می دانید خاکستر سیگار چه تاثیراتی روی خاک دارد؟

به گزارش وبلاگ مایکروتاچ، یک فرد سیگاری، سیگاری را روشن می نماید آن را می کشد و سپس ته سیگار را روی زمین می اندازد. چند بار با این صحنه روبرو شدید؟ احتمالا آنقدر این حرکت را دیدیده اید که دیگر برای تان عادی شده. اما می دانید سیگاری که روی زمین می افتد و خاکستر آن چه تاثیراتی روی خاک می گذارند؟

می دانید خاکستر سیگار چه تاثیراتی روی خاک دارد؟

فرد سیگاری احتمالا فکر می نماید خب یک ته سیگار کوچک که ضرری ایجاد نمی نماید و تغییری در محیط زیست ایجاد نمی نماید. اما در واقع یک ته سیگار نیست، ته سیگارهایی است که هر لحظه روی زمین انداخته می شوند و اگر کنار هم جمع شان کنید به بزرگ یک تپه، روی هم جمع می شوند. سالانه در جهان 4.5 تریلیون ته سیگار دور انداخته می گردد، در این مقیاس ته سیگار تاثیر زیادی روی خیابان ها، خاک و محیط زیست مان می گذارد و صد البته که احتمال آتش سوزی را افزایش می دهد.

اجزا سمی

تنباکو حاوی فلزات سنگین و دیگر مواد شیمیایی است که می تواند موجوداتی را که این ته سیگارها را به اشتباه می خورند مسموم کند. این عناصر سمی بعلاوه به درون خاک و آب هم راه می یابند. تجمع این عناصر مضر در خاک، تعادل شیمیایی خاکو اسیدیته آن را تغییر می دهد، که این هم به نوبه خود بر روی زندگی و سلامت گیاهانی که در خاک می رویند تاثیر می گذارد. مضرترین موادی که در خاکستر سیگار وجود دارند سرب، نیکل، تیتانیوم و روی هستند که به سرعت وارد خاک و آب می شوند و در آنجا به طور گسترده تجمع می یابند. طی هفته ها و به تدریج عناصری مانند آهن، باریم، استرونتیوم و منگنز شسته می شوند و خارج می شوند.

به جای مانده های کثیف

بیشتر مردم فکر می نمایند تنباکو و کاغذ ته سیگار و فیلتر آن موادی تجزیه پذیر هستند و به زودی جذب خاک می شوند. تنها قسمت کوچکی از این فرض درست است. فلزات از خاکستر سیگار به درن خاک و آب نفوذ می نمایند و به سختی و به کندی تجزیه می شوند و ممکن است تا دهه ها در خاک باقی بمانند. این به جای مانده های خطرناک بر گیاهانی که درون خاک می رویند و حیواناتی که در آن منطقه زندگی می نمایند و از این گیاهان تغذیه می نمایند و یا از آب آلوده می نوشند تاثیر می گذارد. رادیواکتیوتیه ای که از فسفات هایی که معمولا برای بارور کردن گیاه تنباکو از آن استفاده می گردد، منشا می گیرد، ممکن است برای سال ها در خاک باقی بماند. تجزیه فیلتر سیگار که از استات سلولز که یک نوع پلاستیک است ساخته می گردد، 12 سال طول می کشد! پس اصلا فکر نکنید ته سیگاری که روی زمین انداخته می گردد نهایتا تا هفته بعد غیب و جذب می گردد، خیر این ته سیگار ممکن است به مقدار عمر خود شما روی زمین بماند و بر آن تاثیر مخرب بگذارد.

چرخه آلودگی

گیاه تنباکو فلزات سنگینی مانند روی، کادمیوم و سرب را جذب می نماید و از این فلزات برای تغذیه و آفت کشی گیاهان تنباکو استفاده می گردد. این فلزات درون برگ تنباکو ذخیره می شوند و در نتیجه به سیگاری که با آن ساخته می گردد منتقل می شوند. به علاوه آسیبی که به افراد سیگاری وارد می گردد، این فلزات سنگین به وسیله خاکستر زسیگاری که روی زمین ریخته می گردد وارد خاک می شوند و علاوه بر آلوده کردن خاک، در نهایت وارد محصولات و علوفه ای که در زمین کاشته شده می شوند و به زنجیره غذایی ما و دام هامان وارد می شوند. به تدریج با مصرف این محصولات کشاورزی این مواد شیمیایی مضر درون بدن انسان و دام تجمع پیدا می نماید. برای مثال سرب بر روی فعالیت مغز تاثیر می گذارد و کادمیموم می تواند فرایند هضم غذا را با مشکل روبرو کند.

یک تصویر گسترده تر

از یک طرف صنعت دخانیات برای افرادی که در منطقه ها فقیر جهان زندگی می نمایند کار فراهم می نماید و به کارخانه هایی که آنها را استخدام می نماید سود می رساند. با این حال تاثیراتی که خاکستر و ته سیگار روی خاک می گذارند تنها بخش کوچکی از ضررهایی است که سیگار به محیط زیست ما وارد می نماید. سود آور بودن صنعت تنباکو باعث شده جنگل ها قطع شوند و از زمین آنها برای کاشت تنباکو استفاده گردد. همچینین برای پرورش تنباکو و رشد بیشتر و مصنوعی آن از کودهایی استفاده می گردد که خود برای محیط زیست مضر هستند.

بعلاوه جالب است که بدانید اگر گیاه تنباکویی که با استفاده از آن سیگار درست نموده اند مبتلا به بیماری ویروسی بوده باشد، خاکستر آن هم محتوی آن ویروس خواهد بود و با ریختن خاکستر در زمین های کشاورزی گیاهان سالم مان هم به این ویروس مبتلا می شوند و همانطور که شاید بدانید تنها راه درمان فعلی ویروس ها از بین بردن تمام گیاهان آلوده است! یعنی از بین بردن تمام محصول یک کشاورز!

پس دفعه دیگری که خواستید سیگاری روشن کنید، اگر به فکر خودتان نیستید و نمی خواهید ترک کنید، حداقل خاکستر و ته آن را روی زمین نیاندازید تا حیوانات و دیگر انسان های بی گناه تحت تاثیر آثار مخرب آن قرار نگیرند و زمین های کشاورزی نابود نشوند.

منبع: فوت و فن / ehow.com

به "می دانید خاکستر سیگار چه تاثیراتی روی خاک دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "می دانید خاکستر سیگار چه تاثیراتی روی خاک دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید