ترس بچه ها از دندانپزشکی

به گزارش وبلاگ مایکروتاچ، چه چیزی باعث ترس بچه ها از دندانپزشکی می شود؟ بهترین راه چاره برای از بین بردن ترس اطفال از کلینیک دندان پزشکی چیست؟ کاهش استرس و اضطراب بچه ها در دندان پزشکی چگونه قابل انجام است؟ در صورتی که کودک شما هم در مقابل رفتن به دندانپزشکی مقاومت می کند بهتر است با ما همراه باشید تا بهترین راه چاره ها برای از بین بردن ترس و استرس در این زمینه را مورد بررسی قرار دهیم.

ترس بچه ها از دندانپزشکی

ترس بچه ها از آمپول دندانپزشکی

ترس بچه ها از دندانپزشکی از جمله مسائل شایعی است که والدین با آن رو به رو هستند. اطفال اغلب به دلیل ابزارهایی که در دندان پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد ترسیده و سر و صدایی این ابزارها به استرس و ترس آن ها می افزاید، بر این اساس والدین می بایست با تدابیر هوشمندانه تلاش کنند تا ترس اطفال از دندانپزشکی را از بین برده و اندازه اضطراب را کاهش دهند. بچه ها زمانی که برای اولین بار به دندان پزشکی مراجعه می کنند با احساسات مختلفی از جمله ترس، هیجان، اضطراب و گاها غم رو به رو می شوند بر این اساس بهتر است با ترفندهای مختلف اندازه شجاعت را بهبود بخشید.

از جمله مهمترین مواردی که باعث می شود تا اطفال از بهترین کلینیک دندانپزشکی غرب تهران بترسند باید آمپول های بی حسی را در نظر داشته باشیم. سوزن این آمپول ها بی شک تمامی بچه ها را می ترساند، علاوه بر آن دردی که وارد شدن سوزن به لثه ایجاد می کند اغلب برای بچه ها غیر قابل تحمل بوده و این موضوع آن ها را به وحشت می اندازد در این زمینه بهتر است با فرزند خود صحبت کنید و به او اطمینان دهید که این درد تنها چند ثانیه دوام خواهد داشت.

همچنین احساس ضعیف بودن به هنگام دراز کشیدن روی صندلی دندان پزشکی، ترس بدون دلیل و بوی مواد استفاده شده در حین درمان نیز می تواند یکی از عوامل ممانعت بچه ها از رفتن به کلینیک شود. در این زمینه بهتر است از ترفندهای روانشناسی استفاده کرده و تجربیات موفقیت آمیز خود در هنگام مراجعه به کلینیک را با کودک در میان بگذارید.

ترس بچه ها از آمپول دندانپزشکی را چگونه کنترل کنیم؟

به منظور کنترل ترس بچه ها از آمپول دندانپزشکی بهتر است والدین وارد عمل شده و با راه چاره های گوناگون فرزند را به کلینیک برده و در این مورد با او ارتباط برقرار کنند تا ترس کودک به مرور با افزایش سن رشد پیدا نکند چرا که این موضوع باعث ایجاد مسائل مختلف برای دهان و دندان می شود.

برای کنترل ترس اطفال از دندان پزشکی بهتر است در ابتدا به کلینیکی معتبر مراجعه کنید، که قسمتی مخصوص را برای بچه ها در نظر گرفته باشد. محیط آرام دندان پزشکی باعث آرامش خاطر کودک شده و فرایند زیباسازی و تعمیر دندان های کودک را فراهم خواهد کرد. به فرزند خود یادآوری کنید که در صورت نرفتن به دندانپزشکی به مرور زمان دندان ها خراب شده و این موضوع ممکن است در آینده باعث ناراحتی او شود.

همچنین دندان پزشکاران مجرب همچون متخصص ارتودنسی در تهران تلاش خواهند کرد تا با ملایمت با کودک رفتار کنند در نتیجه می توانید به بهترین نحو از خدماتی که در ارائه می شود بهره مند شوید.

راه چاره مقابله با ترس بچه ها از دندانپزشکی

راه چاره های زیادی برای مقابله ترس بچه ها از دندان پزشکی وجود دارد، که در ادامه به معرفی و بررسی تاثیرگذارترین آن ها خواهیم پرداخت.

  • حضور 1 نفر از والدین در کنار کودک موثر است

حتما 1 نفر از والدین باید در زمان انجام کار در کنار کودک باشد تا ترس اطفال از دندان پزشکی از بین برود. اینطور بگوییم که حضور مادر یا پدر قوت قلبی برای کودک بوده و بر این اساس اندازه تعامل او را افزایش خواهد داد. بهتر است این فرد ثابت باشد، به عنوان مثال اگر فرزند شما همراه با مادر به کلینیک دندان پزشکی اطفال و بچه ها مراجعه می کند همواره با او به دندانپزشکی برود چرا که به این موضوع عادت کرده است و تغییر دادن آن باعث اضطراب و استرس می شود.

  • کودک را برای رعایت سلامت دندان تشویق کنید

همواره کودک خود را برای رعایت سلامت دهان و دندان تشویق کنید، این موضوع شرایطی را فراهم خواهد کرد تا او به این کار ترغیب شده و بر این اساس همواره از مسواک و نخ دندان استفاده کند. همچنین توصیه می کنیم تا بعد از هر بار رفتن به کلینیک او را تشویق کرده و تلاش کنید خاطره ای خوب برای او بسازید تا در آینده احساس ترس بچه ها از دندانپزشکی از بین برود.

  • رفتن به دندانپزشکی را به تعویق نیندازید

بهتر است سالی 3 الی 4 بار فرزند را به دندان پزشکی ببرید این موضوع باعث خواهد شد تا از سلامت دهان و دندان او اطمینان حاصل کنید. در نتیجه دندانپزشک با ملایمت بیشتری فرآیند کار را دنبال خواهد کرد و این اقدام یکی از مهمترین روش های مقابله با ترس بچه ها از دندانپزشکی خواهد بود. همچنین توصیه می شود تا بهترین کلینیک دندانپزشکی غرب تهران را یافته و به آن جا مراجعت کنید تا درمان به بهترین نحو انجام شود.

  • بهتر است فرزند خود را در حین کار در آغوش بگیرید

بهتر است در زمان انجام کار دندانپزشک و شروع معاینه کودک را در آغوش بگیرید، این موضوع باعث افزایش اندازه امنیت و آرامش خواهد شد. در نتیجه او را از سنین پایین به دندان پزشکی ببرید و به او نشان دهید که هیچ ابزاری به او آسیب وارد نخواهد کرد. در آغوش کشیدن اطفال این اطمینان را خواهد داد که هیچ مسئله ای آن ها را تهدید نمی کند به همین دلیل این روش را نیز در نظر داشته باشید.

کاهش استرس بچه ها و اطفال از آمپول دندانپزشکی

کاهش استرس بچه ها و اطفال از آمپول دندانپزشکی با بکارگیری روش های مختلف قابل انجام است. در این زمینه بهتر است به موارد زیر توجه داشته باشید تا موجب از بین رفتن ترس اطفال از دندانپزشکی شوید.

  • در هنگام بازی دندانپزشک کودک خود شوید

یکی از بهترین اقدامات قابل انجام برای کاهش ترس بچه ها از دندان پزشکی یادگیری همراه با بازی است. برای یک بار هم که شده نقش دندانپزشک را ایفا کنید. بر این اساس یک محیط آرامشبخش برای فرزندتان ایجاد کرده و با کلمات محبت آمیز صحنه ای مناسب ایجاد کنید. در این بازی از مزایای مسواک زدن صحبت کرده و او را آموزش دهید. این موضوع موجب از بین رفتن ترس اطفال می شود.

  • استفاده از ژل بی حسی دندان کودک به جای آمپول

ترس کودک از آمپول نباید جلوی فرآیند درمان را بگیرید به همین دلیل اگر کودک به دلیل درد بیش از حد سوزن از آمپول می ترسد بهتر است از دندانپزشک یا متخصص درمان ریشه دندان بخواهید تا از ژل بی حسی دندان استفاده کند که دردی نداشته و همچنین تصویری ترسناک را برای کودک دلبند شما ایجاد نخواهد کرد.

  • پیش از مراجعه به کلینیک با دندانپزشک صحبت کنید

در زمان صحبت با کودک خود بهتر است به کلماتی که بکار می برید دقت داشته باشید، استفاده از واژه هایی چون درد، آمپول و … می تواند موجب ترس اطفال از دندان پزشکی شود ، بر این اساس توصیه می شود تا از کلمات مناسب استفاده کرده و او را تشویق کنید. همچنین به او بگویید که پزشک با مهربانی با او رفتار کرده و سریعا کار را تمام خواهد کرد.

  • فرآیند درمان را به صورت دقیق توضیح ندهید

توصیه می شود تا به هیچ عنوان فرایند درمان را برای بچه ها توضیح ندهید، روحیه او را بالا ببرید به این ترتیب ترس بچه ها از دندانپزشکی از بین خواهد رفت. در ابتدا فضای کلینیک را برای او توصیف کنید و به او بگویید که تمامی بچه ها همسن و سال او به دندانپزشکی می روند تا دندان های زیبا داشته باشند. این موضوع باعث ترغیب شدن کودک شده و اندازه استرس او را کاهش خواهد داد.

بر این اساس با توجه به نکات فوق با استفاده از ترفندهای گوناگون این امکان را دارید تا سلامت دهان و دندان فرزند خود را تضمین کرده و ترس او از دندانپزشکی را از بین ببرید.

منبع: یک پزشک

به "ترس بچه ها از دندانپزشکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترس بچه ها از دندانپزشکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید