راه هایی برای دور زدن دید و بازدید عید

به گزارش وبلاگ مایکروتاچ، احتمالا شما هم در سالهای گذشته جزو طرفداران دید و بازدیدهای عید نوروز بوده اید اما امسال به هر دلیلی به دور زدن دید و بازدید عید فکر می کنید. شاید فهرست بلندبالایی از کارهای انجام نشده دارید که انجام دادن آن ها را به تعطیلات عید نوروز موکول کرده اید. ممکن است امسال ترجیح می دهید تا به جای دیدن اعضای فامیل و دوستان دور و نزدیک برای چند روزی استراحت کنید. این احتمال هم وجود دارد که برنامه ریزی کرده باشید تا عید امسال را فقط به تفریحاتی مانند کتاب خواندن یا فیلم دیدن اختصاص بدهید. در بدترین حالت هم ممکن است امسال حوصله دیدن کسی را نداشته باشید. به هرحال، دلیل شما هر چیزی که باشد، حتما به راه هایی برای دور زدن دید و بازدید عید فکر می کنید. در این صورت، باید خود را خوش شانس بدانید! در این مقاله، بهانه هایی که می توانند به شما برای دور زدن دید و بازدید عید به شما کمک کنند را می خوانید.

راه هایی برای دور زدن دید و بازدید عید

1. تکالیف درسی را بهانه کنید

داشتن تکالیف درسی فراوان یکی از بهانه های مهم برای دور زدن دید و بازدید عید است. در واقع، اگر دانشجو هستید یا فرزندتان امسال باید در کنکور شرکت کند، این بهانه دور از واقعیت هم نیست. عقب افتادن تکالیف درسی یا مطالعه نکردن دروس طبق برنامه ریزی کنکور برای هر کسی استرس زا است. پس اگر اقوام و آشنایان به دید و بازدید عید اصرار دارند، تعارف را کنار بگذارید و به آن ها درباره تکالیف درسی یا دروس نخوانده توضیح بدهید. شاید آن ها حرفتان را قبول کنند و حداقل عید نوروز امسال را بدون دید و بازدید بگذرانید.

2. به بهانه اضافه کاری دید و بازدید عید را دور بزنید

نمی توانید بدون هیچ بهانه ای دید و بازدید عید را تعطیل کنید. در بیشتر مواقع، اقوام، دوستان و آشنایان بهانه ای درست و حسابی برای دید و بازدید نکردن می خواهند و چه بهانه ای بهتر از اضافه کاری؟ با وجود چنین عذر موجهی مطمئن باشید که از دید و بازدید در عید امسال خبری نخواهد بود.

3. برنامه های از پیش معین شده را مطرح کنید

اگر امسال به هر علتی به دور زدن دید و بازدید عید فکر می کنید، به کسانی که قصد دید و بازدید دارند، بگویید که با شخص دیگری برنامه سفر یا چیزی شبیه به آن دارید. البته، ممکن است آن قدرها هم خوش شانس نباشید و طرف مقابل از شما درخواست کند که به شما بپیوندد. در این صورت، می توانید چیزی شبیه به این بگویید: متأسفم… او خواسته که فقط خودمان باشیم.

4. بگویید که فردا باید صبح زود بیدار شوید

گاهی اوقات، اگر به کسانی که قصد دارند امشب به خانه شما بیایند، بگویید که باید شب را زود بخوابید، آن ها از تصمیم خود منصرف می شوند. برای روزهای بعدی هم می توانید بهانه های دیگری بیاورید. برای شب زود خوابیدن هم بهانه فراوان است. کلاس فوق برنامه صبح زود بچه ها، تعمیرات خانگی، کارهای خانه تکانی که عقب افتاده، مهمانی که فردا صبح زود می رسد یا سفری که فردا صبح زود راهی آن هستید همگی می توانند بهانه های خوبی برای شب زود خوابیدن و صبح زود از خواب بیدار شدن باشند.

5. بیماری را بهانه کنید

واقعیت این است که هیچ کسی دوست ندارد بیمار شود، آن هم یک بیماری از نوع بیماری های پردردسر ویروسی. پس می توانید بیماری را بهانه کنید. اگر امروز از خواب بیدار شده اید و احساس سردرد یا عطسه های پی در پی سراغتان آمده، می توانید واقعیت را به اقوام و دوستان بگویید و از آن ها بخواهید تا دید و بازدید عید را به زمانی دیگر موکول کنند. در چنین شرایطی، احتمال اینکه نه بشنوید بسیار کم خواهد بود. پس معطل نکنید و واقعیت را بگویید.

6. نگهداری از بچه های همسایه را بهانه کنید

اگر شما جزو آن دسته از افراد هستید که معمولا مهمانان کوچکی در خانه دارند می توانید از این فرصت برای دور زدن دید و بازدید عید استفاده کنید! به آن عضو از فامیلی که با شما تماس گرفته تا خبر بدهد که امروز بعدازظهر برای دید و بازدید عید به خانه تان می آید، بگویید که بچه های همسایه امروز مهمان خانه شما هستند و امکان پذیرایی از مهمان را ندارید.

7. راهی سفر شوید

در صورتی که اهل بهانه آوردن نیستید یا نگران این هستید که بهانه هایتان برای دور زدن دید و بازدید عید مؤثر نباشند، می توانید راهی سفر شوید. به این ترتیب، هم حال و هوایی عوض می کنید و هم حداقل برای یک سال از شر دید و بازدید عید خلاص خواهید شد.

8. بلیت کنسرت بگیرید

برنامه های از پیش معین شده را نمی توان به راحتی تغییر داد. به طور مثال، اگر بلیت کنسرت داشته باشید، می توانید ادعا کنید که در رویدادی خاص شرکت می کنید و دیگر برای روز دیگری بلیت نمی فروشند. شرکت در یک رویداد ورزشی مانند مسابقه فوتبال هم می تواند بهانه ای برای دور زدن دید و بازدید عید باشد.

9. اوضاع آب و هوا؛ بهترین راه برای دور زدن دید و بازدید عید

اگر اقوام و دوستان شما در شهری دیگر زندگی می کنند، همیشه می توانید آب و هوا را بهانه کنید. سرد بودن یا گرم بودن هوا همیشه می تواند بهانه ای خوب برای دور زدن دید و بازدید عید باشد.

10. بگویید دوستان به کمک شما نیاز دارند

اگر نتوانید برای دور زدن دید و بازدید عید دوستانتان را بهانه کنید، پس دوستی به چه دردی می خورد؟! ممکن است دوستانتان برای اسباب کشی به کمک شما نیاز داشته باشند یا در شرایطی قرار گرفته باشند که به حضور شما نیاز دارند. بنابراین، اگر حوصله دید و بازدیدهای عید را ندارید، آن ها را بهانه کنید! دوستان واقعی در چنین روزهایی به درد شما می خورند، این طور نیست؟!

11. داوطلب کمک به دیگران شوید

اگر در عید نوروز حوصله دید و بازدید را ندارید و در عین حال، به فکر راهی برای کمک به دیگران هستید، در مؤسسات خیریه داوطلب شوید. به این ترتیب، اقوام و آشنایان از اینکه بشنوند به بهانه داوطلب شدن برای کمک به دیگران به دیدن آن ها نمی روید، ناراحت نخواهند شد. به علاوه، یک کار خیر هم انجام داده اید و اوقات فراغت تان را به بهترین شکل سپری کرده اید.

12. بگویید اینترنت به حضور صددرصدی شما نیاز دارد!

به دیگران بگویید که امروز فرصت دید و بازدید ندارید چون در اینترنت به حضور شما نیاز دارند! به هرحال، شبکه های اجتماعی انتظار شما را می کشند. این بهانه آن قدرها هم دور از فکر نیست چون اینترنت و شبکه های اجتماعی می توانند مکانی بسیار جالب و واقعا فریبنده باشند و هر کسی می تواند مشکل (!) شما را درک کند.

13. اعلام ورشکستگی کنید!

اینکه به دیگران اعلام کنید که شرایط مالی خوبی ندارید، کار ساده ای نیست. در عوض، می توانید به آن ها بگویید که ورشکسته شده اید و در فکر پس انداز هستید. در این صورت، احتمالا تعداد کسانی که از شما انتظار دید و بازدید عید را دارند، کم می شود و حداقل برای یک سال کسی از شما انتظاری نخواهد داشت.

14. واقعیت را بگویید

بسکمک از مردم خود را در موقعیتی می بینند که مجبور هستند دروغ مصلحتی بگویند. بااین حال، همیشه مجبور نیستید بهانه بیاورید یا دروغ مصلحتی بگویید. گفتن حقیقت همیشه کار خوبی است. شاید دوست ندارید امسال در برنامه دید و بازدید عید شرکت کنید یا به هر علتی به دور زدن دید و بازدید عید فکر می کنید اما کمی فکر کنید. چرا با دوستان و اقوام رابطه دارید و هنوز صحبت از دید و بازدید عید است؟ آیا علت این مسئله این نیست که شما با آن ها صمیمی هستید؟ بنابراین، می توانید با آن ها راحت باشید و حقیقت را به آن ها بگویید. اگر قرار است در دید و بازدید عید شرکت کنید اما حوصله یا فرصت کافی برای این کار ندارید، بهتر است که بسیار مؤدبانه به آن ها نه بگویید.

ممکن است بخواهید زمانی را به تنهایی سپری کنید یا در عید امسال حال و حوصله وقت گذرانی با آن ها را نداشته باشید. در این صورت، هیچ اشکالی ندارد که به آن ها بگویید نمی خواهید با آن ها معاشرت کنی یا تمایلی به دید و بازدید عید ندارید.

دید و بازدید عید را دور بزنیم یا نه؟

اگر جزو آن دسته از افراد هستید که به بهانه هایی برای دور زدن دید و بازدید عید فکر می کنند، ممکن است راه هایی که تا اینجا توضیح دادیم، به شما کمک کنند. با وجود این، کمی فکر کنید. دید و بازدید عید مزایایی دارد که با دور زدن این مراسم از آن ها محروم می شوید. با مرور این مزایا خودتان می توانید قضاوت کنید که دور زدن دید و بازدید عید به نفع شما است یا به ضررتان.

بهبود سلامت روان

شاید سؤالات پی درپی و همیشگی اعضای فامیل شما را کلافه کرده باشد اما از قلم نیاندازید که دید و بازدید عید یک فایده مهم دارد. با وجود سختی های این کار برای عده ای از افراد، دیدار چهره به چهره اقوام و آشنایان باعث می شود که افسردگی، اضطراب و سایر بیماری های روانی به طرز قابل توجهی کاهش یابند. حضور فیزیکی در کنار خانواده و اقوام یک حمایت عاطفی قوی برای شما می شود تا در چالش های مهم زندگی احساس تنهایی نکنید.

پیشرفت تحصیلی بچه ها

هرچند برخی از ما تکالیف درسی بچه ها را بهانه دور زدن دید و بازدید عید می کنیم، نتایج تحقیقات چیز دیگری را نشان می دهند. تحقیقات نشان می دهند که بچه های که وقت خود را در کنار خانواده سپری می کنند، به طور میانه، در مدرسه عملکرد بهتری دارند. آن ها مهارت های ارتباطی و اهمیت آموزش را یاد می گیرند. در صورت نیاز، کمک کردن اعضای خانواده و خویشاوندان به بچه هاتان در انجام دادن تکالیف به آن ها این باور را می دهد که موفقیتشان برای شما و اعضای فامیل مهم است. حتی سؤال پرسیدن درباره شرایط تحصیلی آن ها نیز این باور را در آن ها تقویت می کند که پیشرفت تحصیلی شان برای همه مهم است.

کاهش مسائل رفتاری

بچه های که با خانواده و اقوام وقت می گذرانند، کمتر از دیگران در معرض خطرات رفتاری مانند خشونت و اعتیاد قرار دارند. وقتی آن ها برای کارهای خوب تشویق می شوند، یاد می گیرند که زندگی سالمی داشته باشند و رفتارهای نادرست را کنار بگذارند. علاوه براین، حضور در کنار خانواده و انجام دادن فعالیت های مشترک با آن ها باعث می شود که بچه هاتان به تعاملات اجتماعی علاقه مند شوند و در صورت بروز هر مسئله ای، قبل از همه سراغ خانواده بیایند.

افزایش اعتمادبه نفس

وقت گذراندن با خانواده باعث افزایش اعتمادبه نفس برای همه اعضای خانواده می شود. بزرگترها می توانند به بچه ها یاد بدهند که عزت نفس خود را از طریق مهارت های خاصی مانند حل مسئله و ایجاد ارتباط با دیگران تقویت کنند. بچه ها می توانند در محیط های خانوادگی دوست داشتن را بیاموزند و اعتماد به نفس لازم برای دوست داشتن دیگران را به دست بیاورند.

تقویت مهارت های فرزندپروری

شاید دور زدن دید و بازدید عید کار ساده ای باشد اما همین دیدارهای ساده به بچه ها شما درس زندگی می آموزند. خاطراتی که در کنار یکدیگر خلق می کنید، میل به پرورش همان فضای محبت آمیز را در خانه های آینده خود در بچه ها ایجاد می کند. نقش خانواده در تقویت مهارت های مراقبتی مهم بچه ها اهمیت دارد. بچه ها شما در جمع های خانوادگی و فامیلی چنین مهارت هایی را می آموزند و تقویت می کنند تا روزی از آن ها استفاده کنند.

آموزش حل و فصل مؤثر تعارض ها

وقتی با خانواده و اقوام وقت می گذرانید، لحظاتی سرگرم کننده و در برخی مواقع سخت خواهید داشت. با بروز درگیری ها و مسائلی که در هر خانواده ای پیش می آیند، نمی توانید عقب نشینی کنید. شما در این لحظات نیز در کنار خانواده و اقوام هستید تا مسائل پیش آماده را حل و فصل کنید. وقت گذراندن با خانواده و اقوام مهارت های ارتباطی بین فردی از جمله راه های سالم و سازنده برای بحث، مجادله و حل مسائل را هم به شما یاد می دهد.

کاهش استرس

ممکن است دید و بازدید عید در برخی از مواقع با استرس همراه باشد اما کسانی که دارای روابط سالم خانوادگی هستند، اشخاص قوی تری هستند و راه های سالم تری مانند اعتماد به خانواده و دوستان را برای حل مسائل دارند. به این ترتیب، با پشتوانه خانواده و دوستان، استرس آن ها کاهش می یابد.

کاهش میزان استرس نیز بر سلامت جسمانی افراد تأثیر مثبتی می گذارد و باعث کاهش مسائلی نظیر خستگی، فشار خون و بیماری های قلبی خواهد شد.

تمرین سازش با دیگران

به جای اینکه صورت مسئله را پاک کنید، آن را حل کنید. به جای دور زدن دید و بازدید عید، سازش با دیگران را تمرین کنید. با تقویت پیوندهای خانوادگی و خویشاوندی برای رویارویی با تغییرات و چالش های مهم زندگی آماده می شوید. در کنار خانواده و اقوام بودن به شما این احساس را می دهد که به کسانی تعلق دارید، از شما مراقبت می شود و دیگران به کمک شما نیاز دارند. بنابراین، احساس ارزشمندی و هدف داشتن در زندگی خواهید داشت. همین موضوع هم انگیزه ای برای پیشرفت، رشد و موفقیت شما خواهد بود.

کلام آخر

برای دور زدن دید و بازدید عید راه های بسکمک دارید. نمونه آن ها 14 راهی است که در این مقاله معرفی کردیم. بااین حال، دیدار خانواده و اقوام در روزهای عید نوروز فرصتی برای تقویت مهارت های اجتماعی شما و بچه هاتان است. به علاوه، این دیدارها می توانند به بهبود سلامت جسمی و روانی شما کمک کنند.

منبع: excuseindex

منبع: دیجیکالا مگ

به "راه هایی برای دور زدن دید و بازدید عید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه هایی برای دور زدن دید و بازدید عید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید