با 6 محدودیت جدی هدست اپل ویژن پرو آشنا شوید

به گزارش وبلاگ مایکروتاچ، اولین محصول اپل در حوزه هدست واقعیت ترکیبی بدون شک یک محصول هیجان انگیز است که البته مسائل مختلفی هم دارد. در ادامه بر اساس نقد و آنالیز های منتشر شده، به 6 مورد از مسائل هدست اپل ویژن پرو می پردازیم.

با 6 محدودیت جدی هدست اپل ویژن پرو آشنا شوید

عمر باتری محدود

اپل ویژن پرو با باتری اکسترنال عرضه می گردد می توانید آن را در جیب خود قرار دهید یا به کمرتان وصل کنید و به همین ترتیب وزن کلی هدست به طور قابل توجهی کاهش پیدا می نماید. طبق گفته اپل، این باتری برای دو ساعت استفاده عمومی یا دو ساعت و نیم تماشای ویدیو کافی است. این زمان حتی برای تماشای نسخه سینمایی ارباب حلقه ها هم کافی نیست، چه برسد به نسخه های طولانی تر.

البته این موضوع تنها زمانی مشکل ساز خواهد بود که به پریز برق دسترسی نداشته باشید. همراه با هدست، یک شارژر 30 وات هم ارائه می گردد که می توانید هدست را به برق مستقیم وصل کنید تا دیگر نگرانی بابت باتری نداشته باشید. اپل در تبلیغات این هدست نشان داده که کاربران می توانند حتی در طول پرواز هم به راحتی از آن استفاده نمایند. ولی واقعیت این است که به علت عمر باتری محدود، فقط در صورتی کاربران می توانند با خیال راحت از هدست استفاده نمایند که به برق مستقیم دسترسی داشته باشند.

خریداران این هدست برای بهره گیری از باتری اضافه، باید بابت هر باتری 200 دلار بپردازند و به منظور تعویض باتری هم هدست باید خاموش و روشن گردد.

عدم امکان استفاده از چند نمایشگر مجازی برای کاربران مک

نسل اول هدست اپل ویژن پرو فقط می توانید محتوای نمایشگر کامپیوتر مک شما را با رزولوشن 4K ارائه دهد و این یعنی نمی تواند ستاپ چند مانیتوره را برای شما شبیه سازی کند. با توجه به بهره گیری این هدست از فناوری AirPlay 2، با محدودیت در زمینه پهنای باند روبرو است. در نتیجه پهنای باند کافی برای نمایش بیش از یک نمایشگر برای کاربران مک وجود ندارد.

طبیعتا زمانی که یک کاربر 3500 دلار برای هدست اپل هزینه می نماید، انتظار دارد بتواند یک مک بوک معمولی را به یک سیستم مبتنی بر سه نمایشگر بدون احتیاج به استفاده از مانیتورهای جداگانه، تبدیل کند. باید خاطرنشان کنیم این هدست از سیستم عامل اختصاصی بهره می برد و بنابراین ممکن است در آینده بعضی توسعه دهندگان بتوانند این محدودیت را دور بزنند.

احتیاج احتمالی به عدسی های طبی

هدست اپل ویژن پرو با لنزهای طبی سخت سازگار نیست ولی کاربرانی که از لنزهای طبی نرم استفاده می نمایند با مسئله ای روبرو نمی شوند. به طور معین، انعکاس حاصل از لنزهای طبی سخت مانع از عملکرد صحیح تشخیص مردمک چشم به وسیله اپل ویژن پرو می گردد که روش اصلی پیمایش رابط کاربری آن است. اپل با همکاری شرکت زایس عدسی های طبی مخصوصی برای ویژن پرو عرضه نموده که استفاده از آن بدون احتیاج به عینک طبی را امکان پذیر می نماید.

افرادی که می خواهند از عدسی های طبی دور بین استفاده نمایند باید 149 دلار بپردازند و عدسی های طببی نزدیک بین هم 99 دلار قیمت دارند. این عدسی ها هم صرفا به وسیله سایت اپل قابل سفارش هستند.

فشار زیاد به سر به علت وزن بالا

در تمام نقد و آنالیز های منتشر شده از این هدست، به وزن بالای آن اشاره شده است. اپل برای این هدست از شیشه و آلومینیوم استفاده نموده و در نتیجه وزن قابل توجهی دارد. البته استفاده از باتری مجزا منجر به کاهش وزن نهایی شده. بر اساس اعلام اپل، این هدست وزنی بین 600 تا 650 گرم دارد. یکی از مسائلی که این هدست برای شما ایجاد می نماید این است که وزن بالای آن را روی صورت خود احساس می کنید.

بسیاری از هدست های موجود در بازار، وزن بدنه را بین بخش پشتی و جلویی تقسیم نموده اند ولی برای این هدست، تمام وزن روی بخش جلویی قرار گرفته است. در نتیجه عملا بعد از حدود یک ساعت استفاده از این هدست، کاربر با احساس ناراحتی روبرو می گردد. البته طبیعتا کاربران مختلف در این زمینه تجربه یکسانی نخواهند داشت و شاید حتی بعضی کاربران خیلی زود به وزن بالای بدنه عادت نمایند.

تنوع پایین اپلیکیشن ها

اپل ویژن پرو نه یک آیفون، نه یک آیپد و نه یک مک تازه است. بعد از سال ها اپل یک محصول کاملا تازه راهی بازار نموده که از سیستم عامل اختصاصی VisionOS بهره می برد. به همین علت طبیعتا برای رسیدن به بلوغ نرم افزاری، باید مدت قابل توجهی منتظر بمانیم. هرچند اپلیکیشن های اصلی زیست بوم اپل در این هدست هم حضور دارند، اما پشتیبانی گسترده اپلیکیشن های مختلف از آن فرایند زمان بری خواهد بود. اپل به خوبی از این موضوع اطلاع دارد و به همین علت است که در مقایسه با محصولات دیگر این شرکت، فاصله زمانی طولانی تری را بین معرفی و عرضه ویژن پرو در نظر گرفته است. در واقع مدیران اپل آنقدر از محدودیت اپلیکیشن های ارائه شده برای این هدست مطمئن هستند که امکان تغییر چینش آیکن اپ ها بر اساس اولویت های هر کاربر وجود ندارد.

با وجود اینکه اپل کوشش نموده توجه توسعه دهندگان زیادی را نسبت به این محصول جلب کند، ولی واقعیت این است که اپل ویژن پرو یک دستگاه بسیار خاص محسوب می گردد که کاربران محدودی خواهد داشت. در نتیجه بسیاری از توسعه دهندگان با توجه به این شرایط، توجه زیادی به آن نشان نخواهند داد. حتی در خصوص اپل واچ هم شاهد چنین چیزی هستیم؛ این در حالی است که سال ها از عرضه آن می گذرد ولی بسیاری از اپ های نسخه اپل واچ ارائه نمی دهند.

اپل ویژن پرو نسل اول یک محصول کاملا تازه است

زمانی که نسل اول یک محصول نوآورانه راهی بازار می گردد، محصول موردنظر طبیعتا قیمت بسیار بالایی دارد. بنابراین فقط افراد ثروتمندی که علاقه زیادی به امتحان کردن محصولات تازه دارند، در پی خریدن آن محصول می روند. اولین نسل اپل واچ قابل توجه اما دارای نقص هایی بود و چند نسل بعد تقریباً به طور کامل بازطراحی شد. حتی تغییرات عمده در محصولات موجود نیز لزوماً تضمینی برای موفقیت نیستند. مک بوک پرو 2016 با مسائل کیبورد روبرو بود و کاربرد نوار لمسی در عمل چندان کارآمد نبود.

در هر صورت واقعیت این است که نسل بعدی یا دو نسل بعد اپل ویژن پرو، بسیاری از مسائل آن را رفع خواهد نمود. اما در هر صورت همین که شرکت محافظه کاری مانند اپل تصمیم گرفته وارد یک حوزه کاملا تازه گردد، این یعنی برای آینده آن برنامه های مفصلی دارد. باید ببینیم آیا تا چند سال آینده قیمت هدست های اپل به حد گوشی های تاشو یا حتی مقرون به صرفه تر کاهش پیدا می نماید یا نه. زیرا در غیر این صورت، استقبال از این هدست ها بسیار محدود خواهد بود.

منبع: HowToGeek

منبع: دیجیکالا مگ

به "با 6 محدودیت جدی هدست اپل ویژن پرو آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با 6 محدودیت جدی هدست اپل ویژن پرو آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید