امشب به آسمان نگاه کن!

به گزارش وبلاگ مایکروتاچ، خبرنگاران: امشب دومین پدیده مجذوب کننده اَبَر ماه در امسال اتفاق می افتد و درخشندگی آن، آسمان دهمین شب مُرداد را روشن خواهد نمود.

امشب به آسمان نگاه کن!

به گزارش ایرنا، در پدیده ابَرَماه یا ماه افروختگی(supermoon)، ماه در حالت قرص کامل قرار گرفته است و به نزدیکترین فاصله به کره زمین می رسد به همین علت از روی زمین نسبت به شب های دیگر، بزرگتر از معمول و درخشان تر مشاهده می گردد. سال جاری در 12 تیر نیز یک پدیده اَبرَ ماه رُخ داد.

مُدرس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان روز سه شنبه در باره این پدیده نجومی به خبرنگار ایرنا گفت: اَبَرماه یک پدیده جالب و مجذوب کننده نجومی و رصدی است که سال جاری برای دومین بار در چهاردهم ماه مُحرم مصادف با دهم مرداد جاری اتفاق می افتد.

مرتضی بارونی اضافه نمود: امشب ما از روی زمین، ماه را نسبت به شب های دیگر بزرگتر و درخشانتر می بینیم و برترین لحظه برای رصد این پدیده، هنگام طلوع یا غروب ماه در نزدیک خط افق است زیرا در این لحظه می توان ماه را در مقایسه با عوارض زمینی مانند ساختمان، کوه یا درختان بهتر مشاهده کرد.

وی با بیان اینکه امشب ماه نسبت به زمانی که در کوچکترین حالت خود مشاهده می گردد، حدود 15 درصد در میزان قُرص و 30 درصد از نظر روشنایی بیشتر جلوه می نماید، گفت: علت علمی پدیده مذکور این است که کُره ماه، امشب در فاصله کمتری نسبت به زمین قرار می گیرد.

این کارشناس فیزیک با اشاره به اینکه مدار ماه به دور زمین، بیضی شکل است، اعلام نمود: به همین علت ماه در بعضی مواقع به زمین نزدیکتر می گردد.

بارونی، فاصله ماه تا زمین را بر حسب حرکت در مدار بیضی شکل بین 356 هزار تا400 هزار کیلومتر بیان کرد و اضافه نمود: این اختلاف فاصله سبب ایجاد پدیده هایی مانند اَبرَ ماه و بزرگتر دیده شدن آن از دید ناظر زمینی می گردد.

وی ادامه داد: امشب ماه در فاصله حدود 357 هزار کیلومتری با زمین قرار می گیرد.

این کارشناس نجوم با بیان اینکه امشب ماه کامل حدود ساعت 19 و 40 دقیقه با غروب خورشید، از سمت شرق طلوع می نماید، اعلام نمود: ماه فردا صبح بین ساعت چهار تا پنج صبح نیز با طلوع خورشید، در سمت غرب آسمان غروب می نماید.

بارونی اضافه نمود: لحظه طلوع و غروب اَبَر ماه با توجه به جلوه های بصری ویژه و زیبایی که دارد، فرصت بسیار مناسبی برای رصد و عکاسی از آن است.

وی با بیان اینکه اَبَر ماه بعدی حدود 30 روز آینده مصادف با نهم شهریور اتفاق می افتد، اعلام نمود: در بعضی از فرهنگ ها، نام های مختلفی برای اَبَرماه انتخاب نموده اند که یکی از دلایل اصلی آن، تمایز بین این پدیده در زمان های مختلف است اما این نامگذاری ها مانند اَبَر ماه آبی به این معنی که رنگ ماه تغییر می نماید، نیست.

منبع: توریسم آنلاین

به "امشب به آسمان نگاه کن!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امشب به آسمان نگاه کن!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید