اسنپدراگون در برابر اگزینوس و اپل؛ کدام تراشه عملکرد پایدار بهتری دارند؟

به گزارش وبلاگ مایکروتاچ، با عرضه یک دستگاه تازه به بازار، توجه اولیه اغلب به سمت حداکثر توانایی و قدرت پردازشی آن جلب می گردد. برای مثال، سری تازه سامسونگ گلکسی S24 را در نظر بگیرید. بسیاری از ویدیوها به بحث در خصوص عملکرد حداکثری آن پرداخته و امتیازات گیگ بنچ و 3DMark را آنالیز نموده اند. در حالی که این معیارها بدون شک مجذوب کننده هستند، توجه به عملکرد پایدار نیز به همان اندازه اهمیت دارد. عملکرد دستگاه پس از مدت زمان طولانی استفاده چگونه است؟ در این مقاله، به آنالیز عملکرد پایدار تراشه های پرچمدار مختلف، از جمله سامسونگ، کوالکام، اپل و موارد دیگر می پردازیم.

اسنپدراگون در برابر اگزینوس و اپل؛ کدام تراشه عملکرد پایدار بهتری دارند؟

چرا عملکرد پایدار تراشه اهمیت دارد؟

روش های مختلفی برای آنالیز عملکرد پایدار تراشه وجود دارد. حداکثر عملکرد CPU و GPU نشان می دهند که یک تراشه موبایل می تواند در شرایط ایده آل به چه دستاوردی برسد. با این حال، این شرایط گذرا هستند. بنابراین، آنالیز عملکرد پایدار مفید است و نشان می دهد که با اجرای چندباره تست چه اتفاقی می افتد. آیا در این شرایط تراشه کند می گردد؟ آیا حداکثر کارایی تا حدودی گمراه نماینده است، زیرا تنها برای مدت کوتاهی حفظ می گردد؟ چنین تست هایی عملکرد تراشه را به خصوص برای گیمینگ بهتر نشان می دهند زیرا گیمرها معمولا مدت زیادی را برای بازی صرف می نمایند.

در این آنالیز به طور مختصر و مفید به سراغ 5 تراشه مهم رفته ایم؛ اسنپدراگون 8 نسل 3 از کوالکام، اگزینوس 2400 از سامسونگ، تنسور نسل 3 از گوگل، دایمنسیتی 9300 از مدیاتک و A17 پرو از اپل.

پردازنده اگزینوس 2400 سامسونگ دارای 10 هسته است که ترکیبی از یک هسته پرچمدار Cortex-X4، پنج هسته قدرتمند Cortex-A720 و چهار هسته کم مصرف Cortex-A520 محسوب می گردد. همه این هسته ها به وسیله شرکت Arm طراحی شده اند. پردازنده تنسور نسل 3 گوگل به علت چرخه عرضه خاص خود، از هسته های CPU نسل قبل استفاده می نماید و دارای یک هسته پرچمدار Cortex-X3، چهار هسته قدرتمند Cortex-A715 و چهار هسته کم مصرف Cortex-A510 است.

اسنپدراگون 8 نسل 3 کوالکام نیز از یک هسته پرچمدار Cortex-X4، پنج هسته قدرتمند A720 و دو هسته کم مصرف A520 بهره می برد. دایمنسیتی 9300 مدیاتک با رقبای خود فرق دارد و از مجموعه ای از هسته های قدرتمند استفاده می نماید که شامل چهار هسته X4 و چهار هسته A720 است و از هسته های کم مصرف استفاده نمی نماید. اپل نیز رویکرد متفاوتی دارد و از هسته های طراحی شده به وسیله خود شرکت استفاده می نماید که شامل دو هسته Everest و چهار هسته Sawtooth با تمرکز بر مصرف انرژی پایین تر است.

در بخش پردازنده گرافیکی نیز شاهد تنوع بالایی هستیم. اگزینوس از هسته های گرافیکی AMD، تنسور از Mali کمپانی Arm، اسنپدراگون از Adreno اختصاصی کوالکام، دایمنسیتی 9300 از Immortalis کمپانی Arm و اپل از پردازنده گرافیکی اختصاصی خود که ریشه در PowerVR کمپانی Imagination دارد، استفاده می نماید.

نتایج تست عملکرد پایدار

عملکرد پایدار پردازنده گرافیکی (GPU) به چه معناست؟ بیایید نتایج به دست آمده از تست 3D Mark Wildlife را آنالیز کنیم. امتیاز تمام دستگاه ها بعد از چندین بار اجرا افت نموده است، که افت امتیاز در بعضی مدل ها مانند سامسونگ گلکسی اس 24 پلاس، شدیدتر بوده است. با این حال، پیکسل 8 مجهز به پردازنده Tensor G3 امتیاز باثبات تری را ارائه داده است.

در تست Wildlife Extreme، آیفون افت امتیاز قابل توجهی را از اجرای اول به دوم تجربه کرد و امتیاز آن پایین تر از ویوو X100 پرو مجهز به Dimensity، اگزینوس و اسنپدراگون نهاده شد. با این حال، عملکرد سه مدل آخر بعد از آن نسبتاً پایدار ماند.

در تست رهگیری پرتو (Ray Tracing)، اگزینوس برای بخش قابل توجهی از تست عملکرد خوبی داشت، در حالی که آیفون بلافاصله در اجرای دوم افت 27 درصدی را تجربه کرد. عملکرد لحظه ای آیفون یک بحث است، اما اجرای چندباره، تصویری کاملاً متفاوت از عملکرد پایدار آن ارائه می دهد. بعلاوه اسنپدراگون در طول زمان عملکرد بهتری نسبت به اگزینوس از خود نشان داد.

از این تحلیل می توان نتیجه گرفت که خنک نماینده، ویژگی ای حیاتی است که بر عملکرد پردازنده تأثیر می گذارد. گوشی های بزرگ تر گرما را بهتر دفع می نمایند که در نتیجه آن پدیده Throttling کاهش می یابد. با این حال، پردازنده هایی که گرمای کمتری فراوری می نمایند، فارغ از سیستم خنک نماینده، عملکرد بهتری خواهند داشت.

پرچمداران نو اندروید عملکرد لحظه ای خوبی را نشان می دهند، اما بعد از حدود 20 بار اجرا، افت تقریباً 40 درصدی را تجربه می نمایند. از طرف دیگر، آیفون افت امتیاز 31 درصدی را در اجرای دوم تجربه می نماید اما بعد از آن عملکردی باثبات ارائه می دهد. این موضوع اهمیت عدم تمرکز صرف بر عملکرد لحظه ای تحت شرایط ایده آل را برجسته می نماید.

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ

به "اسنپدراگون در برابر اگزینوس و اپل؛ کدام تراشه عملکرد پایدار بهتری دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسنپدراگون در برابر اگزینوس و اپل؛ کدام تراشه عملکرد پایدار بهتری دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید