ارائه توضیحاتی درباره بلاتکلیفی حریم محوطه تاریخی قره حسنلو

به گزارش وبلاگ مایکروتاچ، ایسنا/ براساس خبرهای واصله، ارائه توضیحاتی درباره بلاتکلیفی حریم محوطه تاریخی قره حسنلو صورت گرفت.

ارائه توضیحاتی درباره بلاتکلیفی حریم محوطه تاریخی قره حسنلو

محوطه باستانی قره حسنلو در سال گذشته حاشیه های زیادی را پشت سر گذاشت و پس از رهایی از نگرانی هایی که درباره فعالیت کارخانه فولاد در پیرامون آن وجود داشت، انتها به ثبت ملی رسید. با آنکه از مرداد 1401 وعده معین حریم آن داده شد، اما با گذشت ماهها از این وعده، معاون میراث فرهنگی اردبیل در بهمن 1401 گفت که پرونده حریم این محوطه اگر به تایید شورای فنی برسد، تا خاتمه سال 1401 مصوب می گردد و قرار است جلسه شورای حریم وزارتخانه تا خاتمه سال تشکیل گردد و حریم قره حسنلو مصوب گردد.

این در حالی است که روح الله محمدی معاون میراث فرهنگی استان اردبیل درباره آخرین شرایط معین حریم محوطه تاریخی قره حسنلو گفت: جلسه شورای حریم وزارتخانه در سال گذشته تشکیل نشده و تصویب حریم قره حسنلو در سال گذشته انجام نشد. منتظر هستیم این جلسه بزودی تشکیل گردد و حریم این محوطه باستانی مصوب گردد.

معاون میراث فرهنگی اردبیل بعلاوه درباره آخرین نتایج کاوش در محوطه تاریخی قره حسنلو اظهار کرد: با توجه به اینکه در آخرین کاوش باستان شناسی قره حسنلو، بنای خشتی آیینی با وسعت 900 مترمربع از عصر آهن و اشکانی کشف شد، قرار شد یک سازه حفاظتی برای آن طراحی گردد. در حال حاضر طرح این سازه در شورای فنی وزارتخانه در حال نهایی شدن است. این سازه با همکاری کارخانه فولاد و میراث فرهنگی برای حفاظت از بنای خشتی در برابر بارندگی و عوامل محیطی آماده خواهد شد.

محمدی ادامه داد: قلعه یری کوراییم نیز از جمله محوطه های در حال کاوش در اردبیل است. این محوطه تاریخی اسلامی در مسیر راه تجاری، ارتباطی و تاریخی میانه به قفقاز قرار گرفته که برای شناسایی فرهنگهای تاریخی آن کاوش باستان شناسی می گردد. در واقع این کاوش برای گاهنگاری و معین قدمت فرهنگ ها و تمدن هایی که در دشت اردبیل بودند، خیلی یاری کننده است.

او بعلاوه درباره شرایط بازسازی بناهای تاریخی اردبیل در سال 1402 نیز گفت: روی طرح بازسازیی چند بنای تاریخی از سال گذشته کار کردیم و سال جاری این طرح ها آماده اجرا هستند. خانه مبشری از جمله خانه های تاریخی اردبیل است که تا چند ماه آینده بازسازی آن شروع می گردد. بعلاوه بازسازی کهنه قلعه در مشگین شهر در حال اجرا است و کاروانسرای سنگی صائین در شهرستان نیر از جمله بناهایی است که سال گذشته بازسازی آن شروع شده و باید در سال تازه تکمیل گردد. بعلاوه یکسری بنا مانند بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی و بقعه شیخ حیدر در مشگین شهر و آدینه مسجد هم داریم که بازسازی آنها جز برنامه های هر سال میراث فرهنگی است.

معاون میراث فرهنگی اردبیل بعلاوه درباره اولویت های ثبت آثار ملی این استان در سال تازه بیان نمود: چند محوطه تاریخی در شهرستان نیر در حوزه غیرمنقول، چند درخت چنار، گردو و ارس در حوزه میراث طبیعی و در حوزه میراث منقول نیز حدود 15 تا 20 چینی اردبیلی با قدمتی از دوران صفوی باید به ثبت ملی برسند. در حوزه میراث ناملموس نیز یک مراسم آیینی مربوط به نوروز در شهرستان خلخال داریم که پرونده آن را تهیه نموده ایم. بعلاوه پرونده مهارت پخت نان محلی کومه در مشگین شهر و مهارت ساخت ابزار دیل برای ثبت آماده شده است.

منبع: همگردی

به "ارائه توضیحاتی درباره بلاتکلیفی حریم محوطه تاریخی قره حسنلو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارائه توضیحاتی درباره بلاتکلیفی حریم محوطه تاریخی قره حسنلو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید