ارتقای دانش مرمتی در ایران به کمک ایسکارسا

به گزارش وبلاگ مایکروتاچ، اعضای کمیته بین المللی آنالیز و بازسازی سازه های میراث معماری، برای به اشتراک گذاشتن تجربیات خود در زمینه بازسازی آثار تاریخی، به ایران آمدند.

ارتقای دانش مرمتی در ایران به کمک ایسکارسا

ایسکارسا، کمیته علمی بین المللی بررسی و بازسازی سازه های میراث معماری است که در سال 1996 و به ریاست جورجو کروجی تاسیس شد. در این کمیته، متخصصان رشته های مختلف از کشورهای متفاوت جهان، علم و تجربه خود را در رشته های بازسازی و سازه های میراث معماری به اشتراک می گذارند. اعضای این کمیته، پس از تایید از سمت موسسه ایکوموس کشور مربوطه، به کمیته معرفی شده و پس از تایید صلاحیت، به عنوان عضو کمیته انتخاب می شوند.

کشور ایران نیز پس از چند سال عضویت در این کمیته، اکنون توانسته است برای نخستین بار، کارگاه آموزشی بازسازی و استحکام بخشی بناهای تاریخی را با همکاری ایسکارسا (گروه بین المللی تحلیل و بازسازی سازه های میراث معماری) و اداره کل میراث فرهنگی استان تهران برگزار کند. در این کارگاه، کارشناسان داخلی و خارجی به مدت سه روز از تاریخ 28 مهرماه، در سالن شهید مدرس در وزارت دارایی، جنب کاخ گلستان تهران، شرکت داشته اند.

از جمله مباحث این دوره آموزشی، ضوابط و استانداردهای بین المللی حفاظت، مطالعات آرشیوی و مداخله تاریخجه بنا در بازسازی آن، روش های مستندسازی مطالعات هندی آسیب نگاری، روش های ساده تشخیص غیر مخرب و رفتار عناصر سازه ای در برابر بارها، روش های مداخله، روش های تشخیص آسیب ها و ارزیابی سازه ای و تحلیل سازه ای از طریق اعضای ایسکارسا تشریح شد . بازسازی مدرسه سپهسالار قدیم و بناهای دیگر نیز از طریق کارشناسان ایرانی به عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفت.

اساتید سازه و بازسازی شرکت کننده در این کارگاه ها در قالب دو گروه به استان های اصفهان، خوزستان، زنجان، سمنان، فارس، قزوین، لرستان و همدان سفر کرده و مسائل سازه ای بناهایی مانند سازه های آبی شوشتر، آرامگاه دانیال نبی در شوش، پل قدیم دزفول و قلعه شوش، میدان نقش جهان، سی و سه پل، مسجد جامع همدان، پل گاومیشان، و قلعه فلک الافلاک در استان لرستان را از نزدیک بررسی خواهد کرد.

عکس: خبرگزاری مهر

منبع: کجارو / خبرگزاری مهر

به "ارتقای دانش مرمتی در ایران به کمک ایسکارسا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتقای دانش مرمتی در ایران به کمک ایسکارسا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید