فرودگاه قدیم بندرلنگه فرودگاهی با قدمتی بیش از صد سال است
به گزارش وبلاگ مایکروتاچ، میراث آریا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، فرودگاه قدیم بندرلنگه فرودگاهی با قدمتی بیش از صد سال است.
تاریخ را که ورق می زنیم پی خواهیم برد که در حوزه کشورهای خلیج فارس و جنوب ایران این بندر لنگه بود که پرنده آهنین بر زمین آن فرود می آمد و بیش از یکصد سال از قدمت فرودگاه این شهر گذشته است. فرودگاهی که زمانی برای ساخت آن بین دو دولت وقت ایران و بریتانیا در سالهای 1300 شمسی مناقشه درگرفته بود.
مسئله تأسیس خط هوایی از جمله موضوعات مورد مناقشه دولت ایران و دولت بریتانیا بود. تصمیم بریتانیا برای ایجاد یک خط هوایی میان انگلستان و هندوستان که به وسیله ایران می گذشت آن دولت را بر آن داشت تا با یک رشته مذاکره و مکاتبه تائید دولت ایران را برای در اختیار گذاشتن پایگاه هایی در بنادر جنوبی ایران بدست آورد.
بدین منظور ژنرال برنکر رئیس هواپیمایی تجارتی انگلیس مأمور شد تا با اولیای دولت ایران مذاکره کند. با وجود آنکه دولتمردان ایران نسبت به تأسیس خط هوایی نظر مساعدی داشتند اما ترجیح می دادند بجای تأسیس خط هوایی در بنادر جنوب یک خط هوایی بین المللی دایر گردد که از مرکز کشور بگذرد. اما انگلستان که از این راستا مقصودی سیاسی داشت تا تجاری، مخالفت کرد. انگلیسی ها خیلی خوب می دانستند راه روسیه ـ تهران ـ کراچی 4500 مایل و در مدت 6 روز طی می گردد اما مصر بر سر راه خلیج فارس کراچی 6 هزار مایل و 8 روز زمان می برد.
وزارت امور خارجه نیز در تاریخ 30 سپتامبر 1925م / 8 مهر 1304ه.ش، با ارسال مرسوله ای به سفارت انگلیس تأکید کرد دولت ایران نسبت به خط هوایی در جنوب مطابق مقررات هواپیمایی بین المللی مورخ اکتبر 1919م خط بندر دیلم ـ بوشهر ـ لنگه ـ بندرعباس ـ جاسک ـ چابهار را برای راستا هواپیماهای عموم دولتی که در قرارداد بین المللی مذکور شرکت دارند مشخص خواهد نمود با این قید که فرود هواپیماها منحصر به نقاط مذکور و اماکنی باشد که به عنوان فرودگاه احتیاطی از طرف دولت مقرر می گردد. پس از انجام مقدمات و تشریفات لازم، چهار فروند هواپیمای حامل وزیر هواپیمایی انگلیس و دیگر همراهانش روز 5 فوریه 1927م/ 15 بهمن 1305ه.ش به وسیله بندرعباس وارد بندرلنگه شدند.
منوچهر فرهنگ، وزیر نظمیه بندر لنگه برای برقراری امنیت با تعدادی پاسبان به محوطه نزدیک حسین آباد در نیم فرسخی شهر که برای فرود هواپیما در نظر گرفته شده بود، حرکت کرد. از سوی دیگر دانش آموزان مدرسه محمدیه لنگه درحالی که پرچم ایران را در دست داشتند و سرود ملی می خواندند راهی محل مزبور شدند. وزیر هواپیمایی انگلیس و همراهانش پس از بازدید از تسهیلات فرودگاهی بندرلنگه بسوی بوشهر پرواز کرد درحالیکه دولت ایران تنها اجازه بازدید منطقه ها ذکر شده برای ایجاد فرودگاه را به مقامات انگلیسی اعطا نموده بود اما آنها بدون توجه به تذکرات دولت ایران اقدام به عملیات تسطیح اراضی برای مقاصد خود کردند.
چنانکه کنسول انگلیس در بندرعباس اقدام به تسطیح اراضی اطراف کنسولگری برای فرود هواپیما کرد این اقدام کنسول با واکنش مقامات محلی روبرو شد بطوریکه فرمانده پادگان بندرعباس به ملاقات کنسول رفت و از او خواست تا دستور توقف فعالیت را صادر کند اما کنسول در پاسخ اظهار کرد که به موجب قرارداد اقدام نموده و چنانچه او ممانعت بعمل آورد خسارت تعطیلی کار و دستمزد کارگران را از دولت ایران مطالبه خواهد نمود.
در سال 1352 فرودگاه جدیدی در غرب بندرلنگه و در حوالی بندر شناس تأسیس می گردد و فرودگاه قدیم که در حسین آباد بندرلنگه در ابتدا ساخته شده بود، متروکه می ماند.
فرودگاه قدیم بندرلنگه در سال 1385 به شماره 15405 در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این فرودگاه در سال 1396 از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان و با همکاری فرودگاه بندرلنگه بازسازی شده است.
منبع: همگردی