فاجعه ای در آلودگی هوا تا دو سال آینده رخ می دهد

به گزارش وبلاگ مایکروتاچ، عضو شورای شهر تهران تهران گفت: در دوسال آینده فاجعه ای در آلودگی رخ می دهد و متاسفانه هیچ تسهیلات و تصمیمی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل در نظر گرفته نشده است.

فاجعه ای در آلودگی هوا تا دو سال آینده رخ می دهد

به گزارش گروه اجتماعی وبلاگ مایکروتاچ، مهدی پیرهادی عضو شورای شهر تهران در جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران گفت: راستا بررسی و اتخاذ تصمیم در خصوص آلودگی هوا باید قدری متفاوت باشد هنگاهی که به سهم منابع آلاینده که از طریق مجموعه های مختلف و وسایل نقلیه منتشر می شود نگاه می کنیم 60 تا 70 درصد این آلایندگی مربوط به منابع متحرک و 30 درصد دیگر مربوط به سایر منابع است که از این میزان 18 درصد صنایع، 12 درصد نیروگاه ها و 4 درصد مربوط به پالایشگاه ها است برای این موارد چه تهمیداتی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در حوزه منابع منتشرکننده آلایندگی از طریق وسایل نقلیه تاکسی ها سهم 2 درصدی دارند و موتورسیکلت ها سهمی بیش از 10 درصد، وانت ها 2 درصد، اتوبوس های سرویس مدارس و ارگان های دولتی 7 درصد، کامیون و کامیونت ها 16 درصد را به خود اختصاص دادند.

وی گفت: 237 هزار خودرو فرسوره سواری هستتد که تا دو سال دیگر رقم آن ها به 470 هزار دستگاه می رسد در حال حاضر 32 هزار تاکسی فرسوده داریم که ظرف دو سال آینده به حدود 50 هزار دستگاه می رسند همچنین 85 هزار وانت فرسوده داریم که تا سال 1402 به حدود 120 هزار دستگاه می رسد 6200 دستگاه مینی بوس فرسوده داریم که تا 1402 به حدود 7 هزار می رسد برای اتوبوس های شرکت واحد در حال حاضر 5 هزار دستگاه فرسوده وجود دارد که تا 1402 به حدود 6 هزار دستگاه می رسند بر ای اتوبوس های سرویس مدارس و ارگان ها در سال جاری 3700 دسـتگاه داریم که تا 1402 به 4500 دستگاه می رسد. برای موتورسیلکت های فرسوده در سال جاری دو میلیون دستگاه داریم که تا 1402 به 2.5 میلیون می رسد به این ترتیب در دوسال آینده فاجعه ای در آلودگی رخ می دهد و متاسفانه هیچ تسهیلات و تصمیمی برای نوسازی این ناوگان ها در نظر گرفته نشده است و مداوم باید دست به دعا شویم برای وزش باد.

وی تاکید کرد: 1500 دستگاه واگن مترو کمبود داریم و در حوزه حمل و نقل عمومی مسائل زیادی داریم دولت باید در قالب تهاتر و سایر روش ها نسبت به تهیه واگن و در اختیار گذاشتن واگن ها برای شهر ها اقدام کنند بی تردید باید تصمیمی عاجل در سطح ملی و هیات دولت در این حوزه گرفته شود.

وی در خصوص روشن ماندن درجای اتوبوس ها در پایانه ها گفت: در این حوزه متاسفانه با فرسودگی اتوبوس ها روبرو هستیم و همچنین اعتراض شهروندان نسبت به سرد بودن خودرو ها در فصل سرما که همه آن ها باعث می شود اتوبوس ها 10 دقیقه در جا روشن بماند.

در بخش دیگر این جلسه سوده نجفی عضو دیگر شورای شهر تهران گفت: باید راه حل ها را در سه بخش برای مقابله با آلودگی هوای تهران تقسیم بندی کنیم ابتدا راه حل های مسکنی است که در جلسات کمیته اضطرار اتخاد می شود و دیگری موضوع پیشگیری است بی تردید نیاز است که با تشکیل کارگروهی علمی برای آلودگی هوا تصمیمات علمی و کارشناسی اتخاذ شود.

در ادامه این جلسه ملکی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران گفت: تصمیمات جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا مسکنی است که با راه حل های موقتی و کوتاه مدت مثل ایجاد محدودیت در برخی فعالیت ها بخشی از روبروه شهروندان با آلودگی هوا را کاهش می دهد و مقداری نیز در کاهش آلودگی موثر خواهد بود.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه نساجی در محل نمایشگاه های بین المللی تهران گفت: در جلسه آینده کمیته اضطرار آلودگی هوا که روز شنبه برای تصمیم گیری روز های آینده برگزار خواهد شد گزارش شهرداری تهران و شرکت نمایشگاه های بین المللی اخذ خواهد شد تا برای برگزاری نمایشگاه ها در آذر و دی تصمیم گیری کنیم با توجه به پایداری هوا در ماه های پیشرو اگر لازم باشد نمایشگاه ها را تعطیل خواهیم کرد.

در بخش دیگری از این جلسه محمدجواد قنبری معاون نمایشگاه بین المللی تهران نیز با تاکیر بر اینکه در نمایشگاه بین المللی تهران 20 هکتار فضای سبز وجود دارد که ماهانه برای نگهداشت آن 5 میلیارد تومان هزینه انجام می شود اضافه نمود: در نمایشگاه بین المللی تهران تنها نمایشگاه های تخصصی برگزار می شود که فروش مستقیم در آنجا نداریم عموما بازدید های تخصصی با کارت دعوت انجام می شود و برای برگزاری نمایشگاه ها از حیث تجاری برنامه ریز های چندماهه انجام می شود. انتقال نمایشگاه ها به شهر آفتاب باید در دراز مدت انجام شود و در حال حاضر شهر آفتاب 12 هزار متر فضای نمایشگاهی دارد، اما نمایشگاه بین المللی تهران دارای 50 هزار متر فضای نمایشگاهی است. نمایشگاه شهرآفتاب امکانات لازم را ندارد و عموما به دلیل عدم امکانات و دسترسی لازم مورد استقبال قرار نمی گیرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "فاجعه ای در آلودگی هوا تا دو سال آینده رخ می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فاجعه ای در آلودگی هوا تا دو سال آینده رخ می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید