پاسخ به حواشی پلاسمای خون؛ اولتیماتوم به سازنده پالایشگاه ، ریسک بالای آلودگی پلاسما ، احتیاج کشور به یک میلیون لیتر؛ فراوری فقط 180 لیتر!

به گزارش وبلاگ مایکروتاچ، مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: بخش خصوصی تعهد داشت پالایشگاه پلاسمای خون بزند و سال ها سود هنگفت برده اما از پالایشگاه خبری نیست.

پاسخ به حواشی پلاسمای خون؛ اولتیماتوم به سازنده پالایشگاه ، ریسک بالای آلودگی پلاسما ، احتیاج کشور به یک میلیون لیتر؛ فراوری فقط 180 لیتر!

به گزارش وبلاگ مایکروتاچ، مصطفی جمالی مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران امروز در نشست خبری که در سالن کنفرانس سازمان انتقال خون برگزار گردید، در ابتدا به انجام آزمایش NAT اشاره نمود و گفت: با انجام این آزمایش، شاهد کاهش دوران پنجره ای و افزایش سلامت خون و فرآورده های خونی خواهیم بود

انجام آزمایش NAT در ایران؛ به زودی

وی اضافه کرد: انجام آزمایش NAT در کشورهای همجوار ایران انجام می گردد و به زودی شاهد انجام این آزمایش در کشور خواهیم بود.

جمالی ادامه داد: با انجام این آزمایش، امنیت خون بالا می رود.

مزایای کیسه خون فیلتردار

وی به مزیت های کیسه خون فیلتردار اشاره نمود و گفت: با این نوع کیسه های خون فیلتردار، شاهد کاهش هزینه در بیماران جراحی قلب، کاهش مرگ و میر در جراحی های قلب، کاهش هزینه های بیمارستانی و کاهش مصرف آنتی بیوتیک خواهیم بود.

جمالی اضافه کرد: کاهش مدت زمان بستری نوزادان در NICU، از مزایای کیسه های خون فیلتردار است.

تمرکززدایی از آزمایش های غربالگری

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران به تمرکز زدایی آزمایشات غربالگری اشاره نمود و ادامه داد: تا خاتمه امسال، صد درصد استان ها از این مزیت برخوردار حواهند شد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 20 مرکز انتقال خون مجهز به دستگاه های تمام اتوماتیک بودند، گفت: در امسال 31 مرکز انتقال خون به این دستگاه ها تجهیز خواهند شد.

جمالی به پیوند سلول های بنیادی و NGS اشاره نمود و اضافه کرد: دو سیستم را وارد سازمان می کنیم تا اطلاعات ما را در این زمینه بالا ببرد تا تمامی بیماران احتیاجمند از این مزیت استفاده نمایند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در ادامه به شاخص های انتقال خون در کشور اشاره نمود و گفت: شاخص ها در تمامی زمینه های انتقال خون رو به افزایش است.

پاسخ به حواشی پلاسما؛ یک بار برای همواره

جمالی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه گفته می گردد پلاسما در برنامه ها و اولویت های سازمان انتقال خون نیست، گفت: می خواهم یکبار برای همواره موضوع پلاسما را جمع کنم و به حواشی آن پاسخ بدهم.

وی با عنوان این مطلب که یک سری داروهای مهم از پلاسما تهیه می گردد، اضافه کرد: در دهه 70 امکان تهیه پلاسما در داخل وجود داشت و بعد چند سالی وقفه افتاد و سال 93 احداث پالایشگاه پلاسما را به بخش خصوصی واگذار کردند، اما 9 سال گذشت و هنوز اتفاقی نیفتاده است.

جمالی ادامه داد: شنیده ایم قرار است پالایشگاه به زودی راه اندازی گردد که از همین تریبون اولتیماتوم می دهم اگر پالایشگاه توانست 150 هزار لیتر پلاسما برای فراوری فاکتور 8 و 9، IVIG و آلبومین تهیه کند، شخصاً از آنها حمایت می کنم، در غیر این صورت به موضوع ورود خواهیم کرد، زیرا ظلم به مردم است که چرا این همه سال به تأخیر انداخته اند.

وی با اشاره به اینکه اهدای پلاسما به وسیله بخش خصوصی و سازمان انتقال خون صورت می گیرد، گفت: در شرایط کنونی، سازمان انتقال خون 180 هزار لیتر پلاسما تهیه می نماید و تا آخر امسال حداقل 20 درصد این ظرفیت را افزایش می دهیم و به 250 هزار لیتر پلاسما می رسانیم.

احتیاج کشور به یک میلیون لیتر پلاسما؛ فراوری فقط 180 هزار لیتر!

جمالی ادامه داد: بخش خصوصی شاید بتواند 300 هزار لیتر پلاسما تأمین کند، در حالی که احتیاج کشور بالای یک میلیون لیتر است.

ریسک بالای آلودگی پلاسما | رابطه مالی در بحث تهیه پلاسما خطرناک است

وی با گلایه از سیاست پرداخت مالی به ازای دریافت پلاسما گفت: بخش خصوصی باید مراقب باشد زیرا ریسک آلودگی پلاسما بالاست و بحث مالی باید حذف گردد و صد درصد داوطلبانه باشد.

جمالی اضافه کرد: رابطه مالی در بحث تهیه پلاسما خطرناک است، ما مانع نمی شویم اما باید مراقبت گردد.

بخش خصوصی تعهد داده و سود هنگفت برده اما از پالایشگاه خبری نیست

وی اضافه کرد: بخش خصوصی تعهد داشت پالایشگاه بزند و سال ها سود هنگفت برده اما از پالایشگاه خبری نیست.

جمالی گفت: ما بلدیم با امکانات خیرین ظرفیت تأمین یک میلیون لیتر پلاسما را فراهم کنیم.

منبع: همشهری آنلاین

به "پاسخ به حواشی پلاسمای خون؛ اولتیماتوم به سازنده پالایشگاه ، ریسک بالای آلودگی پلاسما ، احتیاج کشور به یک میلیون لیتر؛ فراوری فقط 180 لیتر!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ به حواشی پلاسمای خون؛ اولتیماتوم به سازنده پالایشگاه ، ریسک بالای آلودگی پلاسما ، احتیاج کشور به یک میلیون لیتر؛ فراوری فقط 180 لیتر!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید