ایجاد سایت موزه در نارین قلعه نائین نیازمند اعتبار است

به گزارش وبلاگ مایکروتاچ، ایرنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست رسیده، ایجاد سایت موزه در نارین قلعه نائین نیازمند اعتبار است.

ایجاد سایت موزه در نارین قلعه نائین نیازمند اعتبار است

نارین قلعه کهن ترین بنای تاریخی شهر نائین در شرق اصفهان است که بعضی قدمت آن را متعلق به دوران پارتیان و عده ای نیز مربوط به دوران ساسانیان می دانند.

سایت موزه (موزه فضای باز) مکانی برای معرفی یافته ها و داده های مهم باستان شناسی است؛ زمانی که یک کاوش علمی باستان شناسی به نتایج مطلوب و کشف آثار ارزشمند غیرمنقول منجر می گردد و قابل انتقال به موزه ها نیست، با فراهم آوردن شرایط و امکانات لازم، مکان مورد نظر برای بازدید عموم مهیا می گردد.

محمود مدنیان اضافه نمود: منتظر تامین اعتبارهای لازم هستیم تا با انجام مطالعات باستان شناسی و تکمیل بازسازی های حفاظتی بتوانیم طرح سایت موزه نارین قلعه را اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه مبلغ 10 میلیارد ریال برای نارین قلعه در سال 1401 تامین اعتبار شد، گفت: قرارداد بازسازیِ این بنای تاریخی در امسال بسته شد و پیمانکار از شهریور کار خود را شروع کرد.

مدنیان با اشاره به اینکه بازسازی نارین قلعه حفاظتی است و همچنان ادامه دارد، اضافه نمود: بخش هایی از قلعه فرو ریخته بود و احتیاج به استحکام بخشی داشت در نتیجه با تامین اعتبار اخیر، پی بندی و استحکام بخشی آن شروع شد.

وی یادآور شد: نارین قلعه یک دیوار اصلی در سمت جنوب دارد که بخش هایی از میانه آن ریخته بود و اگر استحکام بخشی و پی بندی نمیشد، کل دیوار فرو می ریخت.

وی با بیان اینکه بدنه این دیوار قلعه استحکام بخشی شد تا از فرسایش های جوی و رطوبتی مصون و محفوظ بماند، اضافه نمود: سایر دیواره ها که ارتفاع آنها به یک متر می رسد، با مصالح همخوان (خشت و گل) در حال استحکام بخشی است.

مدنیان ادامه داد: بنای 2 برج قلعه ریخته و یکی از این برج ها براساس اسناد موجود در حال بازسازی است.

به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی نائین، پیشتر در سال 1399 برای بازسازی حفاظتی نارین قلعه 2 میلیارد ریال تامین اعتبار و این بودجه صرف استحکام بخشی و بازسازی حفاظتی هسته مرکزی قلعه شد که به علت فرسایش جوی ریخته بود.

منبع: همگردی

به "ایجاد سایت موزه در نارین قلعه نائین نیازمند اعتبار است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد سایت موزه در نارین قلعه نائین نیازمند اعتبار است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید