به چشمانم نه، به توانمندی هایم بنگر

به گزارش وبلاگ مایکروتاچ، نابینایان به عنوان قشری از جامعه انتظار دارند توانمندی هایشان دیده و حقوق شهروندی آن ها به رسمیت شناخته گردد.

به چشمانم نه، به توانمندی هایم بنگر

بیست و سومین روز از ماه مهر روزی است که در تقویم جهانی به ساکنان سرزمین تاریکی تعلق دارد، همان هایی که روشنی دلهایشان بر تاریکی چشم هایشان پیروز است و عصای سفید برای آن ها حکم چشمانی را دارد که راه را برای حضورشان در محیط جامعه هموارترمی نماید.

روز جهانی عصای سفید با هدف کوشش برای رفع کردن مسائل نابینایان، مناسب سازی محیط و ساخت زندگی آرام و بدون دغدغه ای برای این قشر نامگذاری شده است تا شاید چشمان بیشتریت جامعه به روی مسائل این قشر بیناتر گردد.

مناسب سازی فضای شهر و روستا زمینه حضور بیشتر نابینایان را در جامعه فراهم می نماید.

شاید حفره کوچکی در پیاده روی یک خیابان برای افراد غیر معلول موضوع مهمی نباشد و اصلا به چشم نیاید، اما گاهی همین حفره کوچک برای معلولان و به ویژه نابینایان چاهی عمیق محسوب می گردد و در بعضی موارد زمینه بروز حوادثی برای فرد معلول می گردد.

مهرشاد خورشیدی جوان سی ساله روشندلی است که در شهر گرگان زندگی می نماید و اخیرا هنگام پیاده روی دچار حادثه ای شده است.

او با گلایه از مناسب نبودن پیاده رو های شهر گرگان برای تردد نابینایان و نبود مبلمان شهری مناسب گفت: مدتی پیش هنگام بازگشت از پیاده روی در محور ناهارخوران گرگان به دلیل جانمایی نامناسب خط زرد ویژه نابینایان با درختی که کج شده بود برخورد کردم و از قسمت سر دچار آسیب شدم.

خورشیدی اضافه نمود: در بعضی از پیاده رو های گرگان خط زرد تعبیه نشده است و هنگام راه رفتن مسائلی را برای فرد معلول ایجاد می نماید.

اوادامه داد: معضلات پیاده رو های شهر گرگان زمانی برای افراد نابینا بیشتر به چشم می آید که فرد نابینا در سفر به شهر های بزرگتر تردد در پیاده رو های آن شهر را تجربه می نماید و من این تجربه را در شهر مشهد داشتم.

خورشیدی با اشاره به حضور کمرنگ افراد نابینا در جامعه گفت: بسیاری از خانواده هایی که فرزند نابینا دارند با تصور اینکه فرزندشان نمی تواند از پس کار های خود بر بیاید و یا اینکه مسئله ای برایش به وجود بیاید اجازه نمی دهند که به تنهایی بیرون بروند و این کار افراد نابینا را جامعه جدا می نماید.

خورشیدی گفت: خانواده من هم در ابتدا مخالف تنها بیرون رفتن من بودند و بیشتر تردد من با آژانس انجام می شد، اما به مرور زمان با این موضوع کنار آمدند و حالا من به تنهایی در سطح شهر رفت و آمد می کنم.

او درباره شرایط اشتغال افراد نابینا گفت: من به کار تایپ مشغول هستم و به چند ارگان دولتی و خصوصی برای کار مراجعه کردند، اما متاسفانه به جای تماشا توانمندی ها به معلولیت ما توجه می گردد و این موضوع برای فرد نابینا بسیار ناامید نماینده است.

خورشیدی گفت: مدتی پیش برای کار به یکی از شرکت های خصوصی مراجعه کردم و به من گفته شد توانمندی من مورد قبول است و با من تماس گرفته می گردد، اما پس از مدتی که خبری از آن ها نشد، مجدد به شرکت مراجعه کردم و دوباره به من گفته شد من در اولویت هستم، اما در نهایت خبری نشد و تصور من این است که نابینا بودن من دلیلی بر این موضوع است.

او ادامه داد: بهتر بود همان ابتدا دلیل رد شدن به من گفته می شد تا اینکه من بی فایده امیدوارم شوم.

خورشیدی اضافه نمود: در قانون ذکر شده که حقوق معلولان باید حداقل قانون اداره کار باشد، اما این موضوع در استان گلستان و بسیاری از نقاط کشور رعایت نمی گردد.

او گفت: از مسئولان انتظار داریم نگاه ویژه ای به معلولان داشته باشند و حق و حقوق آن ها در جامعه رعایت گردد.

گاهی بعضی افراد در روبرو شدن با افراد معلول و کم توان ترحم خود را نشان می دهند و یا قصد یاری به این افراد را دارند که روبروه شدن با این موضوع برای همه معلولان یکسان نیست.

ترحم جامعه نسبت به نابینایان ناراحت نماینده است

خورشیدی در این مورد گفت: ترحم بعضی از افراد جامعه برای معلولان ناراحت نماینده است، به عنوان مثال بعضی افراد با تماشا یک فرد نابینا پولی به او می دهند و یا هنگام خرید کردن هزینه خرید فرد نابینا را پرداخت می نمایند، شاید این افراد این کار ها را با حسن نیت انجام دهند، اما به افراد معلول نابینا که برای خود درآمدی دارند و مستقل هستند حس بدی منتقل و موجب ناراحتی آن ها می گردد.

او اضافه نمود: یکی دیگر از مواردی که چندین بار برای من رخ داد این است که بعضی از افراد از روی دلسوزی سعی می نمایند به افراد نابینا هنگام تردد در پیاده رو یاری نمایند، اما در بیشتر این مواقع موجب گمراهی فرد نابینا می شوند چراکه فرد نابینا به محل زندگی خود آشنایی کافی دارد و می تواند راه خود را پیدا کند، اما یاری دلسوزانه این افراد به ضرر فرد نابینا تمام میگردد و بهتر است این یاری ها با پرسش از خود فرد معلول انجام گردد.

خورشیدی گفت: تهیه عصا یکی از مسائلی است که روشندلان با آن روبرو هستند و بعضی از خانواده ها توان تهیه آن را ندارند و انتظار داریم این قلم به راحتی در اختیار روشندلان قرار گیرد.

او اضافه نمود: عصا های سفید بسته به جنس و کیفیت عمر متفاوتی دارد، بعضی عصا ها هوشمند هستند و تردد را برای فرد معلول راحت تر می نمایند و عمر بیشتری هم دارنداما عصا های مقرون به صرفه در برخورد با خودرو ها به سرعت می شنمایند.

خورشیدی از رانندگان وسیله نقلیه خواست تا هنگام رد شدن افراد نابینا از خیابان با آن ها به آن ها توجه نمایند تا مواردی نظیر گیر کردن عصا به لاستیک خودرو ها و یا آسیب رسیدن به افراد نابینا کاهش پیدا کند.

در روبرو شدن با افراد معلول و به ویژه نابینایان متوجه می شویم بیشتر این افراد توانمند و تحصیل نموده هستند.

توانمندی معلولان دیده نمی گردد

مدیرعامل انجمن نابینایان استان گلستان دراین باره گفت: بیشتر افراد نابینا تحصیلات دانشگاهی در مقطع لیسانس و فوق لیسانس دارند و شرایط جسمی آن ها محدودیتی برای ادامه تحصیل نشده است.

رئیسی با بیان اینکه نباید توانمندی افراد نابینا را دست کم گرفت، اضافه نمود: ما در بین نابینا ها افرادی داریم که نابینای مطلق هستند، اما به کار تعمیرات ماشین مشغول هستند و شرایط جسمی آن ها به هیچ وجه محدودیتی برای این افراد محسوب نمی گردد.

او ادامه داد: حتی بسیاری از معلولان در زمینه کار هایی مانند تایپ دانشگاهی فعال هستند و شاید به دید دیگران تایپ مسائل ریاضی برای نابینا ها کاری مشکل باشد، اما این افراد از پس این کار ها برمی آیند.

رئیسی گفت: یکی از مسائل بزرگ نابینایان دیده نشدن توانمندی آن هاست به همین خاطر بیشتر این افراد در پی یادگیری کار هایی می روند که در باور عموم جامعه انجام آن کار برای فرد معلول غیرممکن است تا ثابت نمایند توانمندی لازم برای هر کاری را دارند.

گلستان بیش از 9 هزار نابینا دارد

به سراغ معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی گلستان رفتیم تا از جمعیت آمار مبتلا به نابینایی در استان آگاه شویم.

مریم رضایی گفت: در استان گلستان 9 هزار و 197 معلول نابینا حضوردارند که از این تعداد 5 هزار و 732 نفر از نابینایان خیلی شدید وشدید یاری هزینه زندگی (مستمری) دریافت می نمایند.

او اضافه نمود: از جمعیت نابینایان استان 566 نفر نابینای خیلی شدید (مرد 300 و خانم 266 نفر)، هزار و 814 نفر نابینایی شدید (مرد 1069 نفر و خانم 745 نفر) و مابقی در حد بینایی میانه وخفیف هستند.

رضایی ادامه داد: آمار کل کم بینایی کشور 187 هزار و 296 نفر است و استان گلستان دارای 7 هزار و 642 نفرکم بیناست که 4 درصد از جمعیت آمار کم بینایان کشور را تشکیل می دهد.

او اضافه نمود: در حال حاضر 553 دانش آموز نابینا و کم بینا در استان داریم که هزینه تحصیلی دریافت می نمایند.

رضایی با اشاره به اقداماتی که برای توانمندسازی نابینایان در استان اجرا شده است، گفت: گلستان دارای دو انجمن فعال نابینایان است که درراستای اجرای طرح های توانمند سازی، اشتغال، مسکن و آموزش حرفه به مددجویان نابینا ارائه خدمت می نمایند.

او اضافه نمود: تسهیلات اشتغال زایی (مبلغ 100 میلیون تومان با سود 4 درصد و باز پرداخت هفت ساله)، تسهیلات تحصیلی، تسهیلات مسکن (مبلغ صد میلیون تومان وام بلاعوض در شهر ها و روستا)، تسهیلات یاری هزینه درمان، تسهیلات یاری هزینه ایاب و ذهاب، تسهیلات یاری هزینه مناسب سازی و اعطای وسایل توانبخشی (عصای سفید، بهدید، ساعت گویا، پرکینز) از جمله خدماتی است که رایگان به نابینایان اعطا می گردد.

رضایی در پاسخ به این سوال که آیا حقوق شهروندی برای نابینایان در استان رعایت شده است، گفت: مناسب سازی معابر (جهت ویژه نابینایان در مرکز استان و بعضی شهرستانها) اجرایی شده است.

او اضافه نمود: ایجاد بخش ویژه نابینایان در کتابخانه های عمومی میرفندرسکی وکتابخانه عمومی گنبدکاووس (تجهیز کتاب های با خط بریل)، راه اندازی کتابخانه صوتی ویژه نابینایان از سال 1394 در محل انجمن نابینایان هم اندیش نور گرگان و تجهیز باجه های ای تی ام بعضی بانک ها بصورت گویا از دیگر اقداماتی است که برای رفاه حال نابینایان اجرا شده است.

به رسمیت شناختن حقوق شهروندی نابینایان و تسهیل شرایط حضور آن ها در جامعه در کنار فرهنگ سازی رفتاری افراد جامعه در برخورد با این قشر زمینه حضور افراد نابینا در جامعه و شکوفا کردن توانمندی هایشان را تسهیل می نماید.

گزارش از مونا محمدقاسمی

وبلاگ مایکروتاچ گلستان گرگان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "به چشمانم نه، به توانمندی هایم بنگر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به چشمانم نه، به توانمندی هایم بنگر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید