هوش تجاری چیست و چه کاربردی در تصمیم گیری شرکت ها دارد؟

به گزارش وبلاگ مایکروتاچ، هوش تجاری مجموعه ای از نظریات، روش ها، فرایندها، ساختارها و فناوری هایی است که برای تبدیل داده خام به اطلاعات مفید و معنادار استفاده می گردد. هوش تجاری مقادیر بزرگی از اطلاعات را برای شناسایی و توسعه فرصت های جدید به کار می گیرد.

هوش تجاری چیست و چه کاربردی در تصمیم گیری شرکت ها دارد؟

وبلاگ مایکروتاچ | سرویس علوم - هوش تجاری یا BI مجموعه ای از روش ها، فرآیندها، ساختار ها و فناوری هایی است که داده های خام را به اطلاعاتی هدفمند و مفید تبدیل می نماید. این اطلاعات، امکان ایجاد تصمیم گیری و بینش استراتژیک، تاکتیکی و کاربردی تر را فراهم می نماید. بر اساس این تعریف، هوش تجاری شامل مدیریت اطلاعات (یکپارچگی داده ها، کیفیت داده ها، انبار کردن داده ها، مدیریت داده های اصلی، تحلیل متون و محتوا و غیره) است. بنابراین، شرکت پژوهش تجاری فورستر به داده آمایی و مصرف داده به عنوان دو بخش جدا، اما نزدیک به بخش پشته معماری هوش تجاری اشاره می نماید.

مولفه های هوش تجاری

بعضی از مولفه های BI عبارتند از:

  • تجمع و تخصیص چند بعدی
  • لغو نرمال سازی، برچسب گذاری و استاندارد سازی
  • گزارش زمان واقعی با هشدار تحلیلی
  • یک روش تعامل با پایگاه داده غیرمتمرکز
  • یکپارچگی گروه، تنظیم بودجه و پیش بینی غلتان
  • استنتاج آماری و شبیه سازی احتمالات
  • بهینه سازی شاخص های کلیدی عملکرد
  • کنترل نسخه و مدیریت فرآیند
  • مدیریت آیتم های موجود

شرکت پژوهشی فورستر، هوش تجاری را از بازار هوش تجاری جدا می نماید. بازار BI تنها مربوط به لایه های بالای پشته معماری هوش تجاری مانند گزارش ها، تجزیه و تحلیل و پیشخوان است.

تفسیر بهتر

BI شامل استراتژی ها و فناوری هایی است که توسط شرکت ها برای تجزیه و تحلیل داده های تجاری مورد استفاده قرار می گیرد. فناوری های هوش تجاری، سوابق و دیدگاه های کنونی و قابل پیش بینی از عملیات تجاری را فراهم می نمایند. وظایف رایج این فناوری ها عبارتند از: گزارش، پردازش تحلیلی آنلاین، تجزیه و تحلیل، داده کاوی، فرآیند کاوی، پردازش رویداد پیچیده، مدیریت عملکرد کسب و کار، کارایی سنجی، متن کاوی، واکاوش پیش نگر و تحلیل توصیفی.

فناوری های BI می توانند مقادیر زیادی از داده های متمرکز و گاهی غیر متمرکز را برای یاری به شناسایی، توسعه و از طرف دیگر ایجاد فرصت های جدید کسب و کار مدیریت نمایند. این فناوری ها، امکان تفسیر آسان از داده های عظیم را فراهم می نمایند. شناسایی فرصت های جدید و اجرای یک استراتژی موثر بر اساس بینش و فراست می توانند به ایجاد یک تجارت با ویژگی های رقابتی در بازار و ثبات آن در درازمدت یاری نمایند.

کاربردها

شرکت ها از BI می توانند برای حمایت از طیف گسترده ای از تصمیمات تجاری اعم از عملیاتی تا استراتژیک استفاده نمایند. تصمیمات عملیاتی پایه شامل موقعیت یابی یا قیمت گذاری محصول است. تصمیمات استراتژیک تجاری شامل اولویت ها، اهداف و جهت ها در گسترده ترین سطح است. در همه موارد، هوش تجاری زمانی موثرتر خواهد بود که داده های استنتاج شده از بازار (داده های خارجی) با داده های منابع داخلی شرکت از قبیل داده های اقتصادی و عملیاتی (داده های داخلی) ترکیب گردد. با ترکیب داده های خارجی و داخلی می توان تصویری کامل از BI را ایجاد نموده که این امر را نمی توان از هیچ مجموعه ای از داده ها به صورت تنها به دست آورد. در میان مزایای بی شمار، ابزار های BI به سازمان ها، اختیار و قدرت در موارد زیر را می دهند:

  • کسب بینش در بازار های جدید
  • ارزیابی تقاضا و مناسب بودن محصولات و خدمات برای بخش های مختلف بازار و سنجش تاثیر بازاریابی.

اغلب برنامه های کاربردی هوش تجاری برای جمع آوری داده از انبار داده (DW) و یا داده گاه (data mart) استفاده می نمایند؛ و مفاهیم BI و DW ترکیبی به عنوان BI / DW یا BIDW ایجاد می نمایند. یک انبار داده حاوی کپی از داده های تحلیلی بوده که پشتیبانی تصمیم را تسهیل می نماید.

مقایسه BI با هوش رقابتی

اگرچه اصطلاح هوش تجاری گاهی اوقات مترادفی برای هوش رقابتی است، به این دلیل که هر دوی آن ها حامی تصمیم گیری هستند، با این حال، هوش تجاری از فناوری ها، فرآیند ها و برنامه های کاربردی برای تجزیه و تحلیل اطلاعات داخلی و متمرکز و فرآیند های تجاری استفاده می نماید. در حالی که هوش رقابتی با جمع آوری، تجزیه و تحلیل و انتشار اطلاعات، بر روی رقبای شرکت تمرکز می کند. در کل می توان گفت که هوش تجاری زیر مجموعه ای از هوش رقابتی است.

مقایسه BI با تجزیه و تحلیل تجاری

گاهی اوقات، هوش تجاری و تجزیه و تحلیل تجاری به جای هم مورد استفاده قرار می گیرند، اما تعاریف متناوبی در این رابطه وجود دارند. از یک سو، هوش تجاری را متضاد با تجزیه و تحلیل تجاری در نظر گرفته اند، با بیان اینکه اصطلاح هوش تجاری اساسا به جمع آوری داده های تجاری برای یافتن اطلاعات به وسیله پرسش، گزارش و پردازش تحلیلی آنلاین اشاره دارد. از سوی دیگر، تجزیه و تحلیل تجاری از ابزار آماری و کمی برای طراحی توضیحی و پیشگویانه استفاده می نماید.

در یک تعریف دیگر، توماس دونپورت، استاد فناوری اطلاعات و مدیریت در کالج بابسون، این گونه استدلال می نماید که BI باید به پرسش، گزارش، پردازش تحلیلی آنلاین (OLAP)، ابزار هشدار و تجزیه و تحلیل تجاری تقسیم گردد. در این تعریف، تجزیه و تحلیل تجاری زیر مجموعه ای از BI است که به جای تمرکز بر روی قابلیت گزارش، بر روی آمار، پیش بینی و بهینه سازی تمرکز می نماید.

برنامه های کاربردی

BI را می توان برای اهداف تجاری زیر اعمال کرد:

  • معیار های عملکرد و کارایی سنجی، رهبران تجاری را از پیشرفت به سوی اهداف تجاری مطلع می نمایند (مدیریت فرآیند تجاری).
  • تجزیه و تحلیل به منظور کسب تصمیمات بهینه و اجرای کشف دانش تجاری، فرآیند هایی را برای کسب و کار مورد سنجش قرار می دهد. تجزیه و تحلیل ممکن است شامل موارد مختلفی باشد. از جمله داده کاوی، فرآیند کاوی، تجزیه و تحلیل آماری، واکاوش پیش نگر، طراحی پیشنگرانه، طراحی فرآیند تجاری، اصالت سنجی داده ها، پردازش رویداد پیچیده و تحلیل توصیفی.
  • گزارش تجاری می تواند از داده های BI برای اطلاع رسانی در استراتژی استفاده کند. گزارش تجاری می تواند شامل تجسم داده، سیستم اطلاعات اجرایی و یا پردازش تحلیلی آنلاین باشد.
  • BI می تواند با توانمند کردن اشتراک گذاری داده ها و تبادل اطلاعات الکترونیکی، موضوع همکاری در داخل و خارج از کسب و کار را آسان تر کند.
  • مدیریت دانش مربوط به ایجاد، انتشار، استفاده و مدیریت هوش تجاری و به طور کلی دانش تجاری است. مدیریت دانش منجر به مدیریت یادگیری و تطابق قانونی می گردد.
منبع: setare.com

به "هوش تجاری چیست و چه کاربردی در تصمیم گیری شرکت ها دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوش تجاری چیست و چه کاربردی در تصمیم گیری شرکت ها دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید