سرانجام ماموریت اینجنیوتی؛ هلی کوپتر مریخی ناسا دیگر پرواز نخواهد کرد

به گزارش وبلاگ مایکروتاچ، ماموریت تاریخی هلی کوپتر مریخی اینجنیوتی، اولین هواگردی که پیروز شد در جهانی فراتر از زمین به پرواز در آید، پس از سه سال به نقطه انتها رسیده است.

سرانجام ماموریت اینجنیوتی؛ هلی کوپتر مریخی ناسا دیگر پرواز نخواهد کرد

پس از برخی برآورد ها، ناسا پنجشنبه شب به وقت ایران در وب سایت خود تایید کرد که اینجنیوتی، هلی کوپتر تاریخ ساز مریخی اش پس از انجام ده ها پرواز رکوردشکن در طول سه سال گذشته در سیاره سرخ و نمایش عملکردی فراتر از تمام انتظارها، پایان به انتها ماموریت خود رسیده است.

هرچند اینجنیوتی در حالت ایستاده و در ارتباط با کنترل کنندگان زمینی قرار گرفته است، تصاویر آخرین پرواز آن در 18 ژانویه که این هفته به زمین ارسال شد، نشان داد که هلی کوپتر در هنگام فرود دچار آسیب در یک یا چند پره خود شده است و دیگر قادر به پرواز نیست. این انتها غیرمنتظره، ماموریت پرافتخار اولین هواگرد به پرواز آمده در جهانی دیگر را به فصل آخر می رساند.

هلی کوپتر اینجنیوتی وقتی بیش از سه سال پیش به همراه مریخ نورد پرسویرنس به سیاره سرخ پرتاب شد، ماموریتی آزمایشی و چالشی برای مهندسان ناسا بود. آن ها می خواستند دریابند آیا می توانند دست به طراحی و ساخت وسیله نقلیه ای بزنند که قادر به پرواز کنترل شده در جهانی دیگر است یا خیر.

آسیب وارد شده به پره هلی کوپتر درجریان فرود پس از آخرین پرواز

پرواز فراتر از زمین، به ویژه در سیاره مریخ که جو بسیار رقیقی با فشار کمتر از یک درصد فشار روی زمین دارد، ماموریتی بسیار سخت بود. راهکاری که مهندسان ناسا بدان رسیدند، ساخت هلی کوپتری بسیار سبک با وزن زیر دو کیلوگرم و چهار پره بود. ناسا امید داشت که اینجنیوتی با انجام چند پرواز، داده های آزمایشی ارزشمندی ارائه دهد و درنهایت امکان پذیری فعالیت کاوشگران هوانورد را اثبات کند.

اما بعدا معلوم شد که اینجنیوتی پتانسیلی فراتر از انتظارها دارد. این هواگرد مریخی از زمان جداکردن خود از مریخ نورد پرسویرنس در فروردین 1400، 72 مرتبه از روی مریخ برخاست و بیش از دو ساعت (به طور دقیق 128.3 دقیقه) در هوای رقیق سیاره سرخ پرواز کرد. هلی کوپتر در طول این مدت، 17 کیلومتر پرواز کرد و اکتشافات و پژوهش های علمی ارزشمندی را انجام داد. اینجنیوتی برای ناسا و آزمایشگاه پیش رانش جت، یکی از بزرگ ترین موفقیت ها در عرصه پروازهای فضایی در دهه جاری محسوب می شود.

بااین حال، هلی کوپتر مریخی به طور قابل انتظار در ماه های اخیر نشانه هایی از کهنگی را نشان داده بود. این پرنده کوچک شکننده نزدیک به سه سال در معرض جو خشن مریخ قرار داشت و محیط نامساعد سیاره سرخ، از تابش های آسیب رسان تا نوسانات گسترده دمایی را تجربه کرد.

یک هفته پیش، در جریان یک پرواز آزمایشی ساده، ناسا برای چند ساعت ارتباط خود را با اینجنیوتی از دست داد. در همین زمان بود که ظاهرا یکی از چهار پره هلی کوپتر شکست. اندکی بعد، کنترل کنندگان ماموریت با درخواست از مریخ نورد پرسویرنس برای گوش سپردن به سیگنالی از اینجونیتی، ارتباط با هلی کوپتر را بازیابی کردند.

اینجنیوتی پیش از واپسین پرواز خود، در 71امین پروازش در اوایل ژانویه قرار بود مسافتی طولانی نزدیک به 358 متر را بپیماید، به ارتفاع 12 متری برسد و نزدیک به 125 ثانیه در هوا معلق بماند. ناسا در پی تغییر موقعیت هلی کوپتر برای پروازهای آینده بود تا منطقه ها جدیدی از سطح مریخ را بررسی کند. بااین حال در طول آن پرواز، اینجنیوتی فرودی زودهنگام و برنامه ریزی نشده انجام داد.

اکنون هلی کوپتر تاریخ ساز ناسا به آخر خط رسیده است و دیگر پرواز نخواهد کرد. اما همان طور که پرنده رایت 1903 بابت اولین پرواز پایدار و کنترل شده اش روی زمین به یاد آورده می شود، اینجنیوتی نیز تا ابد بابت نقش خود در امکان پذیر ساختن پرواز در جهان های فراتر از زمین در خاطر ما خواهد ماند.

منبع: زومیت

منبع: انتخاب

به "سرانجام ماموریت اینجنیوتی؛ هلی کوپتر مریخی ناسا دیگر پرواز نخواهد کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرانجام ماموریت اینجنیوتی؛ هلی کوپتر مریخی ناسا دیگر پرواز نخواهد کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید