اقیانوس اطلس در حال فروپاشی است!

به گزارش وبلاگ مایکروتاچ، تحقیقات سال گذشته دانشمندان نتایج نگران نماینده ای مبنی بر فروپاشی یکی از جریان های بزرگ اقیانوسی زمین یعنی اقیانوس اطلس داشت؛ متاسفانه تحقیقاتی که اخیرا اجرا شده اند از این نتایج پشتیانی می نمایند.

اقیانوس اطلس در حال فروپاشی است!

تینا مزدکی: تغییرات آب و هوایی در از زمان حضور بشر غیرقابل انکار و غیرقابل توقف است؛ نگاه اجمالی به آینده می تواند ظرفیتی را برای دنیا فراهم کند برای آنچه در آینده پیش خواهد آمد، آماده گردد. با این حال، این یک منظره وحشتناک است. یکی از مهم ترین بخش های مطالعه نو، یک سیستم هشدار اولیه است که به وسیله اقیانوس شناس دانشگاه اوترخت و همکارانش شناسایی شده است. بر اساس گزارشات آن ها توانستند یک سیگنال هشدار اولیه مبتنی بر فیزیک ایجاد کنیم که شامل حرکت آب شور در مرز جنوبی اقیانوس اطلس است.

گردش واژگونی نصف النهار اقیانوس اطلس (AMOC) یک سیستم بزرگ از جریان های اقیانوسی است که آب گرم شور را به شمال منتقل می نماید. این آب در سفر پر پیچ و خم خود به سمت شمال خنک می گردد و این سفر آن را متراکم تر می نماید. با غرق شدن آب سرد، آب اقیانوس های دیگر به داخل کشیده می گردد تا سطح را پر کند و سیستم گردش را دوباره به سمت جنوب راهنمایی می نماید.

AMOC از اواسط دهه 1900 به طور چشمگیری کاهش یافته است. با افزایش سهم آب شیرین ناشی از ذوب یخچال ها و بارندگی بیشتر، غلظت نمک در آب دریا کاهش می یابد و آب شور کمتر متراکم می گردد و روند را مختل می نماید و کل چرخه را تضعیف می نماید. اکنون، با مدل سازی این سیستم های اقیانوسی، این تیم راهی برای تشخیص نزدیک شدن به زمان نقطه اوج AMOC پیدا نموده اند، آن ها متوجه شدند که در این زمان روند کاهش آب شور در جنوبی ترین مرز اقیانوس اطلس کند می گردد.

بر اساس گفته دانشمندان AMOC اگر به اوج برسد احتمالا یک تا چهار دهه در آن حالت قرار خواهد داشت اما مسئله این است که فقط از سال 2004 به طور مستقیم نظارت شده است. بنابراین برای درک مسیر کامل، روند کند شدن فعلی به مقدار کافی طولانی نبوده است. در نتیجه، دانشمندان فعلا مجبورند از شاخص های غیرمستقیم برای یافتن پاسخ سوالات خود استفاده نمایند.

جریان های نزدیک تر به سطح اقیانوس که در سراسر اقیانوس اطلس در حال گردش هستند، بر اساس دمای سطح دریا به رنگ های متفاوتی نشان داده می شوند. (ناسا/مرکز پرواز فضایی گودارد)

بنابراین، این تیم هنوز نتوانسته تمام عوامل را برای پیش بینی دقیق زمان فروپاشی AMOC مطالعه کند، اما آنها معتقدند که لحظه فاجعه بسیار نزدیک تر از آن چیزی است که بسیاری از شبیه سازی های فعلی نشان می دهند. مدل سازی نو به جای کوشش برای پیش بینی زمان بندی، نقطه اوج ناشی از آب شیرین را آنالیز می نماید. اما داده های به دست آمده نشان می دهد که AMOC نسبت به تغییراتی که بیشتر مدل های آب و هوایی به آن اشاره نموده اند بسیار حساس تر است. با این حال پژوهش های اکنون تحقیقات گذشته را تایید می نمایند.

منبع: sciencealert

227323

منبع: خبرآنلاین

به "اقیانوس اطلس در حال فروپاشی است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقیانوس اطلس در حال فروپاشی است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید