هوش مصنوعی چند طرح نو از خطوط نازکاها را شناسایی کرد

به گزارش وبلاگ مایکروتاچ، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، هوش مصنوعی چند طرح نو از خطوط نازکاها را شناسایی کرد.

هوش مصنوعی چند طرح نو از خطوط نازکاها را شناسایی کرد

خطوط نازکا، گروهی متشکل از صدها ژئوگلیف اسرارآمیز است که در صحرای پرو حک شده اند و حدود یک قرن است که دانشمندان را حیرت زده نموده اند. افرادی از تمدنهای باستانی این طرح ها را در طول صدها سال، از حدود 200 سال قبل از میلاد مسیح ساخته اند. محققان معتقد هستند این طرح ها به وسیله دو فرهنگ مختلف، نازکا و پیشینیان آنها، پاراکاس به منظور انجام مراسم آیینی و شاید یک معبد باستانی ساخته و پرداخته شده باشند. البته این طرح ها امروزه از فراز آسمان قابل تشخیص و دیده شدن هستند.

خطوط نازکا برای اولین بار در دهه 1920 مورد توجه جهانیان نهاده شد، چرا که در آن موقع بود که خطوط هوایی مسافران خود را بر فراز نازکا پامپا به پرواز درآورد و این طرح ها مشاهده شدند. حتی امروزه باستان شناسان به کشف خطوط نو نازکا در سراسر پرو ادامه می دهند و اکنون از هوش مصنوعی برای کشف سه پیکر گمشده خط نازکا در پرو استفاده نموده اند.

بزرگترین شکل تازه کشف شده یک جفت پا است که بیش از 250 فوت (77 متر) عرض دارد. محققان بعلاوه شکل ماهی به مقدار 62 فوت (19 متر) عرض و 56 پا (17 متر) عرض پرنده را کشف کردند. این شکلها یا ژئوگلیف ها معمولاً با حرکت دادن سنگهای سیاه روی سطح صحرای نازکا حک می شوند تا شن های سفید زیر آن نمایان گردد.

اکنون بیش از 350 ژئوگلیف کشف شده است. مرغ مگس خوار، میمون، نهنگ، عنکبوت، گل، طرح های هندسی و ابزار از معروف ترین این اشکال هستند که تا به امروز شناسایی شده اند.

خط نازکا تازه کشف شده شبیه به انسان است. سر مستطیل شکلی دارد و به نظر می رسد چیزی بر سر دارد و چوبی حمل می نماید. سه نقطه در سر مستطیل شکل احتمالاً بینی و چشم را نشان می دهد. چیزی شبیه به این چهره در صحرای نازکا (یا ناسکا) بدست آمده، در جاهای دیگر پرو نیز یافت می گردد. باستان شناسان فکر می نمایند که آنها بین 400 سال قبل از میلاد تا 650 پس از میلاد ساخته شده اند.

تیم ساکای در موسسه یاماگاتا ناسکا تقریباً پنج سال طول کشید تا عکسهای هوایی با وضوح بالا از کل منطقه را تجزیه و تحلیل نمایند و در این مدت چندین ژئوگلیف نو را شناسایی کردند. اما زمانی که در سال 2016 عکسهای هوایی با وضوح بالاتری بدست آوردند، برای آنالیز آنها به روش هوش مصنوعی روی آوردند. هوش مصنوعی 21 برابر سریعتر از یک باستان شناس آموزش دیده، اشکال احتمالی را شناسایی کرد. از این رو، دانشمندان به محل هایی که حدس می زدند این اشکال وجود داشته باشد، سفر کردند تا آنالیز های لازیم را انجام دهند. در نهایت هوش مصنوعی پیروز شد تا در این مطالعات چهار ژئوگلیف نو را شناسایی کند. برای مثال، ژئوگلیف انسان نمای تازه کشف شده، در نزدیکی ژئوگلیف معروف مرغ مگس خوار نازکا قرار داشت اما قبلاً هرگز دیده نشده بود.

ژئوگلیف جفت پا بزرگترین ژئوگلیف نازکا است که به وسیله سیستم هوش مصنوعی نو کشف شده و بیش از 250 فوت (77 متر) عرض دارد.

یافتن این خطوط باستانی نازکا در حال حاضر مهم است، زیرا بسیاری از ژئوگلیف ها با تخریب روبرو هستند، بویژه در اثر فرسایش و تغییرات آب و هوایی که می تواند باران بیشتری فراوری کند و به خطوط سطح آسیب برساند.

منبع: همگردی

به "هوش مصنوعی چند طرح نو از خطوط نازکاها را شناسایی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوش مصنوعی چند طرح نو از خطوط نازکاها را شناسایی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید