لیست تجهیزات آفرود؛ معرفی 10 ابزار ضروری برای سفری پرهیجان

به گزارش وبلاگ مایکروتاچ، آفرود راهی پرهیجان و مجذوب کننده برای گشت و گذار و کاوش در مکان های تازه است، اما مطمئنا بهره مندی از تجهیزات مناسب نقش کلیدی ای در بهتر شدن سفر شما دارد. درواقع بدون به همراه داشتن اقلام ضروری، ممکن است از شانس بد در یک منطقه دورافتاده بدون هیچ راهی برای یاری گرفتن، گیر کنید. عدم آمادگی در روبرو با مسائل هم می تواند منجر به آسیب بسیار به ماشین شما گردد که طبیعتا تعمیرات گران قیمتی را به همراه خواهد داشت. در حالی که لیست تجهیزات آفرود به ظاهر بی پایانی در بازار وجود دارد که می توانید در ماجراجویی های خارج از شهر با خود ببرید، بعضی از لوازم آفرود بسیار مهم تر از سایر اقلام هستند.

لیست تجهیزات آفرود؛ معرفی 10 ابزار ضروری برای سفری پرهیجان

با توجه به همین مساله هم بر اساس تجربیات خارج از جاده و نظرات مشتریان، در این مقاله از سری راهنماهای وبلاگ مایکروتاچ مگ، فهرستی از مهم ترین تجهیزات آفرودی که سفر کردن بدون آن ها با ریسک همراه است، تهیه نموده ایم. لطفاً توجه داشته باشید که این مقاله بر روی موارد ضروری و خاص تمرکز دارد. با این حال جای تاکید نیست که همواره باید یک جعبه یاری های اولیه، غذای اضافی، آب و لباس مناسب به همراه داشته باشید و قبل از رفتن به سفر و آماده سازی لوازم سفر و کمپینگ، برنامه خود را با یک فرد مورد اعتماد در میان بگذارید.

1. باتری جامپ استارتر در فهرست تجهیزات آفرود

اگرچه با وصل کردن تعداد زیادی تجهیزات اضافی از طریق نقلیه خود، مانند کمپرسور هوا، چراغ ها، رادیو و جی پی اس می توانید سفری آسوده تر داشته باشید اما احتمالا خوب می دانید که این دسته از تجهیزات می توانند منجر به تخلیه غیرمنتظره باتری شما شوند. به عنوان مثال می توانید تصور کنید که چه اتفاقی می افتد اگر به سمت دریاچه بروید و آغاز به کباب کردن کنید و فراموش کنید که تمامی این لوازم هنوز روشن هستند؟ در چنین حالتی احتمالا به دردسر بزرگی افتاده اید!

با استفاده از کابل ها و باتری های جامپر استارتر در فهرست تجهیزات آفرود می توان خیلی راحت از این دست مسائل جلوگیری کرد. این اقلام مقرون به صرفه هستند و تقریباً در هر فروشگاه لوازم خودرو پیدا می شوند. به بیان ساده تر، جامپ استارتر درست مانند یک پاوربانک عمل می نماید و می تواند همان طوری که پاوربانک در مواقع ضروری باتری تلفن همراه شما را شارژ می نماید، باتری خودرو را شارژ و ماشین را روشن کند. با این حال قبل از سفر مطمئن شوید که باتری جامپ استارتر را به خوبی شارژ نموده اید.

2. انتخاب و خرید چراغ آفرود

انواع مختلفی از چراغ های مختلف در بازار وجود دارد که شما باید آن را به فهرست تجهیزات آفرود خود اضافه کنید تا در ماجراجویی های خارج از جاده همراه شما باشد. حتی اگر قصد ندارید بعد از تاریکی هوا بیرون باشید، باز هم باید در ماشین خود چراغ داشته باشید، چرا که یک پیچ اشتباه یا جاده فرعی می تواند شما را به سمت سفری برنامه ریزی نشده در دل شب راهنمایی کند.

در مورادی اگر مجبور به تعمیر اضطراری ماشین آفرود در تاریکی شب شدید، شاد خواهید شد که تصمیم گرفتید یک چراغ خوش نور را به همراه خود بیاورید. چراغ های ویژه خودرو در فهرست تجهیزات آفرود سبک وزن هستند و فضای بسیار کمی را اشغال می نمایند، بنابراین بدون چراغ خانه را ترک نکنید! در پی چراغی باشید که قابلیت اتصال داشته باشد. بعلاوه به نور خروجی توجه کنید، زیرا باید مطمئن شوید که نور به هدف می رسد.

3. نقشه و سایر لوازم جهت یابی

حتی اگر با مسیری که می خواهید طی کنید به خوبی آشنا هستید، برخورداری از نقشه و قطب نما در فهرست تجهیزات آفرود همواره راه چارهی هوشمندانه است. بعلاوه می توانید یک GPS مستقل و مقرون به صرفه قیمت تهیه کنید تا بدون اینکه شارژ تلفن هوشمند شما را از بین ببرد به شما در پیدا کردن مسیر یاری کند. اگر از نقشه های دیجیتال استفاده می کنید، مطمئن شوید که آن را به شکل آفلاین ذخیره نموده اید، زیرا در منطقه ها دوردست عملا اینترنت نخواهید داشت. بعلاوه هوشمندانه است که همواره یک نسخه پشتیبان نقشه از نوع کاغذی داشته باشید تا در صورتی که GPS یا تلفن شما قطع شد از آن بهره ببرید.

4. مجموعه ای از ابزارهای مکانیکی در فهرست تجهیزات آفرود

اگر علاقه مند به سفر آفرود و رانندگی در خارج از شهر هستید، امیدواریم با انجام تعمیرات جزئی وسیله نقلیه خود آشنا باشید. به همین دلیل در اختیار داشتن یک مجموعه از ابزارهای مکانیکی، تضمین می نماید که در شرایط اضطراری برای انجام تعمیرات کاملا آماده هستید. به یاد داشته باشید، هر چه تنوع در کیت ابزار همراه بیشتر باشد، بهتر است. با این حال برخورداری از حداقل ابزارها، مانند آچار سوکت، پیچ گوشتی و جک آفرود کاملا ضروری است. وجود یک جعبه ابزار کامل که پیچ گوشتی دوسو و چارسو، ست کامل آچارهای نمره ای، پیچ و مهره، واشر، مقداری سیم برق خودرو و دستکش کار را همراه داشته باشید یک انتخاب ایدئال در فهرست تجهیزات آفرود و تجهیزات جانبی سفر است.

5. تسمه بکسل ارتجاعی

گاهی اوقات، وسیله نقلیه شما نمی تواند کشش کافی برای خارج شدن از گِل، ماسه یا شیب تند داشته باشد. در این موارد طناب ها و ابزارهای یاریی در تجهیزات آفرود و کمپینگ می توانند نجات بخش باشند. در این میان تسمه بکسل ارتجاعی یا طناب ریکاوری اغلب برترین راه چاره است. این تسمه ها، با قابلیت کشسانی و جذب ضربه فوق العاده ای که دارد، به تدریج باز شده و از وارد آمدن فشار ناگهانی در اثر ضربه ای که در لحظه حرکت به هر دو خودرو وارد می گردد، به خوبی جلوگیری کنید و به این ترتیب، دیگر نگرانی بابت فشار آمدن به جلوبندی ماشین آفرود خود نخواهید داشت. به همین دلیل توصیه می گردد که همواره یک طناب ریکاوری سنگین انتخاب کنید، که در حالت ایدئال، حداقل 10000 پوند، یا بیشتر، وزن داشته باشد. اگر ماشین آفرود شما به علت دنده و تغییرات بسیار سنگین است، مطمئن شوید که طناب انتخابی شما می تواند وزن را تحمل کند.

6. وینچ، قلاب و زنجیر در فهرست تجهیزات آفرود

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که دوست دارید به تنهایی سفر کنید، وسیله نقلیه شما باید با یک وینچ بازیابی همراه شده باشد. در حالت کلی ضروری است بدانید که وینچ یکی از تجهیزات ماشین های آفرودی است که بر روی شاسی و سپر جلو ماشین های آفرودی نصب می گردد و دارای موتور و گیریبکس است که بوسیله سیم بکسل توانایی این را دارد که خود و خودرو دیگر را از شرایط زمین گیر شدن در گل، برف، باتلاق و موارد مشابه نجات دهد.

با یاری یک وینچ نصب شده بر روی سپر آفرود، شما قادر خواهید بود با سطح جدیدی از اطمینان در زمین های چالش برانگیز رانندگی کنید. با این حال در صورت همراه بودن ماشینی دیگر با شما در مسیر و گیر کردن آن در زمینی نامناسب، تنها با یاری با وینچ نمی توانید به محیطی امن برسید چرا که احتمال خطر و آسیب غیرضروری به آفرود وجود دارد. در این حالت همراه داشتن حداقل 2 قلاب بازیابی که بتواند کابل وینچ را به خودرو وصل کند بسیار بااهمیت است.

در کنار این موارد توصیه می گردد که همواره هنگام استفاده کردن از وینچ از دستکش مخصوص وینچ بهره ببرید، چون جنس سیم بکسل از فلز است و محتمل است دستان شما را ببرد. بعلاوه هنگام وصل کردن سیم بکسل وینچ از اتصال آن به چیزی کاملا محکم مانند درختی تنومند مطمئن شویید.

7. لاستیک یدک و لوازم تعویض لاستیک

یکی از مهم ترین وسایلی که باید با خود در مسیر سفر حمل کنید و نام آن را در فهرست تجهیزات آفرود فهرست کنید، خرید لاستیک زاپاس است. قبل از آغاز سفر باید اطمینان حاصل کنید که لاستیک های زاپاس یا یدکی شما در شرایط قابل قبولی واقع شده است و به مقدار کافی فشار هوای مناسب برای مسیر سفر دارد. با این حال انتخاب و خرید لاستیک زاپاس فول سایز ضروری نیست، اما اگر رانندگی آفرود شما چالش برانگیز است، این نوع لاستیک ها بیشتر ترجیح داده می گردد.

یکی دیگر از موارد ضروری آفرود، کیت تعویض لاستیک است. شما می توانید یک کیت از پیش ساخته شده بخرید یا خودتان بنا بر شرایط خود آن را آماده کنید. به طور کلی ابزار تعویض لاستیک، شامل انواع آچار چرخ و جک هستند که هنگام تعویض لاستیک به آن ها احتیاج دارید. گفتنی است که جک علاوه بر تعویض لاستیک برای دیگر تعمیرات خودرو نیز احتیاج می گردد، پس همواره این ابزار را همراه داشته باشید.

8. خرید کمپرسور هوا و جدانماینده لاستیک در فهرست تجهیزات آفرود

برای کاهش سریع و دقیق باد لاستیک های خود از یک ابزار بادگیر تایر آفرود با فشار سنج بهره ببرید. جالب است بدانید که از مبتدی ها گرفته تا کهنه سربازان باتجربه، این اعتقاد وجود دارد که مهم ترین تنظیمی که باید در خودروی خود هنگام برخورد با مسیرها پر پیچ و تاب همراه داشته باشید، تنظیم فشار باد لاستیک است.

کاهش فشار باد لاستیک، کشش و قابلیت وسیله نقلیه شما را تا حد زیادی افزایش می دهد. بعلاوه با وجود لاستیک های نرم، سواری بسیار راحت تری برای شما به ارمغان می آورد و فشار وارده بر سیستم تعلیق آفرود شما را کاهش می دهد. در نهایت، احتمال پنچر شدن لاستیک را تا حد زیادی کاهش می دهد، زیرا اجازه می دهد تایرها در اطراف موانع به جای پنچر شدن تغییر شکل دهند. با این حال باید مراقب باشید، زیرا پایین آمدن بیش از حد باد لاستیک ها می تواند منجر به جدا شدن لاستیک از رینگ گردد.

البته اینکه شما باید از هر لاستیک چه مقدار باد خالی کنید جای بحث دارد و بعضی ادعا می نمایند که افت فشار تا 10psi قابل کنترل است. اما به خاطر داشته باشید که با کم کردن باد، دیوارهای کناری تایرها بیشتر در معرض سطحی قرار می گیرند که در آن قرار دارید. این مساله ممکن است در شن و ماسه چندان چالش برانگیز نباشد، اما در محیط های سنگلاخی می تواند مسائلی ایجاد کند و باعث سوراخ شدن لاستیک های آفرود گردد. بنابراین برترین مقدار تنظیم باد روی 5 psi برای هر لاستیک در زمین های خاکی یا ماسه ای و تا حداکثر 10 psi در زمین های سنگلاخی است. به همین دلیل توصیه می کنیم به منظور تنظیم باد لاستیک ها سریع ترین کمپرسوری را که می توانید بخرید، زیرا انتظار برای یک کمپرسور آهسته به جهت پر کردن لاستیک های بزرگ آفرود می تواند بسیار حوصله سر بر باشد!

پس از خاتمه ماجراجویی و در خاتمه سفر، باید لاستیک ها را مجدداً باد کنید. قبل از آغاز آفرود، یک کمپرسور هوا یا دستگاه باد تایر همراه خود داشته باشید تا باد لاستیک خود را به تنظیمات کارخانه بازگردانید. پس از رسیدن به مقصد دوباره آن را چک کنید. برای چک کردن دقیق سه ساعت به لاستیک ها زمان دهید تا خنک شوند تا در صورت لزوم مجددا آن ها را باد کنید. اگر خودروی شما دارای سیستم کنترل فشار تایر است، ممکن است لازم باشد آن را دوباره تنظیم کنید.

9. تخته کششی در تجهیزات آفرود

در بعضی مواقع، در موقعیتی گیر خواهید کرد که هیچ نقطه لنگر یا وسیله نقلیه دیگری در اطراف وجود ندارد که به شما یاری کند تا با استفاده از وینچ خود را نجات دهید. در چنین شرایطی اینجاست که تخته های کششی می توانند روز شما را بسازند. این نوع از تخته ها زیر لاستیک های لغزنده شما قرار می گیرند و به گِل، برف یا شن فشار می آورند تا دوباره به شما کشش دهند. تخته های کششی آفرود از جمله گزینه های بسیار ضروری و پر کاربرد برای مسافرت های آفرودی است و طراحی شیب دار آن ها برای زمین های سست کاملا ایدئال است. با این حال در زمان خرید این نوع از تخته ها در فهرست تجهیزات آفرود تویوتا توجه داشته باشید که تخته های کششی شما بادوام ساخته شده باشند. چرا که احتمالا نمی خواهید وقتی زمان استفاده از آن ها فرا می رسد، پاره شوند یا بشنمایند!

10. خرید دستکش کار در تجهیزات آفرود خودرو

مهم نیست که چه نوع تعمیراتی در سفر آفرود خود باید انجام دهید، از داشتن یک جفت دستکش کار محکم به هیچ وجه غافل نشوید. دستکش ها از دستان شما در برابر لبه های تیز، چربی و کثیفی به ویژه هنگام کار با کابل های وینچ فولادی محافظت می نمایند. به همین دلیل ضروری است بدانید که برترین گزینه های بازار برای کارهای سنگین، انتخاب دستکش های کف چرمی با کشش فراوان است.

در خاتمه امیدوارم که این فهرست نقطه آغاز مفیدی برای آماده شدن برای ماجراجویی آفرودی بعدی شما باشد. به خاطر داشته باشید که بسیاری از موارد موجود در این فهرست را می توان با هزینه بسیار کم به دست آورد و حتی می توان قیمت تجهیزات آفرود را در سایت وبلاگ مایکروتاچ چک کرد. بنابراین در این فرصت آن ها را تهیه کنید تا در یک موقعیت چالش برانگیز باقی نمانید.

منبع: Coastal Offroad

منبع: دیجیکالا مگ

به "لیست تجهیزات آفرود؛ معرفی 10 ابزار ضروری برای سفری پرهیجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لیست تجهیزات آفرود؛ معرفی 10 ابزار ضروری برای سفری پرهیجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید