بخش هایی از برج و باروی قلعه کهنک در خراسان جنوبی کشف شد

به گزارش وبلاگ مایکروتاچ، بخش هایی از برج و باروی قلعه کهنک و فضاهای جانبی آن، در فصل پنجم کاوش کارآموزی دانشجویان باستان شناسی دانشگاه بیرجند در محوطه باستانی کهنک سربیشه واقع در خراسان جنوبی کشف شد.

بخش هایی از برج و باروی قلعه کهنک در خراسان جنوبی کشف شد

محمد فرجامی، سرپرست فصل پنجم کاوش آموزشی باستان شناسی در محوطه کهنک سربیشه امروز از کشف بخش هایی از یرج و باروی قلعه کهنک در بیرجند خراسان جنوبی اطلاع داد.

به گفته وی، این سازه های معماری مربوط به دوره های سلجوقی تا ایلخانی است و مصالح غالب شامل چینه، لاشه سنگ، خشت، ملات گل و گچ است.

در این فصل از کاوش ها یک آجر تراش با نقش ترکیبی بدن شیر و سر انسان مربوط به دوره سلجوقی، اشیای مختلفی از قبیل مهره های سنگی و لعابی، اشیا مفرغی، الوارهای مربوط به سقف فضاهای معماری، چند ظرف سفالی مربوط به قرون ششم و هفتم هجری و ... به دست آمد. در این فصل دانشجویان در یک ترانشه، کاوش آموزشی را در بخش مرکزی محوطه و محل معروف به قلعه کهنک به خاتمه رساندند.

فرجامی گفت:

ترانشه ایجاد شده در ابعاد 8 در 10 متر از جمله ادامه فعالیت های باستان شناسی فصل چهارم شمرده می گردد. در کاوش های انجام شده در این ترانشه، سازه های معماری مربوط به قرون سوم و چهارم هجری و دوران میانه اسلامی و قطعات سفال مربوط به این دوران است.

فصل پنجم کاوش آموزشی باستان شناسی در محوطه کهنک سربیشه به سرپرستی مشترک محمد فرجامی و علی زارعی با مجوز رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و با هدف آموزش شیوه های کاوش باستان شناسانه به دانشجویان گروه باستان شناسی دانشگاه بیرجند انجام می گردد.

منبع: کجارو / خبرگزاری مهر

به "بخش هایی از برج و باروی قلعه کهنک در خراسان جنوبی کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخش هایی از برج و باروی قلعه کهنک در خراسان جنوبی کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید