کشف سلول هایی که در واکنش سیستم ایمنی به عفونت های تنفسی نقش دارند

به گزارش وبلاگ مایکروتاچ، یک گروه بین المللی از پژوهشگران در آنالیز جدیدی، سلول های جدیدی را کشف کردند که در واکنش سیستم ایمنی به عفونت های تنفسی نقش مهمی دارند.

کشف سلول هایی که در واکنش سیستم ایمنی به عفونت های تنفسی نقش دارند

به گزارش وبلاگ مایکروتاچ و به نقل از ساینس دیلی، یک گروه بین المللی از دانشمندان، نوع جدیدی از سلول های ایمنی حاوی آنتی ژن را کشف نموده اند. این سلول ها که از خانواده عظیم سلول دندریتیک(dendritic cells) هستند، نقش مهمی در ارائه آنتی ژن به سلول های ایمنی دیگر هنگام بروز عفونت های ویروسی تنفسی دارند و شاید بتوانند این موضوع را شرح دهند که چگونه پلاسما، به تقویت واکنش های ایمنی در بیماران مبتلا به عفونت ویروسی یاری می نماید.

التهاب و مصونیت ایمنی

هنگامی که بدن با عفونت روبرو می گردد، با التهاب و تب واکنش نشان می دهد. بروز تب و التهاب نشان می دهد که سیستم ایمنی در حال اجرا دادن کار خود است و بسیاری از سلول ها را مانند سربازان ارتش، به فعالیت ترغیب می نماید تا با ارائه آنتی ژنی که توسط سلول های ایمنی منتشر می گردد، سلول های عفونی شده را از بین ببرند.

چند نوع سلول دندریتیک در بدن وجود دارند که کار انتشار آنتی ژن را انجام می دهند. نخستین نوع از سلول های دندریتیک، بدن را برای یافتن مهاجمان خطرناک آنالیز می نمایند؛ حتی اگر هیچ عفونتی وجود نداشته باشد. هنگامی که التهاب ناشی از عفونت پیش می آید، گروه دیگری از سلول های دندریتیک، از مونوسیت های التهابی منتشر می شوند. از آنجا که سلول های دندریتیک نشات گرفته از مونوسیت ها به سادگی از خون انسان به دست می آیند، این سلول ها همواره به عنوان سلول های مهمی در ارائه آنتی ژن شناخته شده اند. در هر حال، آزمایش های بالینی که با استفاده از سلول های دندریتیک حاصل از مونوسیت ها در حوزه درمان سرطان صورت گرفته اند، ناامیدنماینده بوده اند.

این پژوهش جدید نشان می دهد که سلول های دندریتیک حاصل از مونوسیت ها، سلول های ضعیفی در ارائه آنتی ژن هستند اما اشتباها دارای این عملکرد معرفی شده اند.

دانشمندان، موش های مبتلا به عفونت تنفسی ویروسی را مورد آنالیز قرار دادند تا سلول های حاصل از مونوسیت ها را از دیگر سلول های دندریتیک هنگام واکنش آنها به عفونت جدا نمایند. آنها دریافتند که سلول های دندریتیک حاصل از مونوسیت ها وجود دارند اما آنتی ژن ها را ارائه نمی دهند.

بارت لمبرت(Bart Lambrecht)، از پژوهشگران این پروژه گفت: این کشف غافلگیرنماینده ای برای ما بود زیرا ما فکر می کردیم که سلول های حاصل از مونوسیت، سلول هایی عالی در ارائه آنتی ژن به خصوص هنگام بروز التهاب هستند. اکنون ما دریافتیم که نوع جدیدی از سلول های دندریتیک وجود دارند که این کار را انجام می دهند. این کشف، اطلاعات ما را در خصوص سیستم ایمنی تغییر می دهد و نقش مهمی در درک عفونت های تنفسی ویروسی و دیگر بیماری های التهابی دارد.

مارتین گولیامز(Martin Guilliams)، از پژوهشگران این پروژه گفت: این کار مدیون کوشش های بی وقفه یک گروه عظیم است و نهایتا توانست رمز پیچیده سلول های دندریتیک را آشکار کند. اکنون یافته های پژوهشی دو دهه اخیر، بیشتر معنا می یابند.

شارلوت اسکات(Charlotte Scott)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما در این پژوهش توانسته ایم همه یافته های چند سال اخیر را مورد آنالیز قرار دهیم و سلول های جدیدی را شناسایی کنیم.

این پژوهش، در مجله Immunity به چاپ رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "کشف سلول هایی که در واکنش سیستم ایمنی به عفونت های تنفسی نقش دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف سلول هایی که در واکنش سیستم ایمنی به عفونت های تنفسی نقش دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید