده خود مخلوط نموده و به صورت روزانه از آن بهره ببرید. بعلاوه می توانید 3 قطره روغن درخت چای را با 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون یا روغن نارگیل ذوب شده مخلوط نموده، به مدت 15 دقیقه روی پوست سر قرار دهید. سپس به روش همیشگی موها را با شامپو بشویید.

9. روغن نارگیل

در تحقیقی که در سال 2017 انجام شد تعیین شد استفاده از روغن نارگیل قبل و بعد از شست وشوی موها می تواند از خشکی، نازک شدن و ضعیف شدن موها جلوگیری کند. برترین روش برای جذب روغن نارگیل، استفاده از آن روی ساقه موها است. با این کار به اندازه کافی به موهای خود رطوبت می رسانید و لایه ای محافظ در برابر خشکی روی آن ها ایجاد می کنید.

روغن تراپی مو با روغن نارگیل

ابتدا کمی موهای خود را با یاری اسپری آب، مرطوب کنید. سپس 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل ذوب شده در دمای محیط را روی موها بمالید. وقتی همه موها به روغن نارگیل آغشته شدند از یک کلاه مخصوص رنگ مو یا کلاه حمام بهره ببرید و تمام موها را بپوشانید. اجازه دهید موها 1 تا 2 ساعت در کلاه باقی بمانند.، حتی می توانید یک شب تا صبح هم روغن نارگیل را روی موها نگه دارید. بعد از گذشت مدت زمان کافی موها را مثل همواره با شامپو بشویید.

10. روغن زیتون

روغن زیتون حاوی اسید اولئیک، اسید پالمیتیک و اسکوالن است که همه خواص نرم نمایندگی عالی دارند. بعلاوه مراقبت از مو، تقویت مو و مرطوب نگه داشتن موها از دیگر خواص روغن زیتون است. همین خاصیت آبرسانی و نرم نمایندگی توانسته این روغن را به برترین روغن برای مراقبت از موهای فر تبدیل کند.

روغن تراپی مو با روغن زیتون

اگر موهای شما بلند نیست به یک یا دو قاشق غذاخوری روغن زیتون احتیاج دارید، اما اگر موهای بلندی دارید این میزان را می توانید تا یک فنجان افزایش دهید. تمام موها را به مدت چند دقیقه با روغن ماساژ دهید و سپس اجازه دهید 15 دقیقه موها آغشته به روغن استراحت نمایند. بعد از گذشت این مدت زمان موها را با یک شانه درشت شانه بزنید و سپس به روش همیشگی با شامپو بشویید.

روغن تراپی موی فر

استفاده از روغن رو موی فر کمی فرق دارد و شما باید به روشی خاص این کار را انجام دهید تا فر موها به برترین شکل باقی بماند. برای انجام این کار به روش زیر عمل کنید:

  • ساقه تمام موهای خود را با روغن بپوشانید. برای این کار انگشت های خود را به روغن آغشته نموده و بین موها فرو کنید و به سمت نوک مو بکشید تا روغن به خوبی پخش گردد. برای اطمینان از پوشانده شدن تمام موها با روغن می توانید در آخر موها را با یک شانه درشت شانه بزنید.
  • پوست سر خود را با همان روغن ماساژ دهید تا به خوبی تغذیه گردد و خشکی های احتمالی از بین برود.
  • حالا به موها اجازه بدهید حدود 30 دقیقه در همان حالت باقی بمانند.
  • حالا موها را به روش همیشگی با شامپو بشویید.
  • رطوبت اضافه موها را با حوله نرم بگیرید و اجازه دهید با جریان هوای عادی خشک شوند.
  • بهتر است از یک ماسک موی مرطوب نماینده، مناسب برای بعد از حمام، بهره ببرید تا از حفظ شدن رطوبت موها مطمئن شوید.

عوارض احتمالی روغن تراپی مو

رایج ترین عارضه در استفاده از روغن برای موها، بروز واکنش آلرژیک در پوست سر یا صورت است. بعلاوه اگر روغن به صورت مستقیم و بدون رقیق شدن به وسیله روغن های حامل (زیتون و نارگیل) استفاده گردد می تواند باعث ایجاد واکنش روی پوست سر گردد. بعلاوه فراموش نکنید که استفاده از این روغن ها برای بچه ها ممنوع است و فقط نوجوانان و سنین بالاتر می توانند از آن ها استفاده نمایند.

در زیر با علائم تحریک پوستی و واکنش آلرژی آشنا می شوید تا بتوانید آن ها را به راحتی تشخیص دهید.

شایع ترین علائم تحریک پوستی

  • بروز التهاب
  • سوزش یا سوزن سوزن شدن دردناک
  • بروز قرمزی

شایع ترین علائم واکنش آلرژیک

  • لکه های قرمز به شکل تاول، همراه با خارش
  • مشکل در تنفس
  • تورم زبان یا تنگ شدن گلو

اگر تا به حال تجربه استفاده از یک روغن را نداشته اید بهتر است کمی مخلوط رقیق شده آماده کنید و آن را روی قسمت کوچکی از پوست بازوی خود بزنید. در صورت بروز علائم بالا روی قسمت مورد آزمایش متوجه می شوید که به آن روغن حساسیت دارید و نباید بهره ببرید.

مرور کلی

استفاده از روغن های گیاهی و روغن های معطر برای مراقبت از مو می تواند سلامت موها را تامین کند. بعلاوه با صرف هزینه خیلی کم می توانید از ریزش مو یا بروز شوره سر جلوگیری کنید. بعلاوه افزایش رشد، استحکام و ضخامت موها از دیگر مزایای استفاده از روغن های گیاهی برای مراقبت از مو است. نباید فراموش کننید که استفاده از روغن ها باید حتما به صورت رقیق شده باشد. یعنی یا با روغن های حامل (زیتون یا نارگیل) رقیق گردد یا با شامپو و نرم نماینده مخلوط گردد تا به پوست سر آسیبی نرساند.

منابع: healthline, patternbeauty

منبع: دیجیکالا مگ

به "راهنمای کامل روغن تراپی مو در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای کامل روغن تراپی مو در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید