کوشک دالخونی در اثر رها شدن و عوامل طبیعی و انسانی رو به نابودی می رود

به گزارش وبلاگ مایکروتاچ، ایسنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست آمده، کوشک دالخونی در اثر رها شدن و عوامل طبیعی و انسانی رو به نابودی می رود.

کوشک دالخونی در اثر رها شدن و عوامل طبیعی و انسانی رو به نابودی می رود

نسرین کریمی، یک دوستدار میراث فرهنگی با بیان اینکه این بنای تاریخی در معرض فرسایش و آسیب قرار گرفته، اضافه کرد: شرایط حفاظت و بازسازی این بنای تاریخی اسفبار است چنانچه میتوان گفت هیچ رسیدگی به آن نمی شود. اما سؤال این است که چه کسی جوابگوی از بین رفتن بناهای تاریخی شهرستان باغملک است؟

او با اشاره به اینکه تا به امروز هیچ گونه بازسازیی در این کوشک تاریخی صورت نگرفته و احتیاج مبرم به بازسازی و بازسازی دارد، اظهار داشت: بازسازی این بنای تاریخی و حفاظت از آن مهم است منتها به علت کمبود اعتبار و نبود توجه تا به امروز برنامه ای اجرایی نشده است.

کریمی یادآور شد: در خلال این زمان به علت نبود بودجه لازم برای بازسازی های اساسی و حفاظت های اولیه روز به روز بخش های دیگری از این بنا تخریب می شود و سازمان میراث فرهنگی نیز هیچ اقدامی نمی کند.

او گفت: هم اکنون فقط بلاتکلیفی و شرایط بی دفاع در برابر تخریب ها برای این کوشک به جای مانده است.

دوستدار میراث فرهنگی باغملک متذکر شد: این بنای ثبت ملی شده به علت نبود رسیدگی و بازسازی نشدن آسیب های جدی دیده است و باید مسئولان میراث فرهنگی نسبت به بازسازی و ساماندهی آن اقدام جدی انجام دهند.

کوشک دالخونی در لغت دارای معانی مجزایی است که دانستن آن خالی از لطف نیست. کوشک در لغت نامه به معنای قلعه یا ساختمانی است که برای نگهبانی و دژبانی استفاده میشد. دال نیز نام پرنده ای شکاری از خانواده عقاب هاست و خونی هم به معنی خون ریخته شده است. همانطور که از سبک معماری این بنا پیداست و طبق آنالیز ها و تحقیقات بعمل آمده به وسیله زمین شناسان، قدمت این قلعه باستانی به دوره اتابکان لر باز می شود. بعلاوه از نوع ساخت این بنا بر روی محلی مرتفع و نبود آثار دیگری در اطراف آن معین می شود از کوشک دالخونی برای دیده بانی و نگهبانی از شهر استفاده میشده است. این اثر تاریخی در سال 1379 در لیست آثار ملی سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسید.

بنای کوشک دالخونی از مصالحی همانند گچ و سنگ ساخته شده و سبک معماری بکار رفته در بافت این بنا مربوط به دوره اتابکان لر است. این بنای سنگی شامل اتاق های پنج متری تودرتو با عرض 380 سانتیمتر است که گویای تکرار معماری بکار رفته در کاروانسرای قلعه ارغوانی گنبد است، چرا که سبک معماری آن نیز به صورت تودرتو و دایره ای شکل است.

منبع: همگردی

به "کوشک دالخونی در اثر رها شدن و عوامل طبیعی و انسانی رو به نابودی می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشک دالخونی در اثر رها شدن و عوامل طبیعی و انسانی رو به نابودی می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید