توزیع اقلام اساسی همچنان نابسامان است، تنظیم بازار کالاها به کجا رسید؟

به گزارش وبلاگ مایکروتاچ، بازار انواع اقلام اساسی با نوساناتی همراه است که فعالان این بخش نابسامانی در توزیع را علت اصلی گرانی ها عنوان می کنند.

توزیع اقلام اساسی همچنان نابسامان است، تنظیم بازار کالاها به کجا رسید؟

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی وبلاگ مایکروتاچ، هرازگاهی قیمت برخی اقلام مصرفی سبد خانوار همچون برنج، مرغ، حبوبات، گوشت، ماهی، تخم مرغ و... نسبت به قبل دچار نوسان می شود درحالیکه با وعده مسئولان و ورود دولت به بحث تنظیم بازار مردم انتظار داشتند که بازار آرامی در اقلام اساسی داشته باشیم.

بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که مرغ، تخم مرغ، برنج و سه قلم محصول لبنی همچنان بالاتر از نرخ مصوب عرضه می شوند که این امر حاکی از این است که سیاست های تنظیم بازار چندان پیروز نبوده است. هر چند مسئولان و دست اندرکاران بخش کشاورزی نابسامانی سیستم توزیع و دلال بازی را علت اصلی این اختلاف قیمت می دانند، اما آحاد جامعه انتظار دارند با اتخاذ سیاست های مناسب و افزایش نظارت ها در سطح بازار از گرانفروشی جلوگیری شود.

با وجود آنکه از اواخر شهریور معاون اول رئیس جمهور خواهان عرضه مرغ در ایام تعطیل به منظور جلوگیری از نوسانات قیمت در سرانجام هفته شد، اما هم اکنون به رغم عرضه مرغ در روزهای جمعه همچنان شاهد نابسامانی قیمت در بازار هستیم که مسئولان تشکل ها و اتحادیه ، ضعف در نظارت بعد از کشتار را علت اصلی التهابات قیمت می دانند، هر چند معتقدند که نرخ مصوب مرغ هر چه سریع تر به سبب افزایش هزینه های تولید باید اصلاح شود تا تولیدکننده توان ادامه تولید را داشته باشد.

همچنین در خصوص کاهش 3 قلم محصول لبنی پرمصرف در سبد مصرفی خانوار، همچنان شاهدیم که این موضوع به طور کامل اجرا نشده است.

یکی از فروشندگان فروشگاه های زنجیره ای در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ مایکروتاچ، درباره آخرین شرایط بازار اقلام اساسی گفت: بسیاری از کالاها همچون حبوبات، ماکارانی، چای و مواد شوینده که بتازگی خریداری شده نسبت به سری قبل افزایش قیمت داشته اند که پس از اتمام اجناس قبلی، این اقلام با نرخ نو عرضه می شوند.

وی درباره اینکه قیمت محصولات لبنی با نرخ های اعلامی تفاوت دارد، اضافه کرد: تمامی برندها اقدام به کاهش قیمت این 3 قلم محصول لبنی نکرده اند.

فراهانی یکی از خوار و بار فروشان شرق تهران هم در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی وبلاگ مایکروتاچ از افزایش قیمت برنج در بازار خبر داد و گفت: قیمت برنج نسبت به هفته های قبل باز هم افزایش داشته است و نمی دانیم چه اتفاقی قرار است در این حوزه رخ دهد، درحالیکه بسیاری از آحاد جامعه توان خرید برنج با نرخ های 45 تا 60 هزار تومان را ندارند.

وی اضافه کرد: زمزمه های افزایش قیمت برخی دیگر از کالاهای مصرفی سبد خانوار به گوش می رسد که این امر بیش از پیش تقاضای خرید را بواسطه کاهش قدرت خرید تحت تاثیر قرار می دهد.

ماجرا تنها به این جا ختم نمی شود چرا که به رغم عرضه برنج خارجی از ذخایر استراتژیک، آزادسازی واردات قبل از زمان مقرر و همچنین واردات تخم مرغ و عرضه در بازار و افزایش توزیع مرغ منجمد و گرم سوی پشتیبانی امور دام در میادین همچنان شاهد التهابات بازار هستیم که این امر نشان می دهد مسائل سیستم توزیع در سایه ضعف در نظارت ها و سودجویی عوامل واسطه و دلال بر تشنج قیمت ها در بازار دامن زده است که این امر می طلبد دستگاه های نظارتی با اعمال نظارت دقیق، آرامش را به بازار بازگردانند.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین شرایط بازار اقلام اساسی سبد مصرفی خانوار و علل گرانی های اخیر با خبر شویم:

حمید رضا کاشانی رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن در گفت و گو باخبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی وبلاگ مایکروتاچ، با اشاره به اینکه محدودیتی در عرضه تخم مرغ تنظیم بازار وجود ندارد، اظهار کرد: روزانه 300 تا 400 تن تخم مرغ تنظیم بازار با نرخ مصوب هر شانه 43 هزار تومان در میادین و فروشگاه های زنجیره ای عرضه می شود.

وی اضافه کرد: امسال سرانه مصرف تخم مرغ به علت گرانی سایر محصولات پروتئینی نسبت به سال قبل 15 تا 20 درصد افزایش یافته است.

کاشانی از عرضه تخم مرغ های وارداتی در بازار خبر داد و گفت: تا به امروز حدود هزار تن تخم مرغ وارد کشور شده و پشتیبانی امور دام 10 هزار تن دیگر ثبت سفارش کرده است که به مرور وارد کشور می شود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن اعلام کرد: برنامه ریزی ها حاکی از آن است که تا سرانجام سال 40 هزار تن تخم مرغ برای تنظیم بازار وارد کشور شود .

وی اختلاف قیمت تخم مرغ درب مرغداری تا سطح بازار را ناشی از مسائل سیستم توزیع دانست و گفت: در بحث تامین و تولید تخم مرغ با نرخ مصوب از طریق مرغدار مسئله ای وجود ندارد و تنها دلال بازی و نابسامانی در سیستم توزیع علت اصلی اختلافات قیمت در بازار به شمار می رود که سازمان حمایت با بخش توزیع کالای اساسی در بحث سود باید به توافق برسند.

منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام در گفت و گو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی وبلاگ مایکروتاچ، از کاهش قیمت گوشت در بازار خبر داد و گفت: با توجه به ازدیاد عرضه و افت قیمت دام، نرخ هر کیلو گوشت در عمده فروشی 15 تا 20 هزار تومان کاهش یافته است.

وی قیمت کنونی هر کیلو دام سبک را 51 هزار تا 53 هزار تومان اعلام کرد و اضافه کرد: با توجه به افزایش هزینه های تولید، قیمت تمام شده هر کیلو دام بالای 60 هزار تومان است که با این وجود دامدار انگیزه ای برای ادامه تولید ندارد.

پوریان ادامه داد: با توجه به کاهش تقاضا، مقادیر قابل توجهی دام روی دست دامدار مانده است که با افزایش مصرف گوشت در نیمه دوم سال هم میزان گوشت مورد نیاز بیش از 40 هزار تن نخواهد بود با این وجود مابقی مازاد دام باید صادر شود تا فشار بر دامدار کم شود.

رئیس شورای تامین کنندگان دام از رکود حاکم بر بازار خبر داد و گفت: علی رغم انباشت دام، تقاضایی در بازار برای خرید وجود ندارد.

مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی وبلاگ مایکروتاچ، با اشاره به اینکه مرغ در بازار 2 نرخی است، اظهار کرد: هم اکنون هر کیلو مرغ با نرخ مصوب 24 هزار و 900 تومان در میادین و 31 هزار تومان در مغازه های خرده فروشی عرضه می شود.

وی اضافه کرد: بنابر اعلام اخیر مدیر عامل پشتیبانی امور دام مغازه داران مجاز به عرضه مرغ تا 31 هزار تومان هستند و عرضه با نرخ های بالاتر گرانفروشی است.

یوسف خانی با اشاره به اینکه مسئله ای در تولید مرغ نداریم، اعلام کرد: با ازدیاد عرضه، قیمت مرغ در بازار متعادل خواهد شد.

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی ادامه داد: با توجه به شرایط مطلوب تولید مرغ و تخم مرغ، نابسامانی در عرضه منجر به التهاب قیمت شده است که با عرضه مناسب، بازار ساماندهی می شود.

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی وبلاگ مایکروتاچ، از آرامش حاکم بر بازار گوشت خبر داد و گفت: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بره ماده با نرخ 110 هزار تومان و گوسفند شیشک با نرخ 115 تا 120 هزار تومان به مغازه دار و با احتساب 10 درصد سود به مصرف کننده عرضه می شود.

وی در واکنش به گلایه مندی مردم از نرخ بالای 150 هزار تومان گوشت در بازار اضافه کرد: این نرخ ران گوسفند است که مشتری تقاضا می کند که به سبب آنکه خواهان قلوه گاه نیست، قیمت آن بالاست.

ملکی قیمت گوشت را تابع عرضه و تقاضا اعلام کرد و گفت: در حال حاضر تقاضا طبق روال معمول است و تنها در ابتدای ماه کمی افزایش می یابد؛ چرا که خریداران مسائلی همچون گرانی را مطرح می کنند، در حالی که بنابر اعتقاد ما گوشت با وجود هزینه های بالای تولید نسبت به میوه گران نیست و تنها مردم قدرت خرید ندارند.

محمدرضا بنی طبا سخنگوی انجمن صنایع لبنی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی وبلاگ مایکروتاچ ، با اشاره به اینکه کارخانه های لبنی مسئله ای از حیث تولید ندارند، اظهار کرد: کارخانه های لبنی تعهدات خود را در قبال تولید سه محصول لبنی پنیر یو اف 400 گرمی، شیر نایلونی و ماست 2.5 کیلویی ساده با نرخ مصوب انجام می دهند و مشکل اصلی تنها در حوزه توزیع است.

وی اضافه کرد: مغازه داران به علت کاهش سود عموما رغبتی به توزیع این کالاها ندارند، به همین علت با اتاق اصناف و اتحادیه های مرتبط در پی حل مشکل هستیم و تا به امروز همکاری خوبی اجرا شده است.

مصطفی دارایی نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی وبلاگ مایکروتاچ، اظهار کرد: با توجه به فراوانی میوه، مسئله ای در توزیع وجود ندارد.

وی اضافه کرد: امسال برآوردها حاکی از آن است که تولید مرکبات استان مازندران به 2 میلیون و 500 تا 2 میلیون و 600 هزار تن برسد که با این وجود تولید نارنگی این استان نسبت به سال قبل 30 درصد افزایش و پرتقال 30 درصد کاهش دارد، اما به سبب هم پوشانی نارنگی به جای پرتقال تا اسفند مسئله ای در پرتقال و نارنگی نداریم.

دارایی نژاد از کاهش تولید سیب نسبت به سال قبل خبر داد و گفت: امسال پیش بینی می شود که مجموع تولید مرکبات به 4 میلیون و 500 هزار تن برسد که با این وجود مسئله ای در تامین سیب مورد نیاز نداریم.

این مقام مسئول ادامه داد : در حال حاضر قیمت هر کیلو زنجبیل از 130 به 90 هزار تومان و هرکارتن آناناس از یک میلیون و 350 به 850 هزار تومان کاهش یافته است، همچنین هر کیلو موز با نرخ 25 تا 27 هزار تومان در میدان مرکزی عرضه می شود.

وی از کاهش قیمت گوجه فرنگی در بازار خبر داد و گفت: با سرانجام گوجه فرنگی دشت قزوین قیمت با نوساناتی در بازار روبرو شد که با برداشت محصول از فارس و طی هفته های آینده از بوشهر پیش بینی می شود که بازار متعادل شود.

دارایی نژاد قیمت هر کیلو انار دماوند را 16 هزار تا 25 هزار تومان، انار شیراز 15 هزار تا 22 هزار تومان، انار ساوه 10 هزار تا 16 هزار تومان، نارنگی انشو 7 هزار تا 13 هزار تومان، نارنگی تخم ژاپنی 10 هزار تا 15 هزار تومان، لیموشیرین 13 هزار تا 17 هزار تومان، سیب گلاب پاییزه 15 هزار تا 22 هزار تومان، خرمالو شمال 8 هزار تا 14 هزار تومان و خرمالو شهریار 20 هزار تا 25 هزار تومان اعلام کرد.

از ابتدای سال بارها بازار اقلام اساسی سبد مصرفی خانوار به بهانه های مختلف دستخوش تغییر و تحولات قرار گرفت که هر یک از فروشندگان دلایل خاص خود را برای این گرانی ها مطرح کردند، درحالیکه با وعده مسئولان و اتخاذ برخی از سیاست ها انتظار می رفت که آرامش به بازار بازشود تا دهک های ضعیف جامعه در تامین مایحتاج خود مسئله ای نداشته باشند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "توزیع اقلام اساسی همچنان نابسامان است، تنظیم بازار کالاها به کجا رسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توزیع اقلام اساسی همچنان نابسامان است، تنظیم بازار کالاها به کجا رسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید