خبرنگاران بی توجهی به ذخایر هفت میلیارد تنی طلای شور دریاچه ارومیه

به گزارش وبلاگ مایکروتاچ، ارومیه- خبرنگاران- دریاچه ارومیه به عنوان شورترین دریاچه جهان با دارا بودن حدود هفت میلیارد تن نمک، معدنی در حد و اندازه آوازه جهانی است که در سایه بی توجهی به این ظرفیت، بهره برداری اقتصادی آنچنانی از آن نمی شود.

خبرنگاران بی توجهی به ذخایر هفت میلیارد تنی طلای شور دریاچه ارومیه

به گزارش وبلاگ مایکروتاچ، اولین شواهد استخراج نمک (با جوشاندن آب چشمه) از رومانی به دست آمده است؛ نمک یکی از متداول ترین و در عین حال بحث برانگیزترین مواد روی زمین است که بدون آن نمی توان زندگی کرد و زیادی آن هم سبب مرگ می شود.

در نیم نگاهی به تاریخ تعیین می شود که نمک به شدت برای چینی ها، عرب ها، رومیان و یونانیان با ارزش بوده است و این تا حدی رسیده که در برخی اوقات حقوق سربازان رومی با نمک پرداخت می شد؛ ممکن است باورتان نشود، اما جنگ هایی هم حتی بر سر نمک سرمی گرفتند.

جالب است بدانید امروزه تنها 6 درصد نمک تولید شده در جهان مصرف خوراکی دارد و از مابقی آن نیز 12 درصد صرف فرایند تصفیه آب، هشت درصد برای برف روبی، 6 درصد برای کشاورزی و مابقی 68 درصد آن نیز مصرف صنعتی دارد.

دریاچه ارومیه یکی از معادن بزرگ نمک در جهان به شمار می رود، به طوریکه که ظرفیت اقتصادی نمک این دریاچه به اندازه ای بالاست که بهرام طاهری از پژوهشگران برجسته حوزه محیط زیست ایران، ارزش اقتصادی آن را بیش از 100 میلیارد دلار عنوان می کند که بهره برداری حتی از یک هزارم این ظرفیت بزرگ اقتصادی می تواند منجر به انقلاب اقتصادی در منطقه شود.

برداشت سالانه 700 هزار تن نمک از دریاچه ارومیه

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در این زمینه در گفت وگو با خبرنگار وبلاگ مایکروتاچ گفت: میزان نمک موجود در دریاچه ارومیه بین 6 تا هفت میلیارد تن بوده و سالانه تا 700 هزار تن نمک از بستر این دریاچه برداشت می شود.

حجت جباری اضافه کرد: هم اکنون برداشت نمک از بستر دریاچه در استان آذربایجان غربی و توسط یک شرکت انجام می شود و در بخش آذربایجان شرقی به علت اینکه نمکی وجود ندارد، هیچ برداشتی صورت نمی گیرد.

وی با بیان اینکه برداشت نمک از دریاچه ارومیه در جهت شهرستان سلماس بوده، گفت: برداشت نمک خشک فقط در آق زیارت سلماس، قالقاچی و قره باغ ارومیه انجام می شود.

اطلاعی از میزان درآمدزایی برداشت نمک از دریاچه در دست نیست

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه میزان درآمد زایی از برداشت نمک دریاچه ارومیه برای سازمان محیط زیست تعیین نیست، گفت: مجوز اولیه برداشت نمک بر عهده سازمان صمت است و هر معدنی در خواست مجوز کند از محیط زیست فقط استعلام می شود تا از لحاظ زیست محیطی مسئله ای نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه امسال هفت شرکت برای برداشت نمک از دریاچه ارومیه مجوز گرفته اند، گفت: سال قبل 20 شرکت مجوز داشت که اغلب آن ها اقدام به برداشت نکردند.

جباری با اشاره به اینکه برای برداشت نمک فقط در مساحت های 20 هکتاری مجوز داده می شود، اضافه کرد: شرکت های مجوزدار مجازند تا برداشت در حد عمق 30 تا 40 سانتیمتری انجام داده و سپس پس از تسطیح مکان را تحویل محیط زیست می دهند.

وی با اشاره به نظارت محیط زیست بر جمع آوری و انتقال مناسب نمک های برداشت شده گفت: در سال گذشته با وجود مجوزهای بسیار فقط 2 شرکت برداشت کردند و بقیه برداشتی انجام ندادند.

به همین دلیل میزان درآمدزایی و اشتغال زایی حاصل از برداشت نمک دریاچه ارومیه شاید یکی از مهمترین بخش این گزارش باشد که متاسفانه در سایه پاسخگو نبودن اداره کل صمت بی جواب ماند.

خام فروشی نمک دریاچه ارومیه بی تدبیری است

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خام فروشی نمک دریاچه ارومیه بی تدبیری است، گفت: می توان صنایع تبدیلی منحصر به فردی در استان آذربایجان غربی ایجاد کرد که ارزش اضافه کرده برداشت نمک از این دریاچه بزرگ آب شور جهان را افزایش داد.

روح الله حضرت پور اضافه کرد: ایجاد صنایع تبدیلی نه تنها میزان بهره وری اقتصادی از نمک دریاچه ارومیه را چند برابر می کند، بلکه میزان اشتغال زایی را نیز چند 10 برابر افزایش خواهد داد.

وی با بیان اینکه متاسفانه برداشت نمک از دریاچه ارومیه و انتقال خام آن به خارج از استان در انحصار چند شرکت غیر بومی قرار گرفته است، گفت: برداشت غیر اصولی نمک توسط این شرکت ها و ریخته شدن بخشی از آن در جاده ها به هنگام حمل آن، سبب تخریب راه ها موصلاتی و زمین های کشاورزی به خصوص در منطقه انزل می شود.

حضرت پور با بیان اینکه مجوز هرگونه برداشت از نمک دریاچه ارومیه مستلزم دریافت مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست است، گفت: برداشت غیر اصولی نمک از دریاچه ارومیه منجر به تخریب محیط زیست خواهد شد که نباید این اتفاق رخ دهد.

نمک دریاچه ارومیه بدون تصفیه قابلیت خوراکی ندارد

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه نمک موجود در دریاچه ارومیه بدون تصفیه، قابلیت خوراکی ندارد گفت: تالاب ها بنابر ذات و ماهیت خود آلودگی های بالا دست خود را تصفیه و در بستر خود ته نشین می کند و دریاچه ارومیه نیز از این قاعده مستثنی نیست و لجنی از آلودگی های تصفیه شده اش را در بستر نمکی خود گنجانده است.

جلال غفارزاده با اشاره به فروش نمک بدون تصفیه دریاچه ارومیه در برخی از مناطق، گفت: متاسفانه برخی ها شخصا و در اندازه بسیار محدود اقدام به برداشت نمک از دریاچه ارومیه کرده و آن را به فروش می رسانند.

وی ادامه داد: باید اعلام کنیم که تبلیغ نمک دریایی خوراکی بدون مجوز بهداشتی در فضای مجازی ممنوع و غیر مجاز است و با ناقضان سلامت مردم و کسانی که با ادعای کذب و تبلیغات اغواگرانه سعی در فروش محصول خود را دارند، با جدیت برخورد می شود.

وی اضافه کرد: درج تبلیغات گمراه کننده بر روی بسته بندی نمک دریایی غیرمجاز بوده و سلامت شهفرایندان، خط قرمز معاونت غذا و دارو است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه نمک دریا دارای انواع ناخالصی از جمله مواد نامحلول مانند شن، ماسه، خاک، گچ و مواد آلوده کننده، مواد محلول سخت از جمله کلسیم و منیزیم و فلزات سنگین مانند سرب، جیوه، آرسنیک و کادمیوم است، گفت: نمک دریا می تواند عوارض نامطلوبی در دستگاه گوارش، کبد، کلیه ها و ریه ایجاد کند و حتی منجر به مسمومیت شود.

وی اضافه کرد: اختلال در جذب ریز مغذی ها همچون آهن و روی از دیگر مضرات استفاده از نمک دریا می باشد و این نمک فاقد ید کافی مطابق با استانداردهای اعلام شده برای پیشگیری از گواتر و اختلال های ناشی از کمبود ید است.

در چند سال گذشته به علت کاهش تراز آب دریاچه ارومیه درصد نمک در بستر آن بالا رفته است از این رو برداشت آن نه تنها خللی در کار ستاد احیا ایجاد نمی کند بلکه کمکی به احیای دریاچه خواهد بود.

بر این اساس برداشت نمک از بستر دریاچه با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست امکان پذیر است اما باید این برداشت از مکان های تعیین شده انجام شود تا آسیب به دریاچه ارومیه وارد نشود.

نمک به عنوان ماده اولیه در صنایع شیشه و شوینده مورد استفاده قرار می گیرد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران بی توجهی به ذخایر هفت میلیارد تنی طلای شور دریاچه ارومیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بی توجهی به ذخایر هفت میلیارد تنی طلای شور دریاچه ارومیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید