هجوم دلالان به خودرو های اسقاطی

به گزارش وبلاگ مایکروتاچ، اعتماد نوشت: با وجود آنکه هنوز آیین نامه نهایی واردات خودرو در هیات دولت مطرح نشده، اما زمزمه الزام بر ارایه گواهی اسقاط خودرو به عنوان شرط واردات، بازار خودرو های فرسوده را ملتهب نموده و شاهد عرضه خودرو های مدل پایین و اسقاطی با قیمت های نجومی و باورنکردنی در سایت های فروش آنلاین هستیم، به عنوان مثال؛ وانت پیکان مدل 1387 در یکی از سایت های فروش آنلاین با کارکرد 400 هزار کیلومتر به قیمت 400 میلیون تومان یا پیکان در مدل های 1382 و 1383 با کارکرد 250 هزار کیلومتر بین 150 تا 200 میلیون تومان نرخ گذاری شده است که البته نمونه این آگهی ها در این سایت ها هم کم نیستند. این نرخ گذاری ها در حالی اجرا شده که هنوز هیچ تصمیمی بر الزام بر ارایه گواهی اسقاط خودرو های وارداتی گرفته نشده و جزییات آن هم تعیین نشده است.

هجوم دلالان به خودرو های اسقاطی

قیمت خودرو های فرسوده بین 35 تا 42 میلیون تومان است

سیدامیر احمدی، دبیر انجمن مراکز اسقاط کل کشور در خصوص معین قیمت های نجومی خودرو های فرسوده در بعضی سایت های فروش آنلاین به اعتماد گفت: از زمانی که موضوع مربوط به واردات خودرو و آیین نامه آن جدی شد شاهد تغییر و افزایش قیمت در حوزه خودرو های فرسوده در سایت های فروش خودرو هستیم. این در حالی است که این موضوع شبیه به یک نمایشنامه است، چراکه موضوع مربوط به واردات خودرو هیچ ارتباطی به نوسانات قیمتی در بخش خودرو های اسقاطی ندارد و انجمن اسقاط خودرو در حال حاضر 30 هزار گواهی خودروی فرسوده از قبل موجود دارد که با توجه به رقم محدود واردات خودرو این اندازه از گواهی ها این تعداد از واردات خودرو را پوشش می دهد.

دبیر انجمن مراکز اسقاط کل کشور در ادامه با اشاره به نرخ گذاری ها در بخش خودرو های فرسوده نیز گفت: در انجمن اسقاط خودرو قیمت این قبیل از خودرو ها بین 35 تا 42 میلیون تومان معین شده که این فاصله قیمتی هم به مدل این خودرو ها وابسته است و این نرخ گذاری های عجیب و نجومی برای خودرو های فرسوده در سایت های فروش اصلا منطقی نیست.

او اضافه نمود: در حال حاضر با نگاهی به سایت های فروش آنلاین قیمت خودرو هایی مانند پژو، سمند یا پرشیا در محدوده 300 تا 350 میلیون تومان معین شده آن هم در مدل های بالا، اما اینکه می بینیم قیمت یک پیکان فرسوده را 400 میلیون تومان اعلام می نمایند هیچ توجیهی ندارد و اصلا هم منطقی نیست و علت این موضوع هم به این علت است که آیین نامه قانون ساماندهی خودرو هنوز نهایی نشده البته پیش بینی می گردد این آیین نامه به زودی تصویب گردد هر چند در این فاصله دلال ها و سودجویان می خواهند از این بازار بهره برداری خود را بنمایند.

او ادامه داد: متاسفانه بعضی افراد در تماس با انجمن ما خواهان تعویض خودرو های مدل بالای خود با خودرو های فرسوده هستند به عنوان مثال؛ فردی در تماس با ما خواهان تعویض خودروی پرشیای خود با یک خودروی فرسوده بود که علت آن را هم استفاده از مزایای آیین نامه واردات خودرو اعلام نمود این در حالی است که هنوز این آیین نامه به تصویب نرسیده و تحویل مجلس هم نشده است.

شرایط اسقاط پس از تصویب آیین نامه واردات اعلام می گردد

احمدی توضیح داد: با وجود آنکه 7 ماه از تصویب قانون ساماندهی خودرو می گذرد و باید 2 ماه بعد از آن آیین نامه این قانون آماده می شد تا موضوعات مربوط به شرایط اسقاط خودرو و واردات معین می شد، اما پس از گذشت ماه ها همچنان این آیین نامه به تصویب نرسیده است و تا زمانی که آیین نامه آماده نگردد اصلا شرایط اسقاط معلوم نیست.

او با بیان اینکه شیطنت در بخش اعلام قیمت های نجومی خودرو های فرسوده از سوی دلالان انجام می گردد، اضافه نمود: این قیمت ها اصلا قابل باور نیستند و مردم نباید با این نرخ ها معاملاتی انجام دهند ضمن آنکه انجمن اسقاط کل کشور تعداد قابل توجهی گواهی اسقاط موجود دارد و ابتدا باید همین تعدادی که موجود است، استفاده گردد تا گواهی تازه صادر گردد و دغدغه ای هم در این خصوص وجود ندارد.

او اضافه نمود: ضمن آنکه این خودرو های فرسوده باید از رده خارج شوند و خودرو های فرسوده ای هم که در سایت ها می بینیم به علت محدودیت هایی که دارند اکثرا قابلیت خرید و فروش ندارند و صرفا یک قیمتی برای آن ها معین شده است، خودرو های فرسوده پس از اینکه وارد مراکز اسقاط می شوند کاملا از چرخه و ارزش گذاری خارج می شوند.

تقاضای بازار کمتر از گواهی های موجود است

احمدی اعلام نمود: 30 هزار گواهی اسقاطی هم که در کلیه مراکز اسقاط خودروی کشور موجود است به ترتیب به واردنمایندگان ارایه خواهد شد هر چند هم اکنون تعداد واردنمایندگان اندک هستند، اما این گواهی ها را اغلب تولیدنمایندگان داخلی دریافت می نمایند و به نظر می رسد تقاضایی که در بازار وجود دارد بسیار کمتر از این تعداد گواهی موجود است.

دبیر انجمن مراکز اسقاط کل کشور در پاسخ به این پرسش که اخذ گواهی اسقاط خودرو و هزینه در این بخش چه تاثیری بر قیمت نهایی خودرو های وارداتی دارد نیز گفت: قیمت این گواهی ها حدود 35 میلیون تومان است و رقم چندان بالایی هم نیست که به وسیله ستاد نوسازی ناوگان به واردنمایندگان و تولیدنمایندگان ارایه می گردد و احتیاجی هم به اخذ گواهی با قیمت های بالاو سنگین نیست.

نرخ گواهی اسقاط خودرو های سبک 35 و خودرو های سنگین 50 میلیون تومان است

او در پاسخ به این پرسش که آیا در مراکز اسقاط خودرو قطعات مربوط به خودرو های فرسوده باز شده و به فروش می رسند نیز گفت: خیر، از دستگاه سوخت رسان گرفته تا کلیه لوازم خودرو های فرسوده به بخش ذوب ارسال می گردد و این قطعات از دور خارج می شوند.

احمدی در خصوص انتشار خبر خرید و فروش گواهی های اسقاط و تخلف در این حوزه نیز اضافه نمود: این گواهی ها خرید و فروش نمی شوند و از سوی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مدیریت می شوند و قیمت گذاری ها در این بخش از قبل اجرا شده و از سوی انجمن اسقاط کل کشور هم به خودروسازان یا واردنمایندگانی که به این گواهی احتیاج دارند، ارایه خواهد شد و بر اساس قرارداد و به مبلغ 35 میلیون تومان محاسبه می گردد.

به ازای واردات یک خودرو 1 تا 2 خودرو از چرخه خارج می گردد

دبیر انجمن مراکز اسقاط کل کشور گفت: البته این نرخ برای خودرو های سواری سبک معین شده و در بخش خودرو های سنگین دیزل قیمت گواهی اسقاط بین 50 تا 55 میلیون تومان معین و تثبیت شده است و با همین قیمت هم به متقاضیان عرضه می گردد و در ستاد حمل و نوسازی هم نرخ ها همین اندازه است و اگر نرخ های بالاتری از سوی بعضی افراد اعلام گردد اصلا مورد تایید انجمن اسقاط نیست و متقاضیان به راحتی می توانند با همین نرخ ها از ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو های فرسوده این گواهی ها را دریافت نمایند.

او در پاسخ به این پرسش که با واردات خودرو چه تعداد خودروی فرسوده از چرخه خارج می گردد نیز گفت: کلیه این فرآیند ها به تصویب آیین نامه واردات خودرو وابسته است و اینکه به صورت دقیق چه تعداد خودرو قرار است وارد کشور گردد هم هنوز معین نشده، اما پیش از این در ازای واردات هر یک خودرو با حجم موتور 2500 سی سی 4 خودروی فرسوده از چرخه خارج می شد که در قانون تازه این تعداد به 1 تا 2 خودروی فرسوده کاهش پیدا نموده و با هر یک دستگاه خودروی وارداتی نهایتا دو خودرو از دور خارج می گردد، اما هنوز این آیین نامه به تصویب نرسیده است و همه در انتظار تصویب این آیین نامه هستیم.

منبع: فرارو

به "هجوم دلالان به خودرو های اسقاطی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هجوم دلالان به خودرو های اسقاطی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید