خبرنگاران جهش چهار برابری اتصال صنعت و کشاورزی کردستان

به گزارش وبلاگ مایکروتاچ، سنندج - خبرنگاران - صنایع تبدیلی کشاورزی از سودمندترین ارتباطات بین 2 بخش کشاورزی و صنعت است که در هفت سال اخیر (دولت یازدهم و دوازدهم) حلقه های اتصال این بخش ها در کردستان رشد چهار برابری از نظر ظرفیت جذب مواد خام داشته است.

خبرنگاران جهش چهار برابری اتصال صنعت و کشاورزی کردستان

به گزارش وبلاگ مایکروتاچ، صنایع تبدیلی و غذایی بخش کشاورزی یکی از مهمترین عوامل توسعه است و تجربه ثابت نموده ایجاد این صنایع در مناطق مختلف موجب کاهش بیکاری دائمی و فصلی در مناطق روستایی می گردد.

ایجاد رشد و توسعه در بخش کشاورزی می تواند در افزایش ارزش اضافه نموده، اشتغال، توسعه صادرات، کاهش ضایعات و از همه مهمتر تامین امنیت غذایی کشور تأثیر گذار باشد.

صنایع تبدیلی بدلیل بکارگیری محصولات کشاورزی به عنوان مواد اولیه می تواند عاملی برای استفاده بهتر از این محصولات باشد و با توجه به اینکه بسیاری از محصولات کشاورزی دارای زمان فراوری و مصرف متفاوتی هستند که فراوری یا برداشت آنها معمولا در یک زمان تعیین و کوتاه انجام می گردد اما مصرف آن در دوره طولانی تری صورت می گیرد.

از این رو صنایع تبدیلی می تواند با حفظ و نگهداری محصولات، به گونه ای در آنها تغییر و تبدیل ایجاد کند که امکان مصرفشان در طی سال میسر باشد به همین دلیل ایجاد و گسترش این صنایع دارای بعضی اثرهای مالی از جمله ارزش اضافه نموده، اشتغال، درآمدهای ارزی و همچنین استفاده بهینه از محصولات کشاورزی و به این ترتیب جلوگیری از اتلاف و ضایع شدن آنها می گردد.

بهره برداران کشاورزی کردستان هم اکنون سالانه 2 میلیون و 900 هزار تن انواع محصول فراوری و روانه بازار می نمایند، برنامه سازمان جهاد کشاورزی رساندن فراوریات استان به مرز سالانه پنج میلیون تن است و با توجه به اهمیت ارزش اضافه نموده در هر صنعتی توسعه فعالیت صنایع تبدیلی و غذایی بخش کشاورزی یکی از ضرورت های تکمیل نماینده زنجیره برای تحقق افزایش فراوری است.

برنامه ریزان بخش کشاورزی کردستان با پی بردن به این مساله در راستای سیاست های دولت برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی توسعه کمی و کیفی صنایع تبدیلی در استان را در دستور کار خود قرار دادند.

در نتیجه این سیاست ها میزان فرآوری محصولات کشاورزی کردستان از سالانه 318 هزار تن در 37 واحد ابتدای سال 92 هم اکنون به یک میلیون 211 هزار تن در 170 واحد رسیده است.

فرآوری محصولات کشاورزی در کردستان 3.8 برابر درصد رشد یافت

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان می گوید: فرآوری محصولات کشاورزی این استان در نتیجه خدمات هفت ساله دولت تدبیر و امید 3.8 برابر رشد یافته است.

محمدفرید سپری با اشاره به اینکه میزان پایین فرآوری محصولات کشاورزی از موضوعات آزار دهنده بخش کشاورزی استان است، گفت: از 2 میلیون و 900 هزار تن فراوری هم اکنون حدود یک میلیون و 211 هزار تن شامل 42 درصد کل محصولات فراوریی فرآوری می گردد.

وی اضافه نمود: در هفت سال دولت تدبیر و امید احداث واحدهایی مختلفی برای فرآوری محصولات کشاورزی شروع شد تا تعداد واحدها از 37 واحد به 170 مورد برسد و میزان فرآوری در آنها از 318 هزار تن سال 1392 به یک میلیون و 211 هزار تن ارتقا پیدا کند.

سپری با بیان اینکه تا سال 1392 میزان سرمایه گذاری صورت گرفته در واحدهای فرآوری محصولات کشاورزی استان حدود 244 میلیارد ریال بود، یادآور شد: اکنون این میزان با سرمایه گذاری چهار هزار و 560 میلیارد ریالی در هفت سال اخیر به چهار هزار و 804 میلیارد ریال رسیده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه نمود: همچنین میزان اشتغالزایی ایجاد شده در این بخش از 527 نفر ابتدای فعالیت خدمت دولت با افزایش یک هزار و 249 فرصت شغلی به یک هزار و 776 نفر رسیده است.

وی تاکید نمود: اکنون نیز 278 طرح فرآوری و بسته بندی محصولات کشاورزی در دست اقدام است که با اتمام این واحدها برای یک هزار و 238 نفر دیگر اشتغالزایی ایجاد خواهد شد.

وی عمده طرح های اجرا شده را در بخش فراوری خوراک دام و طیور، میوه خشک، بسته بندی غلات و حبوبات، واحدهای سردخانه، کارخانه آرد و کنسانتره بیان کرد و اضافه نمود: این طرح ها حداقل از 25 تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار هستند.

تسهیلات دولتی 25 درصد سرمایه گذاری بخش صنایع تبدیلی کردستان را تشکیل می دهد

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی نیز گفت: 25 درصد شامل یک هزار و 140 میلیارد ریال از چهار هزار و 560 میلیارد ریال سرمایه گذاری صورت گرفته هفت ساله اخیر در بخش صنایع تبدیلی این استان با استفاده از تسهیلات دولتی صورت گرفته است.

امید سلیمی اضافه نمود: پیش بینی می گردد تا انتها دولت تدبیر و امید، 28 طرح با ظرفیت 385 هزار تن با چهار هزار و 360 میلیارد ریال سرمایه گذاری به ظرفیت فعلی صنایع تبدیلی استان اضافه گردد که در آنها 396 نفر به صورت مستقیم مشغول بکار خواهند شد.

وی با اشاره به پتانسیل های این استان در بخش توسعه فعالیت صنایع تبدیلی گفت این ظرفیت ها در کردستان شامل آب مناسب، محصولات کشاورزی از جمله سیب زمینی، توت فرنگی، گندم، انگور، فراوریات سبزی و صیفی است.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی کردستان علت اصلی مغفول ماندن صنای تبدیلی در این استان را عدم اجرای قانون و تمرکز وظایف بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی مصوب سال 1391 مجلس شورای اسلامی و سردرگمی متقاضیان سرمایه گذاری بیان کرد.

وی یادآور شد: دیگر دلایل مغفول ماندن صنایع تبدیلی در این استان شامل کمبود تسهیلات سرمایه ثابت و سرمایه در گردش به این بخش، اصلاح خط مشی بانک کشاورزی در اعطای تسهیلات با توجه به پتانسیل های استان نه نسخه کشوری، عدم تخصیص آب برای طرح های صنایع تبدیلی و غذایی در شهرستان های قروه و دهگلان است.

اعمال معافیت مهمترین رکن توسعه بخش صنایع تبدیلی است

سلیمی اعمال معافیت های مختلف را مهمترین رکن توسعه بخش صنایع تبدیلی و راه حل برون رفت از عدم توسعه این بخش بیان کرد و گفت: این معافیت ها می تواند در کاهش سود تسهیلات برای مناطق کمتر توسعه یافته، اعطای تسهیلات به طرح های زیرساختی مانند سردخانه به عنوان مشوق و طرح های بسته بندی با هدف صادرات از راه حلهای برون رفت از این چالش باشد.

وی اضافه نمود: از دیگر راه حلهای برون رفت از چالش صنایع تبدیلی، توسعه شهرک های صنعتی تخصصی و ایجاد امکانات زیرساختی برای اجرای طرح های صنایع تبدیلی به خصوص در شهرستان های قروه و دهگلان به عنوان دشت های ممنوعه، تعمیم معافیت های بیمه ای برای پنج نفر در هر طرح و ارایه مشوق های صادراتی به این صنایع است.

کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و 220 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد دیم و آبی، یکی از قطب های فراوری محصولات کشاورزی کشور است، این استان دارای 43 هزار هکتار باغ است که سالانه 330 هزار تُن انواع میوه در آن فراوری و برداشت می گردد.

میزان کل فراوری محصولات بخش کشاورزی استان کردستان سه میلیون تُن است که وزارت کشاورزی در نظر دارد با توسعه فعالیت های مختلف این میزان را به حدود پنج میلیون تن در سال برساند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران جهش چهار برابری اتصال صنعت و کشاورزی کردستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران جهش چهار برابری اتصال صنعت و کشاورزی کردستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید