عسگرپور: جشنواره جهانی فیلم فجر روز گذشته در فیاپف به ثبت رسید

به گزارش وبلاگ مایکروتاچ، تهران (پانا) - محمدمهدی عسگرپور، دبیر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با اعلام اینکه سه سال نمایندگان فیاپف به ایران آمدند و همه چیز را چک کردند تا بالاخره این جشنواره در فیاپف به ثبت رسید گفت، وقتی در قاعده های جهانی قرار می گیریم، در شرایط جدیدی هم قرار می گیریم. ولی به نظرم موفقیت بزرگی برای سینمای ایران تلقی می گردد.

عسگرپور: جشنواره جهانی فیلم فجر روز گذشته در فیاپف به ثبت رسید

مراسم شروع به کار رسمی سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با اکران فیلم سینمایی آن سوی آتش ساخته کیانوش عیاری در سالن 1 پردیس سینمایی چارسو با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران دقایقی قبل شروع شد.

پس از پخش تیزر این رویداد سینمایی، امیر اسفندیاری معاون دبیر سی وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: جشنواره سی و هشتم قرار بود در اواخر فروردین سال گذشته برگزار گردد به خاطر کرونا کنسل شد و ما تصمیم گرفتیم با استفاده از فناوریه ای دیجیتال جشنواره را در همین شرایط برگزار کنیم. در بخش فیزیکال فیلم های جشنواره در تمامی سالن های چارسو به علاوه سینمای روباز همین پردیس، سینمای روباز کانون و سینما آزادی اکران می گردد اما تمام برنامه های دیگر ما به صورت مجازی است.

فضای مجازی در آینده هم همراه جشنواره می ماند

اسفندیاری گفت: همه ما با گرفتاری های کرونا آشنا هستیم ولی برای عبور از این شرایط از مزیت بهره گیری از فضای دیجیتال در جشنواره استفاده خواهیم کرد. کارگاه های مجازی ما با استقبال روبه رو شده است آن هم بیش از ده برابر زمانی که به صورت فیزیکی برگزار می شد. فکر می کنم این فضای مجازی که به جشنواره ها اضافه شد، در آینده هم همراه جشنواره ها خواهد بود ولی هیچ چیزی جای آن فضای رو در رو را نمی گیرد. شعار ما در این دوره ایمن برگزار می کنیم است این شعار با رعایت پروتکل های بهداشتی تحقق پیدا می نماید امیدوارم جشنواره خوب و سلامتی را پشت سر بگذاریم.

جای خالی بخش دارالفنون درجشنواره جهانی فجر

معاون دبیر جشنواره سی وهشتم فیلم فجر در ادامه ضمن اشاره به پخش فیلم سینمایی آن سوی آتش کیانوش عیاری در خاتمه آیین شروع به کار رسمی جشنواره گفت: در این دوره بخشی که ما از دست دادیم، دارالفنون بود که برگزاری آن در دوره های گذشته جشنواره جهانی فجر برای سینمای ایران آورده های زیادی به همراه داشت. امیدوارم در سال آینده این بخش را داشته باشیم.

بازسازی فیلم های کلاسیک دستور کار جشنواره است

اسفندیاری شرح داد: یکی از اتفاقاتی که در دوره های اخیر در دستور کار جشنواره جهانی قرار گرفته است، نمایش فیلم های کلاسیک بازسازی شده است خوشبختانه سینمای ایران جزو معدود سینماهایی است که این گنجینه را در اختیار دارد و می تواند هر از گاهی از نگین های آن استفاده کند و تداوم سینمایی خود را نشان بدهد.

اسفندیاری تأکید کرد: امروز یک تشکر ویژه از فیلم خانه ملی و خانم طاهری بابت همراهی با این بخش دارم که در دوره های مختلف توانستیم از بزرگان سینمای ایران تجلیل کنیم. فیلم امروز هم ساخته آقای عیاری است که بازسازی شده است.

جشنواره جهانی فیلم فجر روز گذشته در فیاپف به ثبت رسید

در ادامه محمدمهدی عسگرپور دبیر سی وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر روی صحنه آمد و اظهار کرد: ما سال جاری با توجه به شرایطی که به وجود آمده مراسم افتتاحیه و اختتامیه نخواهیم داشت. تجاربی که در جهان شکل گرفت و ما در بخشی از آن سهیم بودیم، فرمول های تازه را به ما آموزش داد و امروز هم ترجیح دادیم افتتاحیه را به این شکل برگزار کنیم که همزمان با نمایش یکی از فیلم های مهم کشورمان باشد.

وی ادامه داد: چند سالی است که جشنواره کوشش می نماید در فدراسیون جهانی انجمن های تهیه نمایندگان فیلم (فیاپف) ثبت گردد. این کوششها بعد از این چند سال به نتیجه رسید و امروز باعث افتخارم است که بگویم جشنواره جهانی فیلم فجر روز گذشته در فیاپف به ثبت رسید. این جشنواره در کنار جشنواره های معتبر جهانی به ثبت رسیده است که این موضوع مزیت های زیادی دارد و البته مسایل خاص خود را هم دارد.

قاعده جهانی شرایط تازه می طلبد

عسگرپور تأکید کرد: وقتی در قاعده های جهانی قرار می گیریم، در شرایط تازهی هم قرار می گیریم. ولی به نظرم موفقیت بزرگی برای سینمای ایران تلقی می گردد به نوبه خود این موفقیت را به سینمای ایران تبریک می گویم. این جشنواره مثل خیلی از رویدادها طرفداران و بدخواهان خود ا دارد. ما در کشوری زندگی می کنیم که ممکن است قدر داشته های خودمان را ندانیم وضعیتی که در آن زندگی می کنیم این شرایط را ایجاد نموده است. این فیلم ها بخشی از افتخارات ماست که خیلی از کشورهای جهان این مزیت را ندارند بعضی از فیلمسازان خارجی می گویند ایران بهشت فیلمسازان اول است.

عسگرپور ادامه داد: ما در کشوری زندگی می کنیم که گاهی از هفتاد یا هشتاد فیلم فراوری شده در یک سال، بیست تا سی فیلم به وسیله فیلمسازان اول فراوری می گردد، آنهایی که با این جمله یعنی ایران بهشت فیلمسازان اول است شوخی می نمایند، به ما بگویند در کدام کشور جهان این موضوع رخ داده است؟ باید بدانیم این موارد از گنجینه های ماست. برای همه آرزوی موفقیت می کنم. امیدوارم جشنواره خوبی داشته باشیم چون با توجه به شرایط و محدودیت هایی که داریم این موضوع می تواند تجربه سخت و تازهی برای ما باشد.

سه سال نمایندگان فیاپف به ایران آمدند و همه چیز را چک کردند

در ادامه مراسم امیر اسفندیاری بار دیگر روی صحنه آمد و اسم کرد: می خواهم این خبر را دوباره بگویم چون بسیار هیجان انگیز است؛ سه سال نمایندگان فیاپف به ایران آمدند و همه چیز را چک کردند. قرار بود عضو جشنواره های رقابتی شویم که جشنواره های معتبری مثل کن، ونیز و... در این لیست قرار دارند. الان هم جشنواره جهانی فیلم فجر به این لیست راه پیدا نموده است.

در ادامه برنامه محمدمهدی عسگرپور و علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با حضور کیانوش عیاری کارگردان و سیامک اطلسی بازیگر فیلم سینمایی آن سوی آتش برای رونمایی از پوستر بخش فیلم های بازسازی شده روی صحنه آمدند و از این پوستر رونمایی کردند.

آنسوی آتش را ساختم چون تضادهای اجتماعی زیاد بود

سپس کیانوش عیاری کارگردان فیلم سینمایی آن سوی آتش درباره رونمایی از نسخه بازسازی شده این فیلم شرح داد: سی و پنج سال پیش این فیلم ساخته شد. وقتی در شهری مثل اهواز متولد شدم و آسمان بالای سرم را سرخ می دیدم، طبیعی است چنین فیلمی را بسازم چون تضادهای اجتماعی را در نقاط مختلف دیده ام.

این کارگردان باسابقه سینمای ایران ادامه داد: اثرات فوق العاده نفت و این سقف قرمز بر روی اهواز، نمی تواند دور از سرشت یک فیلمساز باشد. جوهر فیلم که ناشی از جغرافیایی است که در دل خود ثروتی دارد اما اثراتش در آن محیط دیده نمی گردد. تشکر می کنم که فیلم را بازسازی کردید. من هم ثبت این جشنواره در فیاپف را تبریک می گویم.

در ادامه برنامه و پس از پخش کلیپی از فیلم های بازسازی شده حاضر در این دوره جشنواره جهانی فیلم فجر، سیامک اطلسی بازیگر آن سوی آتش اعلام کرد: همکاری با آقای عیاری برای من افتخار بود یادم است وقتی پنجاه سالم بود از سوی آقای عیاری به این کار دعوت شدم، ما زیر بمباران اهواز کار می کردیم. به طوری که بعضی به ما می گفتند برگردید ولی آقای عیاری ایستاد. ما تمام دیالوگ ها را بی وقفه می گفتیم. برترین فیلمی که در این سال ها کار نموده ام همین آن سوی آتش است.

در خاتمه آیین شروع به کار رسمی سی وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر و بعد از پخش کلیپی از کیانوش عیاری که حاوی شرحاتی درباره کارنامه این کارگردان بود، فیلم سینمایی آن سوی آتش برای مخاطبان به نمایش عایدی.

منبع: خبرگزاری پانا

به "عسگرپور: جشنواره جهانی فیلم فجر روز گذشته در فیاپف به ثبت رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عسگرپور: جشنواره جهانی فیلم فجر روز گذشته در فیاپف به ثبت رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید